Auto Świat Wiadomości Aktualności Rondo Hasselbloma zaskakuje kierowców. To ponoć najlepsze rondo, jakie powstało

Rondo Hasselbloma zaskakuje kierowców. To ponoć najlepsze rondo, jakie powstało

Nie przekreślaj go, dopóki dobrze mu się nie przyjrzysz. Testy pokazują, że na rondach Hasselbloma dochodzi do 72 proc. mniej kolizji. Wyjaśniamy, na czym polega fenomen zupełnie nowego ronda, które wymyślili Szwedzi.

Rondo Hasselbloma to ponoć najlepsze rondo, jakie wymyślono
Rondo Hasselbloma to ponoć najlepsze rondo, jakie wymyślonohasselcirkeln.se/gov.pl
  • Rondo Hasselbloma to o 72 proc., mniej kolizji i o 22 proc. większa przepustowość. Aż dziw bierze, że na te rozwiązania wcześniej nikt nie wpadł
  • Pierwsze rondo Hasselbloma już niedługo zostanie wybudowane w Uppsali i może się okazać, że stanie się hitem eksportowym niczym słynne klopsiki z nie mniej słynnej szwedzkiej sieci sklepów
  • Kierowcy muszą zająć odpowiedni pas przed wjazdem, co może stanowić wyzwanie dla mniej doświadczonych użytkowników. Tak, to największe wyzwanie, jakie przed kierowcami stawia rondo Hasselbloma

Rondo Hasselbloma (po szwedzku, od nazwiska twórcy nazwane Hasselcirkeln) zostało zaprojektowane przez szwedzkiego (a jakże) eksperta ruchu drogowego Sebastiana Hasselbloma. To skrzyżowanie, które ma szansę zrewolucjonizować bezpieczeństwo i płynność ruchu. Przeszło fazę testów. Niebawem pierwsze takie rondo zostanie wybudowane.

Nowy typ ronda to najbezpieczniejsze możliwe rondo

Ruch okrężny już sam w sobie jest uznawany za bezpieczny sposób organizacji skrzyżowań, wymuszający na kierowcach zmniejszenie prędkości. Jednak, gdy dochodzi do wielopasmowych konstrukcji, ryzyko kolizji rośnie. Szwedzka innowacja, dzięki ograniczeniu punktów kolizyjnych i zwiększeniu przepustowości, obiecuje redukcję ryzyka wypadków aż o 72 proc. w porównaniu do tradycyjnych rond turbinowych.

Rondo Hassela (jak nazywa je opisujący to rozwiązanie serwis brd24) to efekt trzyletnich prac koncepcyjnych i skrupulatnych symulacji komputerowych. Zaprojektowane tak, aby uniknąć zmiany pasa ruchu, co ma zdecydowanie ułatwić nawigację i zminimalizować ryzyko kolizji.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Jak działa rondo Hasselbloma?

Przeprowadzone testy symulacyjne wskazują na znaczące zwiększenie przepustowości — o około 22 proc. względem istniejących rozwiązań. Szwedzi już planują wprowadzenie nowego typu ronda. Na pierwszy ogień pójdzie miasto Uppsala. Czy się sprawdzi?

Dla niektórych minusem może być to, co stanowi "wyzwanie" w przypadku rond turbinowych, które są doskonale znane polskim kierowcom. Przed wjazdem na tego typu rondo trzeba zająć odpowiedni pas, bo później zmiana jest niemożliwa. Podobnie jest w przypadku ronda Hasselbloma. Podstawowa różnica polega na tym, że na tych drugich, skręcając w prawo, "dotyka się" jedynie "zewnętrznej ściany" ronda — ryzyko kolizji jest minimalne.

Co równie istotne, kierowcy skręcający w prawo muszą ustąpić pierwszeństwa tylko tym, którzy nadjeżdżają z lewej i na rondzie jadą prosto. A to znacząco zwiększa przepustowość. Najważniejsze cechy ronda Hasselbloma to:

  • wspomniane unikanie zmiany kierunku ruchu w prawo poprzez wyznaczenie osobnej jezdni "obok" ronda,
  • zmiana pasów między wewnętrznym a zewnętrznym pasem okrężnym jest niemożliwa,
  • nie trzeba zmieniać pasa z wewnętrznego na zewnętrzny, opuszczając rondo.

Ronda turbinowe też są ciekawe

Brzmi groźnie i wprowadza wielu kierowców w konsternację, ale tak naprawdę znacznie ułatwia jazdę samochodem. Rondo turbinowe początkującym kierowcom może wydawać się skrzyżowaniem skomplikowanym i niebezpiecznym. Tymczasem – przynajmniej w teorii – jest to skrzyżowanie praktycznie bezkolizyjne. Kluczowa jest jedna sprawa, o której piszemy w tym tekście: Ronda turbinowe przerażają kierowców. Bez sensu! Tak je przejedziesz krok po kroku

Koniecznie przeczytaj też, jak zachowywać się w innych sytuacjach, do których dochodzi na rondach:

Powiązane tematy:RondoPrzepisy
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków