- Liczba rejestracji nowych aut osobowych w Polsce wzrosła w sierpniu 2025 r. o 14,6 proc. w porównaniu z sierpniem 2024 r.
- Od początku 2025 r. zarejestrowano 378 tys. 034 nowe samochody osobowe, co oznacza wzrost o 5,84 proc. względem analogicznego okresu 2024 r.
- Chińskie marki samochodów osiągnęły w sierpniu 2025 r. rekordowy udział w rynku na poziomie 8,9 proc.
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Polscy klienci coraz częściej odwiedzają salony z autami osobowymi i coraz częściej wyjeżdżają z nich nowymi egzemplarzami. Jak informuje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK) wynika, że w sierpniu br. liczba zarejestrowanych aut osobowych wzrosła w porównaniu z analogicznym okresem 2024 r., chociaż była niższa niż w lipcu 2025. To dobra informacja, bo łączna sprzedaż nowych pojazdów w 2025 r. wciąż przewyższa tę notowaną rok wcześniej.
Poznaj kontekst z AI
Rekordowy wzrost udziału marek chińskich i modeli elektrycznych
Sierpień 2025 zamknął się liczbą 42 tys. 480 rejestracji nowych aut osobowych. To o 5411 szt. więcej niż w sierpniu 2024, co oznacza wzrost o 14,6 proc. W porównaniu z lipcowym wynikiem możemy mówić o spadku zainteresowania, bo w pierwszym miesiącu wakacji z polskich salonów wyjechało o 7791 aut więcej niż w sierpniu. Od początku 2025 r. w naszym kraju zarejestrowano 378 tys. 034 nowe samochody osobowe, tj. o 20 tys. 874 egzemplarzy (+5,84 proc.) więcej niż w okresie styczeń — sierpień 2024.
Top 10 marek w sierpniu 2025
- Toyota - 7242 szt.
- Skoda - 3897 szt.
- Hyundai - 3508 szt.
- Volkswagen - 2822 szt.
- BMW - 2276 szt.
- Kia - 2016 szt.
- Mercedes - 2009 szt.
- Audi - 1972 szt.
- Dacia - 1462 szt.
- Renault - 1203 szt.
Dla jednych oczywistym, dla innych zaskoczeniem jest kolejny już rekordowy wzrost udziału w rynku producentów z Chin (8,9 proc.). Przez osiem miesięcy br. chińskie marki osiągnęły już udział na poziomie 6,5 proc. Rekordowy wzrost udziału zanotowały także nowe elektryczne auta osobowe — ten w sierpniu br. wyniósł 7,8 proc.
Top 10 modeli w sierpniu 2025
- Hyundai Tucson - 2067 szt.
- Toyota Corolla - 2014 szt.
- Skoda Octavia - 1151 szt.
- Toyota Yaris Cross - 1150 szt.
- Toyota C-HR - 927 szt.
- Kia Sportage - 918 szt.
- Toyota Yaris - 851 szt.
- Volkswagen T-Roc - 754 szt.
- Toyota Corolla Cross - 702 szt.
- Toyota RAV4 - 646 szt.
Firmy wciąż największym klientem sprzedawców samochodów
W sierpniu br. najwięcej nowych aut kupili klienci instytucjonalni (29 tys. 607 szt.). Dzięki temu udział firm w 2025 r. wyniósł jak na razie 67,90 proc. Do tej grupy nie wliczono ani spółek cywilnych, ani osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, którzy w CEPiK-u klasyfikowani są w grupie "osób fizycznych".
Z informacji opublikowanych przez Samar wynika, że jedenaście z 15 najpopularniejszych w Polsce marek zanotowało wzrost liczby samochodów zarejestrowanych w 2025 r. w porównaniu z analogicznym okresem 2024 r. Najwięcej zyskało MG (119,49 proc.), najwięcej straciła Toyota (9,33 proc.).
- Przeczytaj także: Walka o klientów trwa. Volkswagen Touareg teraz niewiarygodnie tani, choć wciąż drogi
Toyota z największym udziałem w rynku w 2025 r.
Pomimo spadku Toyota utrzymała prowadzenie. W 2025 r. dotychczas kupiono i zarejestrowano 60 tys. 436 egzemplarzy tej marki, co oznacza wzrost o 9,33 proc. w porównaniu z takim samym okresem 2024 r. Tym samym rynkowy udział Toyoty wyniósł 15,99 proc. Na drugim miejscu uplasowała się Skoda (39 tys. 499 szt., o 3,11 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2024), a na trzecim Volkswagen (27 tys. 173 auta, o 16,54 proc. więcej niż rok wcześniej). Udział Skody na koniec sierpnia br. wyniósł 10,45 proc., a Volkswagena 7,19 proc.
Najczęściej kupowanym modelem osobowym w okresie styczeń — sierpień 2025 r. była Toyota Corolla (15 tys. 833 szt.), chociaż jej sprzedaż spadła o 9,51 proc. w porównaniu z ub.r. Kolejnym chętnie kupowanym autem była Skoda Octavia (12 tys. 702 szt.; -4,58 proc. r/r), a na trzecim miejscu uplasowała się Toyota C-HR (9914 szt. +15,80 proc. r/r).
O dobrych wynikach Corolli i Octavii zadecydowały firmy, które najchętniej wybierały właśnie te dwa modele. Wśród klientów indywidualnych najpopularniejszym modelem była Kia Sportage (5 248 szt.; +4,38 proc.).