W ramach "Kontraktu Renault 2009", grupa przyjęła ambitny plan ochrony środowiska zakładający zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych. Obejmuje on trzy zobowiązania: uplasowanie się wśród trzech najlepszych światowych producentów samochodów pod względem emisji dwutlenku węgla, dysponowanie gamą pojazdów napędzanych biopaliwami (bioetanolem i biodieslem) oraz rozwój oferty technologii przystępnych cenowo dla klientów, w tym rozwiązań wykorzystujących energię elektryczną. Renault pracuje nad rozwiązaniem opartym na energii elektrycznej pozwalającym na wyeliminowanie emisji CO2 podczas jazdy pojazdu. Prace nad tą technologią prowadzone są wspólnie z Nissanem w ramach Aliansu. Powinna ona zostać zastosowana w pojazdach w roku 2010.

W ramach planu "Renault Kontrakt 2009 ", grupa zobowiązała się do istotnej redukcji emisji CO2 przez produkowane przez siebie pojazdy w celu ograniczenia emisji gazów cieplarnianych. Plan « 120/140 » określa precyzyjny cel na rok 2008: sprzedaż miliona pojazdów emitujących poniżej 140 g CO2/km, w tym 1/3 emitujących poniżej 120 g. W tym celu Renault prowadzi prace nad różnymi technologiami alternatywnymi, przystępnymi cenowo dla klientów i nadającymi się do szerokiego wprowadzenia. Wśród nich jest rozwiązanie oparte na energii elektrycznej.

Pojazd z napędem elektrycznym w roku 2010

W ramach prowadzonych wspólnie z Nissanem prac, Renault bada rozwiązanie szczególnie przystosowane do eksploatacji w aglomeracjach miejskich, pozwalające na całkowite wyeliminowanie emisji dwutlenku węgla podczas jazdy pojazdu. Prace Renault i Nissana nad całością komponentów pojazdu są obecnie w fazie zaawansowanych badań. Współpraca z Nissanem dotyczy technologii akumulatorów litowo-jonowych oraz ich konstrukcji, silnika elektrycznego i oprogramowania zarządzającego pracą całego układu, jak również sposobów odzyskiwania energii w fazie hamowania.

Rynki zbytu Aliansu pozwalają założyć duży potencjał sprzedaży, niezbędny dla zapewnienia rentowności ekonomicznej projektu. Renault skoncentruje się głównie na rynku pojazdów flotowych we Francji i w Europie w 2010 roku.

Nowe technologie za przystępna cenę

Wśród analizowanych rozwiązań, najlepszy stosunek kosztów do skutecznego ograniczania emisji gazów cieplarnianych oferuje optymalizacja tradycyjnych silników, której przykładem może być "downsizing" (zmniejszenie pojemności skokowej silników przy zachowaniu tej samej przyjemności jazdy). Najnowszy silnik benzynowy, TCE 100, jest doskonałą ilustracją umiejętności Renault w tej dziedzinie. Rozwijająca moc silnika 1.4 l (100 KM) i moment obrotowy typowy dla silnika 1.6 l (145 Nm), ta jednostka o pojemności 1.2 l, montowana w Clio i Modusie, zapewnia zużycie paliwa w cyklu mieszanym na poziomie 5,9 l/100 km, tj. 140 g CO2 /km. Podobne wyniki Renault osiąga w przypadku silników wysokoprężnych. W 1993 roku, Renault 19 1.9 DT 93 KM mogło przejechać z Paryża do Montpellier, pokonując 748 km, spalając średnio 6,5 l/100 km (172 g/km CO2). W 2000 roku Megane 1.9 dTi 100 KM mogło na jednym baku dowieźć nas do Monako (960 km) zużywając 5,2 l/100 km (138 g/km CO2). Dla porównania, Megane 1.5 dCi 105 KM, które spala jedynie 4,5 l/100 km (120 g/km CO2), może dziś pokonać odległość 1 110 km i dojechać do Wenecji. Emisja dwutlenku węgla dla analogicznych modeli została obniżona o 30procent.

W 2005 roku w Europie sprzedano ponad sto tysięcy Megane 1.5 dCi emitujących jedynie 120 g/km twutlenku węgla. W tym samym okresie niemal jedną piątą sprzedanych samochodów Renault stanowiły modele emitujące poniżej 120 g/km dwutlenku węgla.

Ponadto koncern Renault zobowiązał się do wprowadzenia w roku 2009 pełnej gamy pojazdów na biopaliwa w cenie porównywalnej z modelami napędzanymi silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi. W roku tym 50 procent pojazdów z silnikami benzynowymi dostępnych na rynku europejskim będzie mogło jeździć na bioetanol, a wszystkie silniki wysokoprężne będą mogły pracować na mieszance zawierającej 30 procent biodiesla. Zgodnie z tym celem, Renault będzie w 2007 roku jednym z nielicznych producentów samochodowych oferujących podwójną ofertę pojazdów na biopaliwa w Europie: Trafic i Master już obecnie są oferowane z silnikami kompatybilnymi z biodieslem B30, a na wiosnę 2007, zostanie wprowadzony do sprzedaży model Megane 1.6 16V 110 KM, który będzie mógł być napędzany bioetanolem E85.

Ponieważ samochody z produkcji wielkoseryjnej można łatwo przystosować do biopaliw, stanowią one, zdaniem Renault, najbardziej skuteczny i ekonomiczny sposób ograniczenia emisji CO2 w perspektywie średnioterminowej. Zgodnie z podejściem uwzględniającym całkowitą emisję mierzoną od "odwiertu do przeniesienia energii na koła" (well to wheel), ich globalny bilans jest lepszy niż wprzypadku tradycyjnych paliw: w porównaniu z silnikiem benzynowym redukcja emisji dwutlenku węgla może, w zależności od wybranych do ich produkcji roślin, sięgnąć niemal 70 procent. Ponadto te uzyskiwane z roślin lub biomasy paliwa, stanowią odnawialne i zróżnicowane źródło energii, co pozwala ograniczyć zależność od paliw kopalnianych.

Z myślą o długoterminowych zastosowaniach, Renault prowadzi również w ramach Aliansu z Nissanem prace nad napędem hybrydowym i ogniwami paliwowymi