Niedawno pisaliśmy o rondzie "psia kość", które na przedmieściach Indianapolis przyczyniło się do znacznego wzrostu bezpieczeństwa. Zmniejszyło liczbę wypadków o 63 proc, a poważnych zdarzeń aż o 84 proc. Podobne konstrukcje zaczynają pojawiać się również w Polsce.

Ronda, które w znacznie większej liczbie niż wcześniej powstają na polskich drogach od lat 90. XX wieku są sposobem na upłynnienie ruchu. Na drogach, których przepustowość jest ograniczona, jest bowiem coraz więcej pojazdów. Ronda nowego typu są pomysłem drogowców na rozładowanie zatorów.

Rondo biszkoptowe - co to jest?

Rondo biszkoptowe czy też rondo "psia kość", jak czasami pisze się o takich konstrukcjach, to zwykłe rondo, ale o nieco zmienionym kształcie. Jest wydłużone i często mniej lub bardziej zwężone w środkowej części. Stąd też bierze się jego nazwa - zależnie od obserwatora, któremu jego kształt kojarzy się z biszkoptem (ronda mniej zwężone w środkowej części) lub z psią kością (konstrukcje o większym przewężeniu).

Inna niż klasyczna (w kształcie koła) forma sprawia, że takim rondem można połączyć więcej dróg bez konieczności ich przebudowywania (co często nie jest możliwe) - nie muszą się one schodzić w jednym punkcie. Taki kształt ułatwia także pracę drogowcom i zmniejsza koszt inwestycji - nie trzeba przebudowywać okolicznych ulic, tak aby "zeszły się" w miejscu projektowanego skrzyżowania o ruchu okrężnym, czyli właśnie ronda.

Rondo biszkoptowe - jak się po nim poruszać?

Nietypowy kształt ronda biszkoptowego nie zmienia zasad ruchu poruszania się po nim. Z ronda w kształcie "psiej kości" korzysta się tak samo jak z każdego innego. Przed wjazdem na nie znajduje się zawsze znak C-12 "ruch okrężny" oraz bardzo często (zwłaszcza jeśli takie rondo ma więcej niż jeden pas) znak F-10 wskazujący kierunki jazdy po poszczególnych pasach. Przed wjazdem na rondo biszkoptowe (tak samo jak przed znakomitą większością polskich rond) znajduje się także znak A-7 "ustąp pierwszeństwa".

 Foto: Szczepan1990, Paweł Grzywocz / Wikimedia Commons

Wjeżdżając zatem na rondo biszkoptowe, tak samo jak na każdym innym, trzeba ustąpić pierwszeństwa przejazdu pojazdom już się na nim znajdującym. Zjeżdżając zaś, trzeba zasygnalizować manewr skrętu włączając kierunkowskaz na wysokości wcześniejszego zjazdu.

Ronda biszkoptowe w Polsce

Ronda biszkoptowe nie są jeszcze zjawiskiem powszechnym na polskich drogach. Powstaje ich jednak coraz więcej. Jednym z pierwszych było rondo na ulicy Choiny w Lublinie, widocznie na fotografii poniżej:

Inne ronda biszkoptowe spotkać można w Kołobrzegu, Chojnicach, Zakopanem oraz pod Kołbaskowem.