To najnowsze dane z opublikowanego właśnie rocznego raportu Grupy PPG, właściciela m. in. marki Nexa Autocolor, dotyczącego popularności kolorów w przemyśle motoryzacyjnym.

Podczas gdy srebro jest nadal najbardziej popularnym lakierem na świecie (20 proc. w Ameryce Północnej, 35 proc. w Europie i 37 proc. w regionie Azji i Pacyfiku), biały i czarny są tuż za nim, dorównując mu popularnością w pewnych segmentach rynku w Ameryce Północnej: biały ma 18 proc., a czarny 17 proc. (dwa procent więcej w porównaniu z zeszłym rokiem). Kolejne miejsca zajmują: czerwony (13 proc.), niebieski (12 proc.), odcienie naturalne (9 proc.), inne / niszowe (7 proc.) i zielony (4 proc.).

- Chociaż srebrny jest cały czas najbardziej popularnym kolorem, obecnie mamy do czynienia z zupełnie innym srebrnym niż kiedyś – mówi Jane Harrington, manager PPG z działu stylizacji kolorów lakierów motoryzacyjnych. Dzięki zaawansowanej technologii i wzornictwu srebrne odcienie cały czas ewoluują, poprzez zmienianie tonu barwy, pigmentów, wyglądu i rozmiaru płatków aluminium. Srebrny, razem z czarnym i białym, jest oferowany do każdej linii pojazdów jako podstawa palety kolorystycznej, co także zwiększa jego popularność.

Pomimo stałej popularności tych neutralnych odcieni, Harrington wierzy, że przyszłość lakierów motoryzacyjnych jest różnokolorowa.

- Obserwujemy zastosowanie bardziej bogatej palety na głównych targach samochodowych, ponieważ klienci zaczynają przejawiać zainteresowanie żywymi, intensywnymi odcieniami – mówi Harrington. Dzisiejsi klienci są pozytywnie nastawieni do wizerunków marek, bo widzą zdecydowane kolory na wszystkim, od telefonów komórkowych po pralki i suszarki. Nie uważają estetycznego koloru produktu za dodatkowy bonus, lecz oczekują go w standardzie.

W Europie ranking wygląda następująco: srebrny (35 proc.), czarny (24 proc.), niebieski (12 proc.), biały (11 proc.), czerwony (8 proc.), odcienie naturalne (6 proc.), zielony (3 proc.), inne / niszowe (1 proc.), natomiast w regionie Azji i Pacyfiku: srebrny (37 proc.), biały (14 proc.), czarny (13 proc.), niebieski (11 proc.), czerwony (8 proc.), odcienie naturalne (7 proc.), inne/niszowe (6 proc.), zielony (4 proc.).

Patrząc w przyszłość, koloryści ze światowego działu projektowania kolorów i ludzie z zespołu marketingu koloru PPG opracowali ponad 130 konceptów kolorystycznych na modele z rocznika 2011-2012 jako propozycje do rozważenia przez producentów pojazdów. Obecnie przedstawiamy tę kolekcję producentom motoryzacyjnym w czasie światowego tournee kolorów PPG pod nazwą „Influences”.

Oto kilka przykładów nowych kolorów w kolekcji „Influences”: Lights Out, bardzo głęboki, ciemnoniebieski, ze szklanymi płatkami potęgującymi efekt lśnienia, Bling, jasnozłoty, który subtelnie zmienia odcień jak kunsztowna, złota biżuteria, Visionary Violet, bardzo ciemny fiolet z lśniącymi refleksami, zainspirowany wzornictwem wnętrz i modą młodzieżową, oraz Split & Peel, żółty w odcieniu bananowym, o świeżym, kremowym charakterze.

Gdy wiele kolorów przyszłości zostało zainspirowanych środowiskiem, czego efektem jest grupa lakierów o naturalnym odcieniu i fakturze, na jednego z najważniejszych bohaterów na pokazach PPG wyrasta kolor… niebieski.

- Przez drugi rok z rzędu niebieski był ulubionym kolorem, wybranym przez 1200 potencjalnych nabywców samochodów w ankiecie przeprowadzonej przez PPG na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych w Detroit – opowiada Harrington. Niebieski jest bardzo uniwersalnym kolorem dla przemysłu motoryzacyjnego i może pasować do każdej marki i każdego stylu pojazdów.

Uważa się, że to niebieski będzie w centrum uwagi światowego przemysłu motoryzacyjnego w nadchodzących latach.

- Niebieski będzie nowym, głównym kolorem – prognozuje Reiner Mueller-Koerber, manager z europejskiego działu stylizacji kolorów PPG. – Granatowy ma szansę zastąpić tradycyjną ciemną szarość i czerń, gdy jaśniejsze odcienie niebieskiego będą stosowane jako odmiany ubarwionych odcieni srebrnych. Niebieski ma w sobie potencjał, by odpowiadać szerokiemu spektrum: od barw głębokich i mocnych po przejrzyste i świeże.

- Chociaż srebrny, podobnie jak biały i czarny, nadal mają dużą przewagę, wiele odcieni niebieskiego zyskuje na popularności, zwłaszcza w Chinach - twierdzi Mi Hwa Lee, stylista kolorów z oddziału PPG w Korei. Z tego powodu różne tonacje niebieskiego, od średnich do ciemnych, są opracowywane specjalnie dla regionu Azji i Pacyfiku.

Oprócz przewidywania trendów kolorystycznych specjaliści PPG tworzą nową technologię lakierów, które podkreślają wzornictwo pojazdu, przekraczają oczekiwania co do ich wyglądu i pomagają producentom zróżnicować ich marki. Na tegorocznych pokazach „Influences” głównym tematem było osiąganie efektów specjalnych, zarówno poprzez proste formuły, jak i ekstremalnie zaawansowane procesy.

W ramach „Influences” PPG podkreśla znaczenie nowych technik i materiałów, które stymulują oczekiwania wizualne i tworzą kompleksowe odcienie, jak również kolorów z technicznie zaawansowanym efektem funkcjonalnym. Na przykład, projektanci tworzą nowe przestrzenie kolorystyczne poprzez wprowadzenie wysoce nasyconych odcieni i trwałej technologii PPG Andaro nanopigment do tradycyjnych i alternatywnych systemów powłok lakierniczych producentów motoryzacyjnych.

- Połączenie formy i funkcji w dekoracyjny lakier to wyzwanie, któremu można sprostać tylko przy pomocy wyobraźni i umiejętności technicznych – mówi Jerry R. Koenigsmark, manager z północnoamerykańskiego działu stylizacji kolorów PPG. W miarę posuwania się naprzód, cały czas stawiamy sobie nowe wyzwania i oferujemy klientom innowacyjne pomysły i wybiegające w przyszłość wzornictwo kolorystyczne.Od 1924 roku, zawsze w czołówce innowacji w dziedzinie dekoracyjnych i ochronnych powłok lakierniczych oraz troski o ich stosowanie bezpieczne dla środowiska, PPG pomaga producentom motoryzacyjnym rozwijać technologie lakiernicze i procesy aplikacji.