Wzrost zysku operacyjnego o 19,8% w porównaniu z pierwszą połową 2007 roku.

Wartość obrotów Grupy zamknęła się kwotą 20 942 milionów euro, co stanowi wzrost o 2,3 proc. w stosunku do analogicznego okresu w 2007 r., przy zachowaniu identycznych zasad konsolidacji i rachunkowości. Po wyeliminowaniu negatywnego wpływu zmian kursów walut wzrost wyniósłby 4,9 proc.

Udział segmentu samochodowego w obrotach Grupy wyniósł 19 887 milionów euro, czyli o 2,2 proc. więcej niż w pierwszej połowie 2007 roku:

• Spory udział w obrotach miał region francuski, dzięki dobrze sprzedającym się nowym modelom. Na wprowadzeniu systemu bonus/malus, premiującego pojazdy o niskiej emisji spalin, szczególnie skorzystał segment B.• Udział regionu europejskiego zmniejszył się wskutek słabszych wyników w Hiszpanii, Włoszech i Wielkiej Brytanii. Dalszy negatywny wpływ miał spadek kursu funta do euro.• Poprawa wyników w krajach europejskich basenu Morza Śródziemnego i Amerykach to zasługa trzech czynników: znacznego wzrostu wielkości sprzedaży, trafnie dobranej oferty i wyższych cen.• Na udział regionu azjatycko-afrykańskiego negatywnie wpłynął słabszy kurs koreańskiego wona.

Udział podmiotu zależnego RCI Banque, odpowiedzialnego za finansowanie sprzedaży, w obrotach Grupy wyniósł 1055 milionów euro i był wyższy o 4 proc.

Sprawozdania finansowe przedstawione zarządowi 23 lipca są definitywne, z wyjątkiem wartości udziału Nissana za drugi kwartał, której w nich nie uwzględniono. Dane te zostaną opublikowane po podaniu do wiadomości rozliczeń Nissana za ten okres. Zysk operacyjny Grupy wyniósł 865 milionów euro i stanowił 4,1% obrotów, w porównaniu z 3,5% w pierwszej połowie 2007 r.

Dział samochodowy wypracował zysk operacyjny w kwocie 598 milionów euro, co odpowiada 3 proc. jego obrotów, w porównaniu do 2,3 proc. w pierwszej połowie 2007 r. Wzrost ten to efekt przede wszystkim redukcji kosztów, które mają zasadnicze znaczenie dla wyników, ponieważ Grupa zmaga się z coraz większymi utrudnieniami oraz koniecznością stosowania wysokich upustów przy sprzedaży na bardzo konkurencyjnym europejskim rynku. Koszty zakupu, poza kosztami surowców, ogólne wydatki i koszty napraw gwarancyjnych spadały w pierwszej połowie roku.

Udział finansowania sprzedaży utrzymywał się na stałym poziomie i wyniósł 267 milionów euro, czyli 25,3 proc. obrotów działu, mimo niełatwej sytuacji na rynku finansowym.

Wynik operacyjny zamknął się kwotą 845 milionów euro, w porównaniu z 689 milionami w pierwszej połowie 2007 r.

Dodatni wynik finansowy wyniósł 315 milionów euro, w porównaniu do kosztów na poziomie 112 milionów euro w pierwszej połowie 2007 r., w związku z fluktuacjami cen akcji bez prawa głosu (plus 350 mln euro wobec -104 mln w pierwszej połowie 2007 r.) i mimo nieznacznego wzrostu kosztu obsługi zadłużenia działu samochodowego.

Wartość kapitału akcyjnego1 na koniec czerwca szacowana jest na kwotę 21 245 milionów euro.

Wysokość zadłużenia finansowego netto1 działu samochodowego wynosi 3472 miliony euro, co odpowiada 16,3 proc. szacunkowej wartości kapitału akcyjnego na dzień 30 czerwca 2008 r., wobec 9,5 proc. na dzień 31 grudnia 2007 r. Zmiana ta wynika głównie z inwestycji w firmę AvtoVaz (662 mln euro) oraz zwiększonego zapotrzebowania na kapitał obrotowy ze względu na spowolnienie gospodarcze w Europie.

Plan działań

Pogorszenie sytuacji makroekonomicznej okazało się dalece poważniejsze niż przewidywano w najczarniejszych scenariuszach opracowanych na potrzeby Planu Renault 2009 opublikowanego dwa lata temu. Główne czynniki, które o tym zadecydowały, to:• gwałtowny skok cen ropy naftowej, który spowolnił wzrost na rynkach motoryzacyjnych, zmienił strukturę oferowanych produktów i zwiększył koszty transportu,• wyższe ceny surowców,• niekorzystne zmiany kursów walut,• kryzys finansowy, który zwiększył koszty finansowania korporacji,• osłabienie koniunktury na niektórych europejskich rynkach motoryzacyjnych.

W obliczu pięciu tak mocnych czynników firma Renault zdecydowała o podjęciu natychmiastowych działań służących utrzymaniu jej konkurencyjności i rentowności. Działania te będą polegać między innymi na:• podniesieniu cen sprzedaży w celu pokrycia kosztów wynikających z gwałtownego wzrostu cen surowców,• uproszczeniu planu produktów poprzez wstrzymanie lub odłożenie na później projektów uznanych za mniej istotne,• zamrożeniu zatrudniania nowych pracowników w Europie.

Inne rozważane środki:• 10-procentowa redukcja korporacyjnych kosztów stałych poprzez plan dobrowolnych zwolnień, głównie w Europie,• reorganizacja zakładów produkcyjnych, w szczególności poprzez ograniczenie produkcji do jednej zmiany w zakładach w Sandouville w związku ze spadającym popytem na sedany z segmentu D w Europie. W razie dalszego pogarszania się sytuacji mogą zostać wprowadzone także inne zmiany. Może to dotyczyć segmentu B i wielkości produkcji w zakładach we Flins.

Ponadto stosunek nakładów na badania i rozwój oraz inwestycje do obrotów zostanie zmniejszony do 10 proc. najpóźniej do 2010, w porównaniu z 11,4 proc. w 2007 r.

Perspektywy• W drugiej połowie 2008 r. w Europie kontynuowana będzie ofensywa produktowa, obejmująca na początku premierę modelu Laguna Coupe oraz odnowienie linii Mégane. Poza Europą sprzedaż będzie szybko rosnąć, dzięki wszystkim markom Grupy. Ogólnie warunki wskazują na kontynuację wzrostu w tempie powyżej 5% w ujęciu rocznym, o ile nie dojdzie do kolejnej zapaści na rynkach europejskich.• Uwzględniając wyniki drugiej połowy 2008 r., Renault ma szansę na uzyskanie marży zysku operacyjnego na poziomie 4,5% za cały rok 2008. Pogarszająca się koniunktura gospodarcza może jednak utrudnić realizację tego celu.• Prognozy dla trzech marek: Renault, Dacia i Renault Samsung wskazują, że w 2009 r. Grupie uda się sprzedać ponad 3 miliony pojazdów. Jeżeli dodać do tego Ładę, możliwe jest nawet przekroczenie liczby 3,8 miliona.• Grupa nie rezygnuje z celu osiągnięcia 6-procentowej marży zysku operacyjnego w 2009 r.

Zmiany wprowadzone w ramach Planu Renault 2009 już doprowadziły do znacznych postępów pod względem obecności na rynkach międzynarodowych, jakości produktów i usług, obniżenia kosztów oraz rozszerzenia oferty produktów. Główne projekty strategiczne uruchomione w ramach Sojuszu z Nissanem w ciągu ostatnich 18 miesięcy wytyczyły szlak przyszłego wzrostu: fabryka w Chennai (Indie), fabryka w Tangerze (Maroko), opracowanie pojazdu elektrycznego oraz projekt ultrataniego pojazdu realizowany z Bajaj.

Ponadto Renault wszedł w strategiczne partnerstwo z producentem samochodów AvtoVaz z Rosji. Wszystkie te czynniki stanowią fundament, na którym Renault buduje swoją przyszłość. Strategiczne wybory dokonywane przez Renault podyktowane są transformacjami zachodzącymi w światowej gospodarce i sytuacji energetycznej.