- Ze swojej Hondy zadowolonych jest aż 98,7 proc. respondentów
- Głównymi źródłami satysfakcji z samochodu są niezawodność i komfort jazdy
- Respondenci uważają tempomat za bardziej przydatny niż diodowe bądź ksenonowe reflektory
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu
Pora na kolejną porcję wyników najnowszej edycji Narodowego Auto Testu. W tej części przedstawimy ranking samochodów, z których czytelnicy "Auto Świata" są najbardziej zadowoleni, a także pokażemy, co o tym decyduje.
Honda: największa satysfakcja
Najbardziej zadowoleni ze swoich samochodów są użytkownicy Hond. Aż 98,7 proc. z nich wyraziło satysfakcję z posiadania auta tej firmy. Kolejne miejsca na podium przypadły BMW i Toyocie.
Ogółem w pierwszej dziesiątce znaleźli się aż czterej gracze premium (BMW, Mercedes, Volvo i Audi). Najwyżej notowana firma z Francji (Citroen) zajęła dopiero 11. miejsce, a włoska (Fiat) – 13.
Marki samochodów, z których użytkownicy są najbardziej zadowoleni. Narodowy Auto Test | ||
---|---|---|
1. | Honda | 98,7 proc. |
2. | BMW | 97,7 proc. |
Toyota | ||
4. | Mercedes | 97,5 proc. |
Volvo | ||
6. | Kia | 97,4 proc. |
7. | Skoda | 97,0 proc. |
8. | Audi | 96,9 proc. |
Ford | ||
10. | Volkswagen | 96,6 proc. |
Najmniej zadowoleni ze swojego samochodu są użytkownicy Opli. Do pierwszej piątki tego rankingu trafiły aż trzy francuskie firmy: Peugeot zajęło 2. miejsce, Citroen 3., a Renault – 4.
Marki samochodów z największym poziomem niezadowolenia wśród użytkowników. Narodowy Auto Test | ||
---|---|---|
1. | Opel | 4,0 proc. |
2. | Peugeot | 3,6 proc. |
3. | Citroen | 3,0 proc. |
4. | Renault | 2,6 proc. |
5. | Fiat | 2,4 proc. |
Volkswagen | ||
7. | Skoda | 2,2 proc. |
8. | Ford | 2,1 proc. |
9. | Kia | 2,0 proc. |
10. | Audi | 1,8 proc. |
Toyota |
Co w ogóle o tym decyduje? Dlaczego kierowcy są zadowoleni lub nie ze swojego auta? Generalnie mówiąc, wszystko rozbija się niezawodność i komfort jazdy.
Za kluczowy powód do satysfakcji z użytkowanego samochodu czytelnicy „Auto Świata” biorący udział w Narodowym Auto Teście wymieniali kolejno:
- niezawodność/bezawaryjność (56 proc.);
- komfort jazdy (52 proc.);
- bogate wyposażenie (31 proc.);
- duża stabilność na drodze (30 proc.);
- przestronność kabiny (28 proc.).
Jak widać, bezawaryjność i wygoda uzyskały sporą przewagę nad resztą czynników. Analogicznie, na szczycie powodów do niezadowolenia z użytkowanego samochodu znalazła się awaryjność, a niski komfort trafił do pierwszej piątki, która wygląda następująco:
- awaryjność, drogi serwis i duże zużycie paliwa/energii (po 19 proc.);
- słabe przyspieszenie (18 proc.);
- zbyt mały komfort (15 proc.);
- generalnie wysokie koszty utrzymania (14 proc.);
- zbyt ubogie wyposażenie i za mało miejsca w środku (po 11 proc.).
Na szczęście jedynie 3 proc. respondentów Narodowego Auto Testu jest niezadowolona z użytkowanego przez siebie samochodu.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoNajbardziej pożądane wyposażenie samochodu
Aż 51 proc. czytelników „Auto Świata” użytkuje swoje obecne samochody najwyżej od trzech lat (34 proc. od roku do trzech lat, 17 proc. krócej niż rok). Tylko co 10. respondent Narodowego Auto Testu jeździ swoim aktualnym samochodem ponad 10 lat.
A oto pięć najbardziej przydatnych elementów wyposażenia:
- klimatyzacja automatyczna (57 proc.);
- elektrycznie sterowane szyby (55 proc.);
- czujniki parkowania (46 proc.);
- Bluetooth z zestawem głośnomówiącym (37 proc.);
- tempomat (36 proc.).
Tym samym tempomat wyprzedził tak pożądane wydawałoby się Reflektory LED-owe lub ksenonowe, które za najbardziej przydatny element wyposażenia uznało jedynie 29 proc. ankietowanych. Na dodatek tylko co trzeci respondent Narodowego Auto Testu nie wyobraża sobie bez nich swojego kolejnego samochodu (taki sam wynik zdobyła także kamera cofania).
Z kolei najrzadziej wskazywano na:
- klimatyzację manualną (23 proc.);
- system multimedialny (14 proc.);
- system wspomagania nagłego hamowania (13 proc.);
- fabryczną nawigację, elektryczną regulację fotela i ekran dotykowy (po 12 proc.);
- system zapobiegania kolizjom i asystent tzw. martwego pola (po 9 proc.).
Wśród najrzadziej wymienianych elementów wyposażenia, bez których ankietowany nie wyobraża sobie swojego kolejnego samochodu, aż 20 proc. głosów zebrał asystent "martwego pola", a 15 proc. ekran dotykowy.
Większość czytelników "Auto Świata" dziennie pokonuje samochodem do 50 km (57 proc.). Tylko co 10. przekracza próg 100 km, a co 25. przejeżdża w tym czasie od 150 do 200 km.
Tegoroczną edycję Narodowego Auto Testu przeprowadzono między 18 października a 30 listopada 2021 r. Wzięło w nim udział ponad 65 tys. czytelników „Auto Świata”.