W związku ze złym stanem technicznym starego mostu konieczne będzie wprowadzenie ograniczeń w ruchu.

Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, w maju na starej przeprawie ma zostać wprowadzony ruch wahadłowy z sygnalizacją świetlną, ponieważ według najnowszej ekspertyzy stan techniczny mostu pogorszył się w stosunku do stanu z listopada 2012 r. "Dla bezpieczeństwa ludzi, ograniczenie w ruchu musi być wprowadzone" - powiedziała Mikrut.

Most na rzece Biały Dunajec użytkowany jest od 1937 roku. W 2008 roku rozpoczęto prace projektowe nowej przeprawy, spełniającej obowiązujące przepisy dotyczące m.in. usadowienia mostu i o odpowiednich parametrach. Zarezerwowane pieniądze na budowę mostu miały być wykorzystane do końca 2012 roku, ale w związku z protestami mieszkańców inwestycja nie została rozpoczęta. Obecnie GDDKiA wyłoniła już wykonawcę mostu i budowa ma ruszyć w maju.

Budowa nowej przeprawy wiąże się z wyburzeniem siedmiu budynków, z czego trzy to domy mieszkalne, a reszta to zabudowa gospodarcza.

Według projektu, nowy most ma mieć 90 metrów długości i ma być usadowiony na 23-metrowych pylonach. Inwestycja zakłada budowę dróg dojazdowych, chodników i skrzyżowania.

Jedna z rodzin rozpoczęła budowę domu w miejscu, gdzie projektowana jest nowa przeprawa. Inwestor budynku twierdzi, że buduje zgodnie z prawem. Innego zdania jest starosta tatrzański, który skierował do prokuratury zawiadomienie w sprawie nielegalnie prowadzonej budowy. Prokuratura po zakończeniu śledztwa skierowała akt oskarżenia w sprawie nielegalnej budowy do sądu.

Według ekspertów, stara przeprawa w Białym Dunajcu jest w bardzo złym stanie technicznym. W ostatnim czasie pogłębiła się degradacja betonu i korozja stali zbrojeniowej mostu, zwiększyły się ubytki betonu i zawilgocenie spodu pomostu oraz powiększyły się plamy i wykwity soli. "Powodem jest nasiąkanie betonu wodami opadowymi i chlorkami z zimowego utrzymania dróg oraz liczne cykle zamarzania i odmarzania występujące tej zimy. W konsekwencji dalej spada wytrzymałość betonu i zmniejsza się nośność przekrojów żelbetowych" - wylicza Mikrut.

Według opinii eksperckiej należy wprowadzić regulowany sygnalizacją świetlną ruch wahadłowy z wygrodzeniem jednego pasa ruchu o szerokości 3,5 metra środkiem mostu, a także utrzymać ograniczenie prędkości do 30 km/godz.

Zdaniem starosty tatrzańskiego Andrzeja Gąsienicy-Makowskiego, na czas utrudnień konieczne będzie wprowadzenie inteligentnego systemu kierowania ruchem na trasie Nowy Targ - Zakopane, tak, aby jadący byli kierowani na drogi alternatywne.