Auto Świat Wiadomości Aktualności To te laboratoria stoją na straży jakości dróg. Ponad 2 mln badań w cztery lata

To te laboratoria stoją na straży jakości dróg. Ponad 2 mln badań w cztery lata

Odblaskowość oznakowania pionowego i poziomego, jakość betonu i mieszanek bitumicznych, a nawet stopień zagęszczenia podłoża gruntowego — to tylko niektóre badania, które prowadzą laboratoria drogowe działające przy wojewódzkich oddziałach Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Tych w całej Polsce jest 16, a celem ich działania jest zachowanie odpowiednich standardów jakości dróg. Tylko w ciągu czterech lat laboratoria GDDKiA przeprowadziły ponad 2 mln badań.

Laboratorium GDDKiAGDDKiA
  • Zadaniem laboratoriów drogowych działających przy oddziałach GDDKiA jest weryfikacja jakości dróg zarówno na etapie budowy, jak i w trakcie ich użytkowania
  • Laboratoria kontrolują m.in. jakość materiałów używanych w trakcie budowy dróg i ich zgodność z wytycznymi określonymi przez GDDKiA
  • Wyniki badań są podstawą do odbioru technicznego robót i mogą skutkować koniecznością przeprowadzenia działań naprawczych
  • Najwięcej badań w latach 2021-2024 przeprowadzano w laboratoriach w Zielonej Górze, Krakowie i Rzeszowie

Zapewne niewielu kierowców zdaje sobie sprawę z tego, że budowa drogi poprzedzona jest wieloma badaniami. Te mają zagwarantować wymaganą jakość konstrukcji tras, co później przekłada się na trwałość realizowanych inwestycji. Tylko w latach 2021-2024 laboratoria drogowe Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) przeprowadziły ponad 2 mln badań, co daje średnio po ok. 500 tys. badań rocznie.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Szeroki zakres kontroli na etapie budowy i utrzymania dróg

Obecnie w Polsce działa 16 laboratoriów drogowych przy wojewódzkich oddziałach GDDKiA. Ich głównym zadaniem jest weryfikacja jakości materiałów i efektów robót realizowanych przez wykonawców. Kontroli poddawane są zarówno materiały wykorzystywane do budowy i utrzymania sieci drogowej, m.in. kruszywa mineralne, beton, mieszanki mineralno-bitumiczne, jak i jakość wykonanych prac, np. nowo wybudowanych odcinków dróg lub obiektów inżynieryjnych.

Zadaniem laboratoriów jest również prowadzenie badań kontrolnych, w tym w sprawach spornych. Ponadto laboratoria uczestniczą w procesie oceny i odbioru technicznego ukończonych robót drogowych. Na podstawie uzyskanych wyników w niektórych przypadkach realizowane są działania naprawcze, podczas których wykonawcy, czasami na własny koszt, muszą wymienić np. nawierzchnię drogi. W ramach badań pracownicy laboratoriów prowadzą m.in. pomiary równości podłużnej, głębokości kolein, ugięć i nośności, a także badają właściwości przeciwpoślizgowe nawierzchni oraz przeprowadzają ocenę wizualną jej stanu technicznego.

To laboratoria decydują o odbiorze wykonanych prac

GDDKiA przypomina, że wykonawcy prowadzą prace zgodnie z tzw. wzorcowymi warunkami wykonania i odbioru robót budowlanych, które określa Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Znajdują się tam m.in. wymagania dotyczące materiałów i mieszanek używanych do wykonywania poszczególnych warstw budowanych dróg i gotowych nawierzchni, a laboratoria sprawdzają, czy uzyskane wyniki są zgodne z wymaganiami określonymi w specyfikacjach.

"Wyniki badań kontrolnych są podstawą do odbioru zakończonych robót. Stanowią o tym zapisy w odpowiednich dokumentach technicznych GDDKiA, które opierają się na doświadczeniach zebranych w Polsce i winnych krajach. Dzięki ich wykorzystaniu nastąpiła m.in. zdecydowana poprawa jakości wykonywanych robót" — podkreśla GDDKiA.

W ciągu ostatnich czterech lat laboratoria GDDKiA przeprowadziły ponad 2 mln badań zarówno na etapie realizacji inwestycji, np. odcinki testowe, zatwierdzanie materiałów, jak i na etapie trwania okresu gwarancyjnego. W liczbie przeprowadzanych badań przodowały laboratoria w Zielonej Górze (ponad 363 tys. badań), Krakowie (niemal 311 tys. badań) i Rzeszowie (ponad 277 tys. badań).

Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków