- Shell Eco-marathon 2025 odbędzie się w Polsce na torze Silesia Ring w dniach 10–15 czerwca
- To 40. edycja konkursu dla młodych inżynierów na najwydajniejsze pojazdy
- Rywalizacja polega na przejechaniu największego dystansu na najmniejszej ilości energii
Początki Shell Eco-marathonu sięgają 1939 r., kiedy pracownicy koncernu w Stanach Zjednoczonych założyli się, kto przejedzie dłuższy dystans na jednym galonie paliwa. Po wielu latach, w 1985 r., rywalizacja przekształciła się w oficjalny konkurs, który jest organizowany już przez 40 lat i rozwinął się w trzy wydarzenia regionalne: Europa i Afryka, obie Ameryki oraz Azja i Bliski Wschód.
Shell Eco-marathon to coś więcej niż konkurs — to wyjątkowa przestrzeń, w której młodzi ludzie uczą się, jak swoją pasję i wiedzę przekuć w realną zmianę. Wspieramy ich, bo wiemy, że to właśnie oni będą kształtować przyszłość energetyki. Dla nas to zaszczyt, że Polska będzie gospodarzem jubileuszowej edycji tego wydarzenia
- powiedział Piotr Kuberka, prezes zarządu Shell Polska.
Wybrano nowoczesny obiekt Silesia Ring w Kamieniu Śląskim, który spełnia wszystkie wymogi konkursu i leży w dogodnej lokalizacji przy autostradzie A4. W tym przypadku tor wyścigowy nie będzie służył do ścigania. Celem będzie przejechanie jak najdłuższego dystansu w przeliczeniu na jednostkę paliwa. Światowy rekord wynosi: 3771 km/l.
Shell Eco-marathon 2025: podział na klasy
Zespoły startują w jednej z dwóch klas:
- Prototype – ultralekkie, aerodynamiczne bolidy stworzone z myślą o maksymalnej efektywności;
- Urban Concept – większe pojazdy zbliżone do miejskich samochodów osobowych.
Osobna rywalizacja toczy się w kategorii pojazdów autonomicznych.
Pojazdy mogą być napędzane silnikami spalinowymi (na benzynę, olej napędowy lub etanol), energią elektryczną lub wodorem (ogniwa paliwowe). Z każdą edycją jest coraz więcej bezemisyjnych.
Shell Eco-marathon 2025: bolidy polskich zespołów
Na miejscu konferencji zorganizowanej w Warszawie znajdowały się pojazdy wszystkich czterech zespołów z Polski, trzy klasy Prototype i jeden Urban.
Project Hydrive – AGH w Krakowie
- Silnik: silnik elektryczny o mocy 20 W
- Wymiary: 3200x700 mm
- Waga: 60 kg
Iron Warriors – Politechnika Łódzka
- Rodzaj napędu: silnik benzynowy
- Waga: 36 kg
Rotor – Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
- Rodzaj napędu: silnik spalinowy zasilany etanolem
- Wymiary: 2800x900 mm
- Waga: 46 kg
Hydrogreen Pollub – Politechnika Lubelska
- Rodzaj napędu: wodorowy (ogniwo paliwowe zasilające silnik elektryczny)
- Wymiary: 3000x1400 mm
- Waga: 80 kg