To był rajd rozgrywany w trudnych warunkach atmosferycznych, na śliskiej i zdradliwej trasie. Przekonał się o tym m.in. walczący o tytuł drugiego kierowcy świata Francuz Sebastian Ogier.
Z mistrzem walczył do ostatnich metrów Norweg Petter Solberg, który co prawda jechał samochodem C4 WRC, ale prywatnym i znacznie gorszym od wersji fabrycznej. Udowodnił, że można nawiązać walkę z zespołami fabrycznymi.
Jedyny Polak w stawce Michał Kościuszko walczył ze zmiennym szczęściem i ostatecznie ukończył rajd na piątej pozycji w swojej kategorii SWRC i 10 kolejnych punktów zagwarantowało polskiej załodze miejsce w pierwszej piątce najlepszych zawodników jeżdżących samochodami S2000. W Rajdzie zwyciężył Mikkelsen przed Breenem (+6:02.7) i Ponsem (+6:15.5).
„Rajd Wielkiej Brytanii okazał się być trudny. Zmienne warunki pogodowe, dużo błota na drodze i wiele zdradliwych miejsc spowodowały, że walijskie szutry były jeszcze bardziej wymagające. Na czwartym odcinku uderzyliśmy w kamień, uszkodziliśmy poważnie lewe tylne koło i straciliśmy tam prawie trzy minuty, co spowodowało, iż nie mieliśmy już szans na lepszy wynik pokonując kolejne oesy nie w pełni sprawnym samochodem. Podczas sobotnich i niedzielnych odcinków nie zdecydowaliśmy się na podejmowanie zbytniego ryzyka, gdyż w Rajdzie Wielkiej Brytanii przede wszystkim walczyliśmy o 5. miejsce w Mistrzostwach Świata SWRC.” – powiedział na mecie ostatniego w tegorocznym sezonie rajdu w Mistrzostwach Świata Michał Kościuszko.
W ciągu trzech dni jednego z najstarszych rajdów na świecie zawodnicy pokonali 1612,04 km, w tym 20 odcinków specjalnych o łącznej długości 359,44 kilometrów oesowych. Niezwykle szybkie i śliskie w czasie opadów deszczu trasy zlokalizowane w południowej i środkowej Walii okazały się być jednymi z najtrudniejszych w tegorocznych Mistrzostwach Świata.
Sezon 2010 Załoga Dynamic World Rally Team rozpoczęła bardzo szybką jazdą i prowadzeniem w Rajdzie Meksyku i Rajdzie Jordanii. Niestety częste defekty samochodu w Meksyku spowodowały, iż rajd zakończył się na trzecim miejscu podium. Rewelacyjna jazda podczas Rajdu Jordanii zakończyła się bardzo poważnym wypadkiem. Ford Fiesta S2000 został kompletnie zniszczony, a Michał Kościuszko i Maciek Szczepaniak znaleźli się w szpitalu. W kolejnych 5 rajdach jedyna polska załoga w Mistrzostwach Świata jechała już Skodą Fabią S2000.
Ostatecznie w sezonie 2010 Michał Kościuszko i Maciek Szczepaniak trzykrotnie stanęli na trzecim miejscu podium (Rajd Meksyku, Portugalii oraz Francji), dwukrotnie zajęli 5. miejsce (Rajd Finlandii i Wielkiej Brytanii) i raz 6. (Rajd Niemiec).
„To był udany debiut zarówno z zespołem Dynamic World Rally Team, jak i w klasyfikacji SWRC. Mieliśmy dobre tempo na poszczególnych rajdach - Meksyku, Jordanii, Francji. Trzy razy staliśmy na podium. W Rajdzie Wielkiej Brytanii wywalczyliśmy 5. miejsce w klasyfikacji kierowców SWRC oraz 6. miejsce dla zespołu Dynamic World Rally Team.W tej chwili jesteśmy myślami już w kolejnym sezonie, w którym zamierzamy powalczyć o tytuł Mistrza Świata. Mam nadzieję, że w sezonie 2011 będziemy mieć więcej szczęścia i nie będą nas nękać tak częste defekty samochodu.”– powiedział Michał Kościuszko.
Kolejnym startem załogi Dynamic World Rally Team jest Rajd Barbórki rozgrywany w Warszawie w pierwszą sobotę grudnia.
Armindo Araujo jako pierwszy w ośmioletniej historii PCWRC, zdołał obronić mistrzowski tytuł. Klient Ralliart Italy, Portugalczyk ukończył brytyjską rundę na drugim miejscu ze stratą 3.15,8 do Otta Tänaka. Araujo odniósł w tym sezonie trzy zwycięstwa - i wyprzedził o 26 punktów Patrika Flodina, o 29 oczek Haydona Paddona.
Poz. | Nr | Kierowca | Kategoria | Czas | Strata do pop. | Strata do zwycięzcy |
1. | 1 | S. LOEB | M | 3:14:54.0 | 0.0 | 0.0 |
2. | 11 | P. SOLBERG | - | 3:15:13.1 | +19.1 | +19.1 |
3. | 4 | J. LATVALA | M | 3:16:29.3 | +1:16.2 | +1:35.3 |
4. | 3 | M. HIRVONEN | M | 3:16:47.3 | +18.0 | +1:53.3 |
5. | 7 | D. SORDO | M | 3:17:06.2 | +18.9 | +2:12.2 |
6. | 6 | H. SOLBERG | M | 3:21:20.5 | +4:14.3 | +6:26.5 |
7. | 5 | M. WILSON | M | 3:23:31.8 | +2:11.3 | +8:37.8 |
8. | 8 | K. RÄIKKÖNEN | M | 3:25:21.9 | +1:50.1 | +10:27.9 |
9. | 14 | M. ØSTBERG | - | 3:27:07.7 | +1:45.8 | +12:13.7 |
10. | 21 | A. MIKKELSEN | S | 3:28:55.2 | +1:47.5 | +14:01.2 |
11. | 12 | K. AL QASSIMI | - | 3:31:02.8 | +2:07.6 | +16:08.8 |
12. | 22 | C. BREEN | S | 3:34:57.9 | +3:55.1 | +20:03.9 |
13. | 28 | X. PONS | S | 3:35:10.7 | +12.8 | +20:16.7 |
14. | 24 | P. SANDELL | S | 3:35:15.9 | +5.2 | +20:21.9 |
15. | 23 | M. KOSCIUSZKO | S | 3:37:14.1 | +1:58.2 | +22:20.1 |
16. | 61 | D. KUIPERS | - | 3:38:08.8 | +54.7 | +23:14.8 |
17. | 40 | O. TÄNAK | P | 3:38:31.0 | +22.2 | +23:37.0 |
18. | 31 | A. ARAÚJO | P | 3:41:46.8 | +3:15.8 | +26:52.8 |
19. | 38 | H. PADDON | P | 3:42:58.9 | +1:12.1 | +28:04.9 |
20. | 50 | J. PRITCHARD | P | 3:45:35.4 | +2:36.5 | +30:41.4 |
21. | 43 | K. BLOCK | - | 3:46:39.8 | +1:04.4 | +31:45.8 |
22. | 48 | P. FLODIN | P | 3:46:51.9 | +12.1 | +31:57.9 |
23. | 69 | T. ERDI JUN | - | 3:50:44.4 | +3:52.5 | +35:50.4 |
24. | 63 | R. KUIPERS | - | 3:51:32.5 | +48.1 | +36:38.5 |
25. | 49 | D. WESTON JNR | P | 3:53:18.4 | +1:45.9 | +38:24.4 |
26. | 54 | M. JOURDAIN | P | 3:54:29.1 | +1:10.7 | +39:35.1 |
27. | 65 | E. BOLAND | - | 3:55:12.5 | +43.4 | +40:18.5 |
28. | 39 | A. RASCHI | P | 3:55:51.4 | +38.9 | +40:57.4 |
29. | 70 | G. DETTORI | - | 3:56:38.8 | +47.4 | +41:44.8 |
30. | 32 | T. ARAI | P | 3:58:55.1 | +2:16.3 | +44:01.1 |
31. | 64 | H. GASSNER JUNIOR | - | 3:59:42.7 | +47.6 | +44:48.7 |
32. | 55 | R. MUHONEN | P | 4:05:08.5 | +5:25.8 | +50:14.5 |
33. | 36 | N. GEORGIOU | P | 4:05:51.6 | +43.1 | +50:57.6 |
34. | 73 | H. HUNT | - | 4:13:10.5 | +7:18.9 | +58:16.5 |
35. | 77 | O. PRYCE | - | 4:17:17.9 | +4:07.4 | +1:02:23.9 |
36. | 75 | P. PERRIN | - | 4:17:54.8 | +36.9 | +1:03:00.8 |
37. | 67 | S. PRINZIE | - | 4:18:48.7 | +53.9 | +1:03:54.7 |
38. | 37 | P. HORSEY | P | 4:19:42.8 | +54.1 | +1:04:48.8 |
39. | 46 | A. GRØNDAL | P | 4:23:43.0 | +4:00.2 | +1:08:49.0 |
40. | 74 | M. AL SHAMSI | - | 4:32:11.8 | +8:28.8 | +1:17:17.8 |
41. | 44 | P. NOBRE | P | 4:36:16.0 | +4:04.2 | +1:21:22.0 |
42. | 78 | K. LEIGH | - | 4:39:33.0 | +3:17.0 | +1:24:39.0 |
43. | 80 | P. ASHMORE | - | 4:49:58.4 | +10:25.4 | +1:35:04.4 |
44. | 76 | N. WEST | - | 5:04:48.3 | +14:49.9 | +1:49:54.3 |
45. | 81 | D. JONES | - | 5:09:57.0 | +5:08.7 | +1:55:03.0 |
Poz. | kierowca | Punkty |
1. | Sébastien Loeb (FRA) - Mistrz Świata | 276 |
2. | Jari-Matti Latvala (FIN) | 171 |
3. | Petter Solberg (NOR) | 169 |
4. | Sébastien Ogier (FRA) | 167 |
5. | Dani Sordo (ESP) | 150 |
6. | Mikko Hirvonen (FIN) | 126 |
7. | Matthew Wilson (GBR) | 74 |
8. | Henning Solberg (NOR) | 45 |
9. | Federico Villagra (ARG) | 36 |
10. | Kimi Räikkönen (FIN) | 25 |
11. | Mads Östberg (NOR) | 18 |
12. | Khalid Al-Qassimi (SAE) | 12 |
13. | Per-Gunnar Andersson (SWE) | 8 |
Poz. | Zespół | Punkty |
1. | Citroën Total World Rally Team - Mistrz Świata | 456 |
2. | BP-Ford Abu Dhabi World Rally Team | 337 |
3. | Citroën Junior Team | 217 |
4. | Stobart M-Sport Ford Rally Team | 176 |
5. | Munchi’s Ford World Rally Team | 58 |
Fot. Willy Weyens