- Wojewoda Mazowiecki wydał decyzje ZRID na rozbudowę dwóch odcinków autostrady A2 między Łodzią a Warszawą
- Docelowo A2 pomiędzy węzłami Łódź Północ i Pruszków będzie miała trzy pasy, a pomiędzy Pruszkowem i Konotopą cztery pasy na każdej jezdni
- Rozbudowa autostrady będzie realizowana przy istniejącym ruchu, z dostępnością dwóch pasów w obu kierunkach przez cały czas budowy
Na cztery odcinki realizacyjne podzielona została rozbudowa autostrady A2 pomiędzy Łodzią i Warszawą. Docelowo ta jedna z najważniejszych dróg Polski zostanie poszerzona o dodatkowe pasy ruchu. Te są konieczne, bo w ciągu niemal 13 lat funkcjonowania ten odcinek korytarza A2 stał się jednym z najczęściej używanych odcinków dróg w Polsce, w efekcie czego jego przepustowość zaczyna się wyczerpywać.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoSą ZRID-y na rozbudowę autostrady A2 do węzła Konotopa
Teraz, po ponad pięciu miesiącach od złożenia wniosków, Wojewoda Mazowiecki wydał decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla dwóch odcinków, tj. fragmentu zaczynającego się na granicy województw łódzkiego oraz mazowieckiego i kończącego się ok. 3 km przed węzłem Grodzisk Mazowiecki, a także dla odcinka prowadzącego dalej w stronę Warszawy, kończącego się na węźle Konotopa.
Docelowo autostrada A2 pomiędzy węzłami Łódź Północ i Pruszków będzie miała po trzy pasy ruchu na każdej z jezdni, a od węzła Pruszków do węzła Konotopa po cztery pasy. Przy okazji prac związanych z rozbudową wykonawca zmodernizuje również fragment trasy na wysokości węzła Łódź Północ, gdzie krzyżują się autostrady A1 i A2. Tu co prawda nie ma potrzeby rozbudowy, bo już są jezdnie z trzema pasami ruchu, ale wymieniona zostanie nawierzchnia drogi oraz oświetlenie, które będzie energooszczędne. Łączna długość przebudowy obejmie 92 km, w tym 89 km to budowa dodatkowych pasów.
Prace "pod ruchem", dlatego będzie działał odcinkowy pomiar prędkości
Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), rozbudowa autostrady A2 pomiędzy Łodzią i Warszawą będzie jednym z najtrudniejszych i najbardziej skomplikowanych zadań. Prace budowlane mają być prowadzone przy odbywającym się ruchu drogowym, co wymusi opracowanie i wdrożenie skomplikowanej czasowej organizacji ruchu. Co więcej, aby zminimalizować utrudnienia dla kierowców, przez cały czas trwania budowy w obu kierunkach mają być dostępne po dwa pasy ruchu. Bezpieczeństwo kierowców i pracowników poprawie planowany odcinkowy pomiar prędkości.
Jeszcze w pierwszej połowie br. GDDKiA spodziewa się, że Wojewoda Łódzki wyda decyzje ZRID dla pozostałych dwóch odcinków. Jest to niezbędne, aby móc ogłosić przetargi na wyłonienie wykonawcy prac w terenie. Ogłoszenie przetargu na roboty budowlane planowane jest w drugiej połowie 2025 r. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, rozpoczęcie przebudowy powinno zacząć się w pierwszej połowie 2026 r. Inwestycja ma zostać zakończona pod koniec 2028 r.
Na rozbudowę już teraz czekają tysiące kierowców. "Zgodnie z ostatnim Generalnym Pomiarem Ruchu liczba pojazdów poruszających się każdego dnia między Łodzią i Warszawą, zależnie od miejsca i pory, waha się od ponad 50 tys. do blisko 100 tys. Spodziewamy się, że ruch na tym odcinku będzie stale wzrastał" — informuje GDDKiA. Wzrostu należy się spodziewać także dlatego, że ten odcinek autostrady A2 w przyszłości ma zapewnić dojazd m.in. do Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK).
- Przeczytaj także: Wraca temat samochodów elektrycznych. UE wznowi rozmowy z Chinami