- Dwa pierwsze miejsca należą do Dacii - rumuńska marka należąca do grupy Renault zdominowała ranking najtańszych w utrzymaniu nowych samochodów przygotowany przez niemiecki automobilklub ADAC
- W pierwszej trzydziestce rankingu najtańszych w utrzymaniu nowych samochodów znalazł się tylko jeden samochód elektryczny. To też Dacia
- Przy tworzeniu rankingu niemieccy specjaliści brali pod uwagę bardzo wiele czynników, tak by jak najlepiej oddać warunki rzeczywiste. Oprócz ceny zakupu pod uwagę wzięto m.in. utratę wartości, koszt roboczogodziny w ASO, drobne naprawy części eksploatacyjnych, zużycie paliwa, koszty ubezpieczenia, etc.
- Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onetu
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Słynny niemiecki automobilklub ADAC opublikował obszerny ranking kosztów eksploatacji nowych samochodów, obejmujący 1,2 tys. modeli dostępnych na rynku niemieckim. Szczegółowo wyliczono koszty utrzymania każdego z nich. Tak powstał ranking aut najtańszych i najdroższych w utrzymaniu. Wbrew pozorom to nie samochody elektryczne okazały się mistrzami oszczędności.
Samochody najtańsze w utrzymaniu - ranking ADAC
Na szczycie listy najtańszych w utrzymaniu nowych samochodów znalazła się marka Dacia, która przoduje nie tylko dzięki niskim cenom i kosztom tankowania LPG, ale również dzięki wysokim wartościom rezydualnym. Przykładowo, miesięczna strata wartości Dacii Duster z LPG to tylko 200 euro, podczas gdy Peugeot 2008 1.2 l traci 317 euro, a Renault Captur TCe LPG Evolution - 262 euro.
Wyróżnienie dla najtańszego w utrzymaniu nowego samochodu przypadło bazowej wersji Dacii Sandero TCe ECO-G Essential z LPG, której koszt przejechania 1 km wynosi zaledwie 32,2 eurocenta (nie euro!). Tuż za nią, na drugim miejscu plasuje się elektryczna Dacia Spring z wynikiem 33,5 eurocenta za kilometr. To jedyne auto elektryczne w pierwszej trzydziestce tego zestawienia.
Inne wersje różnych modeli Dacii również znalazły się wysoko w rankingu:
- Dacia Sandero SCe 65 Essential - 33,8 eurocenta za km,
- Dacia Sandero Steepway TCe 100 ECO-G Essential - 34,9 eurocenta za km,
- Dacia Duster ECO-G Essential - 39,1 eurocenta za km.
Poznaj kontekst z AI
Ranking ADAC nie ogranicza się do cen zakupu czy spalania. Niemiecka dokładność objęła szeroki wachlarz wydatków, takich jak m.in.:
- utrata wartości,
- koszty serwisowania (stawki godzinowe w ASO),
- ubezpieczenie,
- podatek drogowy (w Niemczech),
- typowe naprawy takie jak wymiana tarcz hamulcowych czy żarówek,
- wymiana opon.
Lista najtańszych w utrzymaniu nowych aut z pominięciem wymienionych już wyżej modeli Dacii, która zdominowała ranking ADAC, prezentuje się następująco:
- Mitsubishi Space Star 1.2 l Basis - 35,5 eurocenta za km,
- Mazda 2 1.5 l SKYACTIV-G 75 Prime-Line - 37 eurocentów za km,
- Kia Picanto 1.0 l Edition 7 - 37,6 eurocenta za km,
- Mitsubishi Colt 1.0 l Basis - 38,1 eurocenta za km,
- Hyundai i10 1.0 l Select - 38,8 eurocenta za km,
- Hyundai i10 1.2 l Trend - 41,7 eurocenta za km,
- Kia Picanto 1.2 l Vision - 39,2 eurocenta za km,
- Volkswagen Polo 1.0 l - 39,3 eurocenta za km,
- Skoda Fabia 1.0 l MPI Essence - 39,9 eurocenta za km.
Z drobnymi wyjątkami, powyższy ranking zdominowany jest przez auta segmentu A, czyli te najmniejsze. A jak sytuacja wygląda w przypadku ulubionego w Polsce wśród nabywców nowych samochodów segmentu kompaktowego? Poniżej ranking najtańszych w utrzymaniu aut kompaktowych, czyli segmentu C:
- Skoda Octavia 1.5 l TSI ACT Essence - 49,3 eurocenta za km,
- Skoda Octavia Combi 1.5 l TSI ACT Essence - 48,9 eurocenta za km,
- Skoda Scala 1.0 l TSI Essence - 44,6 eurocenta za km,
- Volkswagen Golf 1.5 l TSI - 49,2 eurocenta za km,
- Toyota Corolla 1.8 l hybrid Comfort - 53,2 eurocenta za km,
- Focus Active 1.0 l EcoBoost Hybrid - 57,2 eurocenta za km,
- Kia Ceed 1.0 T-GDI Vision - 49,6 eurocenta za km,
- Kia Ceed 1.5 T-GDI Vision - 51,4 eurocenta za km.