- Zadaniem laboratoriów drogowych działających przy oddziałach GDDKiA jest weryfikacja jakości dróg zarówno na etapie budowy, jak i w trakcie ich użytkowania
- Laboratoria kontrolują m.in. jakość materiałów używanych w trakcie budowy dróg i ich zgodność z wytycznymi określonymi przez GDDKiA
- Wyniki badań są podstawą do odbioru technicznego robót i mogą skutkować koniecznością przeprowadzenia działań naprawczych
- Najwięcej badań w latach 2021-2024 przeprowadzano w laboratoriach w Zielonej Górze, Krakowie i Rzeszowie
Zapewne niewielu kierowców zdaje sobie sprawę z tego, że budowa drogi poprzedzona jest wieloma badaniami. Te mają zagwarantować wymaganą jakość konstrukcji tras, co później przekłada się na trwałość realizowanych inwestycji. Tylko w latach 2021-2024 laboratoria drogowe Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) przeprowadziły ponad 2 mln badań, co daje średnio po ok. 500 tys. badań rocznie.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoSzeroki zakres kontroli na etapie budowy i utrzymania dróg
Obecnie w Polsce działa 16 laboratoriów drogowych przy wojewódzkich oddziałach GDDKiA. Ich głównym zadaniem jest weryfikacja jakości materiałów i efektów robót realizowanych przez wykonawców. Kontroli poddawane są zarówno materiały wykorzystywane do budowy i utrzymania sieci drogowej, m.in. kruszywa mineralne, beton, mieszanki mineralno-bitumiczne, jak i jakość wykonanych prac, np. nowo wybudowanych odcinków dróg lub obiektów inżynieryjnych.
Zadaniem laboratoriów jest również prowadzenie badań kontrolnych, w tym w sprawach spornych. Ponadto laboratoria uczestniczą w procesie oceny i odbioru technicznego ukończonych robót drogowych. Na podstawie uzyskanych wyników w niektórych przypadkach realizowane są działania naprawcze, podczas których wykonawcy, czasami na własny koszt, muszą wymienić np. nawierzchnię drogi. W ramach badań pracownicy laboratoriów prowadzą m.in. pomiary równości podłużnej, głębokości kolein, ugięć i nośności, a także badają właściwości przeciwpoślizgowe nawierzchni oraz przeprowadzają ocenę wizualną jej stanu technicznego.
To laboratoria decydują o odbiorze wykonanych prac
GDDKiA przypomina, że wykonawcy prowadzą prace zgodnie z tzw. wzorcowymi warunkami wykonania i odbioru robót budowlanych, które określa Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Znajdują się tam m.in. wymagania dotyczące materiałów i mieszanek używanych do wykonywania poszczególnych warstw budowanych dróg i gotowych nawierzchni, a laboratoria sprawdzają, czy uzyskane wyniki są zgodne z wymaganiami określonymi w specyfikacjach.
"Wyniki badań kontrolnych są podstawą do odbioru zakończonych robót. Stanowią o tym zapisy w odpowiednich dokumentach technicznych GDDKiA, które opierają się na doświadczeniach zebranych w Polsce i winnych krajach. Dzięki ich wykorzystaniu nastąpiła m.in. zdecydowana poprawa jakości wykonywanych robót" — podkreśla GDDKiA.
W ciągu ostatnich czterech lat laboratoria GDDKiA przeprowadziły ponad 2 mln badań zarówno na etapie realizacji inwestycji, np. odcinki testowe, zatwierdzanie materiałów, jak i na etapie trwania okresu gwarancyjnego. W liczbie przeprowadzanych badań przodowały laboratoria w Zielonej Górze (ponad 363 tys. badań), Krakowie (niemal 311 tys. badań) i Rzeszowie (ponad 277 tys. badań).
- Przeczytaj także: Wraca temat samochodów elektrycznych. UE wznowi rozmowy z Chinami