Czy wiesz, że... James Bond, agent specjalny 007, jeździł Saabem 900 Turbo? A kierowca wyścigowy cyklu Grand Prix Sir Stirling Moss byłraz nawigatorem rajdowej legendy Saaba Erika Carlssona? Albo, że Saab produkował nie tylko samoloty, ale również serie ultralekkich przyczep kempingowych? Jesteśmy przekonani, że wybrane poniżej ciekawostki z pierwszych 60 lat historii Saaba okażą się interesujące, zabawne, a często nawetzaskakujące – bo czego innego spodziewać się możnapo marce Saab!? Pierwszy samochód Saaba, ówcześnie spółki lotniczej, został pokazany 10 czerwca 1947 r. w stołówce zakładowej głównej siedziby firmy w Linköping w Szwecji. Pomyśleć tylko, że tak zwyczajne okoliczności towarzyszyły narodzinom jednej z obecnie największych marek globalnych, z przedstawicielstwami w ponad 60 krajach całego świata.

Z okazji diamentowego jubileuszu zebraliśmy i prezentujemy poniżej sześćdziesiąt wybranych faktów – klejnotów naszej historii. Są one wyrazem naszej pasji, pokazują tradycję naszego innowacyjnego i niezależnego myślenia – wartości, które są dla nas inspiracją w tworzeniu współczesnych produktów marki Saab.

1. Greta Molander, urodzona w Szwecji, rozpoczęła swoją rajdową karierę w 1929. Była pierwszą kobietą-kierowcą, który w rajdzie Monte Carlo zdobył dla Saaba nagrodę. W 1952 roku zwyciężyła w Pucharze Kobiet,dziesięć lat przed pierwszym z dwóch zwycięstw Erika Carlssona w klasyfikacji generalnej tego rajdu.

2. Saab, jako inwestor, rozważał również możliwość zaangażowania się w przemysł stoczniowy. Po wojnie Saab, producent wojskowych samolotów, szukał sposobów dywersyfikacji swojej działalności. Powstało wtedy kilka łodzi z aluminiowymi kadłubami, wliczając nawet wodoloty, ostatecznie jednak uznano, że w dalszej perspektywie przemysł samochodowy przyniesie większe zyski. 3. Ból pleców jednego z menedżerów Saaba stał się impulsem do opracowania i instalacji podgrzewania siedzeń, innowacji Saaba z 1971 roku. Dolegliwość ta szczególnie dokuczała mu podczas zimnych poranków, w drodze do pracy. Kolega-konstruktor znalazł idealne rozwiązanie: dodatkowe ogrzewanie fotela kierowcy. Rozwiązanie okazało się bardzo efektywne, szybko zyskało wielu zwolenników i w konsekwencji trafiło do produkcji seryjnej.

4. W 1946 roku model prototypowego Saaba 92 w skali 1:10 był badany i dopracowywany w lotniczym tunelu aerodynamicznym. Wśród producentów samochodów takie testy były wówczas dość rzadką praktyką. Dla firm lotniczych jednak stanowiły integralny etap projektowania. Konstruktorom udało się osiągnąć współczynnik oporu powietrza na poziomie 0,32 – wyjątkowo niskim jak na tamte czasy, a dzisiaj nadal bardzo konkurencyjnym.

5. Podobnie jak model T Forda, pierwsze Saaby 92 można było zamówić w dowolnym kolorze, pod warunkiem, że była to butelkowa zieleń. Lakier ten był powszechnie dostępny z nadwyżek producentów sprzętu wojskowego. Do 1952 roku Saab nie oferował samochodów w innych kolorach nadwozia.

6. W 1993 roku Saab zaadoptował rozwiązanie stosowane wcześniej tylko w kokpitach samolotów. Nowy Saab 900 został wyposażony w system oświetlenia zegarów i deski rozdzielczej, oparty o zasadę “informacji dostosowanej do potrzeb”. Innowacyjna funkcja Night Panel umożliwia kierowcy Saaba wyłączenie podświetlenia deski rozdzielczej, za wyjątkiem prędkościomierza, w celu ograniczenia ilości punktów świetlnych rozpraszających wzrok podczas jazdy nocą.