W okresie od stycznia do października 2013 roku Polscy kupili 239 386 aut osobowych, co oznacza 4,8 proc. wzrost w porównaniu z analogicznym okresem minionego roku.
Zdecydowanymi liderami pozostają dwa modele marki Skoda. Do ścisłej czołówki dołączyły dwa crossovery – Kia Sportage i Nissan Qashqai.
Największy wzrost w porównywanym okresie zyskała Toyota Auris, której sprzedaż wzrosła o 135,7 proc., co jednocześnie oznacza awans w rankingu o 19 pozycji.
Wśród marek wciąż niezagrożonym liderem pozostaje Skoda, ze sprzedażą w okresie I-X. 2013 r. 31 084 aut, co oznacza 8,4 proc. wzrost w porównaniu z analogicznym okresem minionego roku.
Dalsza kolejność czołówki to: Volkswagen – 24 520 egz., Toyota – 20 447 egz., Ford – 18 532 egz. i Opel – 16 199 egz. Sprzedażą powyżej 30 tys. egz. może pochwalić się tylko Skoda. Natomiast powyżej 20 tys. egz. - Volkswagen i Toyota, a powyżej 10 tys. egz. w 2013 roku 11 marek.
Galeria zdjęć
9. miejsce - Renault Clio - 5 193 egz. Trzecia generacja tego kompaktu pozwoliła francuskiemu koncernowi na odbudowanie swojej pozycji na rynkach europejskich. W polskim rankingu nowe Clio awansowało aż o 15 pozycji, co wymownie świadczy o wzroście zainteresowania polskiego rynku.
8. Kia Sportage - 5 233 egz. To najpopularniejszy SUV ze wszystkich oferowanych na polskim rynku. Po ostatniej modernizacji auto stało się bardziej rasowe. Dobrze wyposażoną wersję można kupić już za 68,8 tys. zł.
7. Toyota Yaris - 5 771 egz. Ten mały hatchback zawsze cieszył się dużą popularnością w Polsce. Obecnie furorę robi mała hybryda, która średnio spala 3,5 l/100 km. Podstawowa odmiana hybrydowego Yarisa jest dostępna od 65 100 zł. W standardowym wyposażeniu Terra znajdziemy m.in. 7 poduszek powietrznych, VSR (ESP) i 2-strefową klimatyzację automatyczną. Porównywalnie wyposażony benzynowy Yaris 1.33 ze skrzynią CVT to wydatek 59 400 zł, a z dieslem 1.4 D-4D – 66 700 zł. Toyota udziela na układ napędowy 5-letniej gwarancji (ograniczona przebiegiem 100 tys. km).
6. miejsce - Toyota Auris - 6 003 egz. Najpopularniejsze w Polsce auto japońskiego producenta. Nowoczesne, niezawodne, a przy tym wyjątkowo oszczędne w eksploatacji. Coraz większą popularność zdobywa wersja z napędem hybrydowym. Model ten odnotował największy awans w rankingu najchętniej kupowanych aut w Polsce, bo aż o 19 pozycji.
5. miejsce - Opel Astra - 6 325 egz. To najchętniej klupowany w Polsce samochód marki Opel. Cechuje go niezawodność i ekonomiczna eksploatacja. Do wyboru jest też kilka wariantów nadwozia i cała gama nowoczesnych jednostek napędowych.
4. miejsce - Volkswagen Golf - 6 487 egz. Ten samochód wciąż pozostaje marzeniem wielu miłośników motoryzacji. Siedem generacji zdobyło świat. Samochód zaawansowany technicznie, niezawodny i nowoczesny. Jest także jednym z najchętniej kupowanych aut używanych w Polsce.
3. miejsce - Ford Focus - 6 857 egz. Model ten sprzedaje się dobrze nie nie tylko w Polsce, ale umacnia pozycję światowego lidera sprzedaży. Ten tytuł auto zdobyło w 2012 roku. W I półroczu 2013 roku Focus nie tylko pozostał liderem sprzedaży na świecie, ale jego sprzedaż wzrosła o 20 proc.
2. miejsce - Skoda Fabia - 9 288 egz. Wielokrotny lider polskiego rynku, który czeka na modernizację. Pojazd jest dostępny w dwóch wersjach nadwoziowych z bogatą paletą silników Volkswagena. Fabia ma napęd tylko na przednią oś i standardowo jest wyposażana w manualną skrzynię biegów (5 - lub 6-stopniową). Wersję 1.2 TSI/105 KM można zamówić także z automatyczną, dwusprzęgłową przekładnią DSG. Klienci szukający oszczędności powinni zdecydować się na Fabię zasilaną gazem (silniki 1.2/70 KM i 1.4/85 KM – cena od 5350 zł) lub ekologiczną odmianę Greenline 1.2 TDI/75 KM (średnie spalanie htb. – 3,4 l/100 km).
1. miejsca - Skoda Octavia - 9 360 egz. Jeszcze nigdy Skoda nie poświęciła tyle uwagi stworzeniu nowej generacji auta, jak w przypadku tego kompaktowego kombi. Określenie „kompaktowy” jest relatywne, bo samochód okazuje się naprawdę duży i można go sytuować w klasie średniej. Funkcjonalna platforma od koncernowego VW jest tak samo nowa jak paleta dostępnych silników czy systemy bezpieczeństwa na pokładzie.