• Koszt realizacji całego 75-kilometrowego odcinka to 1,85 mld zł, a to oznacza, że średnio koszt budowy jednego kilometra tego docinka wyniesie 24,7 mln zł
  • Wszystkie odcinki mają być zrealizowane w czasie 34 miesięcy (z uwzględnioną przerwą zimową)
  • Kierowcy pojadą nową drogą ekspresową już w 2021 r

Aldesa Construcciones Polska zaprojektuje i zbuduje dwa skrajne odcinki S19: pomiędzy węzłami Lublin Węglin i Niedrzwica Duża (długość 12 km, wartość prac budowlanych 312,2 mln zł) oraz obwodnicę Kraśnika (10 km za 319,5 mln zł). Środkowy odcinek, od węzła Niedrzwica Duża do węzła Kraśnik Północ, zaprojektuje i wykona firma Mota-Engil Central Europe (ok. 20 km za 498 mln zł). Łączna wartość trzech odcinków to blisko 1,13 mld zł.

Via Carpatia Kraśnik–Lublin Foto: mib.gov.pl
Via Carpatia Kraśnik–Lublin

Umowa w trybie „projektuj i buduj” oznacza, że wykonawcy w pierwszej kolejności przystąpią do opracowania dokumentacji niezbędnej do złożenia wniosku o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. Po uzyskaniu ZRID (planowane w połowie 2019 r.) rozpoczną się prace w terenie. Wszystkie odcinki mają być zrealizowane w czasie 34 miesięcy (nie wlicza się okresów zimowych podczas realizacji robót od 15 grudnia do 15 marca) i będą objęte gwarancją przez 10 lat. Kierowcy skorzystają z nowej trasy w 2021 r.

Powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa o nawierzchni bitumicznej, z rezerwą pod trzeci pas na zewnątrz. Od końca zachodniej obwodnicy Lublina będzie prowadziła początkowo wzdłuż obecnej drogi krajowej nr 19, a potem na wschód od niej, omijając Niedrzwicę Dużą, Niedrzwicę Kościelną i Sobieszczany. W miejscowości Lasy przed Kraśnikiem droga ekspresowa przetnie obecną DK19, omijając miasto od wschodu. W ramach inwestycji zaplanowano budowę pięciu węzłów drogowych, czterech par Miejsc Obsługi Podróżnych, 32 mostów i wiaduktów, dziewięciu przejść dla zwierząt i trzech kładek dla pieszych (obiekty przechodzące nad trasą ekspresową uwzględniają dobudowę w przyszłości trzeciego pasa ruchu).