Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > Jest ranking najtańszych w utrzymaniu nowych aut. Dacia z LPG nikomu nie dała szans

Jest ranking najtańszych w utrzymaniu nowych aut. Dacia z LPG nikomu nie dała szans

Dacia zdominowała ranking najtańszych w utrzymaniu nowych samochodów. Co ciekawe, w pierwszej trzydziestce znalazł się tylko jeden samochód elektryczny. To inny model Dacii, który znalazł się na miejscu drugim. Podium zamyka Mitsubishi.

Dacia Sandero
Dacia SanderoŹródło: Dacia
  • Dwa pierwsze miejsca należą do Dacii - rumuńska marka należąca do grupy Renault zdominowała ranking najtańszych w utrzymaniu nowych samochodów przygotowany przez niemiecki automobilklub ADAC
  • W pierwszej trzydziestce rankingu najtańszych w utrzymaniu nowych samochodów znalazł się tylko jeden samochód elektryczny. To też Dacia
  • Przy tworzeniu rankingu niemieccy specjaliści brali pod uwagę bardzo wiele czynników, tak by jak najlepiej oddać warunki rzeczywiste. Oprócz ceny zakupu pod uwagę wzięto m.in. utratę wartości, koszt roboczogodziny w ASO, drobne naprawy części eksploatacyjnych, zużycie paliwa, koszty ubezpieczenia, etc.
  • Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onetu

Słynny niemiecki automobilklub ADAC opublikował obszerny ranking kosztów eksploatacji nowych samochodów, obejmujący 1,2 tys. modeli dostępnych na rynku niemieckim. Szczegółowo wyliczono koszty utrzymania każdego z nich. Tak powstał ranking aut najtańszych i najdroższych w utrzymaniu. Wbrew pozorom to nie samochody elektryczne okazały się mistrzami oszczędności.

Dacia Sandero Stepway (trzecia generacja; od 2020 r.; model roku 2024)
Dacia Sandero Stepway (trzecia generacja; od 2020 r.; model roku 2024)Źródło: Renault Group

Samochody najtańsze w utrzymaniu - ranking ADAC

Na szczycie listy najtańszych w utrzymaniu nowych samochodów znalazła się marka Dacia, która przoduje nie tylko dzięki niskim cenom i kosztom tankowania LPG, ale również dzięki wysokim wartościom rezydualnym. Przykładowo, miesięczna strata wartości Dacii Duster z LPG to tylko 200 euro, podczas gdy Peugeot 2008 1.2 l traci 317 euro, a Renault Captur TCe LPG Evolution - 262 euro.

Wyróżnienie dla najtańszego w utrzymaniu nowego samochodu przypadło bazowej wersji Dacii Sandero TCe ECO-G Essential z LPG, której koszt przejechania 1 km wynosi zaledwie 32,2 eurocenta (nie euro!). Tuż za nią, na drugim miejscu plasuje się elektryczna Dacia Spring z wynikiem 33,5 eurocenta za kilometr. To jedyne auto elektryczne w pierwszej trzydziestce tego zestawienia.

Inne wersje różnych modeli Dacii również znalazły się wysoko w rankingu:

  • Dacia Sandero SCe 65 Essential - 33,8 eurocenta za km,
  • Dacia Sandero Steepway TCe 100 ECO-G Essential - 34,9 eurocenta za km,
  • Dacia Duster ECO-G Essential - 39,1 eurocenta za km.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Ranking ADAC nie ogranicza się do cen zakupu czy spalania. Niemiecka dokładność objęła szeroki wachlarz wydatków, takich jak m.in.:

  • utrata wartości,
  • koszty serwisowania (stawki godzinowe w ASO),
  • ubezpieczenie,
  • podatek drogowy (w Niemczech),
  • typowe naprawy takie jak wymiana tarcz hamulcowych czy żarówek,
  • wymiana opon.

Lista najtańszych w utrzymaniu nowych aut z pominięciem wymienionych już wyżej modeli Dacii, która zdominowała ranking ADAC, prezentuje się następująco:

  • Mitsubishi Space Star 1.2 l Basis - 35,5 eurocenta za km,
  • Mazda 2 1.5 l SKYACTIV-G 75 Prime-Line - 37 eurocentów za km,
  • Kia Picanto 1.0 l Edition 7 - 37,6 eurocenta za km,
  • Mitsubishi Colt 1.0 l Basis - 38,1 eurocenta za km,
  • Hyundai i10 1.0 l Select - 38,8 eurocenta za km,
  • Hyundai i10 1.2 l Trend - 41,7 eurocenta za km,
  • Kia Picanto 1.2 l Vision - 39,2 eurocenta za km,
  • Volkswagen Polo 1.0 l - 39,3 eurocenta za km,
  • Skoda Fabia 1.0 l MPI Essence - 39,9 eurocenta za km.
Mitsubishi Space Star 2022
Mitsubishi Space Star 2022Źródło: Mitsubishi

Z drobnymi wyjątkami, powyższy ranking zdominowany jest przez auta segmentu A, czyli te najmniejsze. A jak sytuacja wygląda w przypadku ulubionego w Polsce wśród nabywców nowych samochodów segmentu kompaktowego? Poniżej ranking najtańszych w utrzymaniu aut kompaktowych, czyli segmentu C:

  • Skoda Octavia 1.5 l TSI ACT Essence - 49,3 eurocenta za km,
  • Skoda Octavia Combi 1.5 l TSI ACT Essence - 48,9 eurocenta za km,
  • Skoda Scala 1.0 l TSI Essence - 44,6 eurocenta za km,
  • Volkswagen Golf 1.5 l TSI - 49,2 eurocenta za km,
  • Toyota Corolla 1.8 l hybrid Comfort - 53,2 eurocenta za km,
  • Focus Active 1.0 l EcoBoost Hybrid - 57,2 eurocenta za km,
  • Kia Ceed 1.0 T-GDI Vision - 49,6 eurocenta za km,
  • Kia Ceed 1.5 T-GDI Vision - 51,4 eurocenta za km.
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków