Logo

Shell Eco-marathon po raz pierwszy w Polsce. Widzieliśmy bolidy polskich zespołów

  • Shell Eco-marathon 2025 odbędzie się w Polsce na torze Silesia Ring w dniach 10–15 czerwca
  • To 40. edycja konkursu dla młodych inżynierów na najwydajniejsze pojazdy
  • Rywalizacja polega na przejechaniu największego dystansu na najmniejszej ilości energii
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Początki Shell Eco-marathonu sięgają 1939 r., kiedy pracownicy koncernu w Stanach Zjednoczonych założyli się, kto przejedzie dłuższy dystans na jednym galonie paliwa. Po wielu latach, w 1985 r., rywalizacja przekształciła się w oficjalny konkurs, który jest organizowany już przez 40 lat i rozwinął się w trzy wydarzenia regionalne: Europa i Afryka, obie Ameryki oraz Azja i Bliski Wschód.

Shell Eco-marathon to coś więcej niż konkurs — to wyjątkowa przestrzeń, w której młodzi ludzie uczą się, jak swoją pasję i wiedzę przekuć w realną zmianę. Wspieramy ich, bo wiemy, że to właśnie oni będą kształtować przyszłość energetyki. Dla nas to zaszczyt, że Polska będzie gospodarzem jubileuszowej edycji tego wydarzenia

- powiedział Piotr Kuberka, prezes zarządu Shell Polska.

Poznaj kontekst z AI

Kiedy odbędzie się Shell Eco-marathon w Polsce?
Ile zespołów weźmie udział w konkursie?
Jakie klasy pojazdów biorą udział w rywalizacji?
Jakie rodzaje napędu mają bolidy polskich zespołów?

Wybrano nowoczesny obiekt Silesia Ring w Kamieniu Śląskim, który spełnia wszystkie wymogi konkursu i leży w dogodnej lokalizacji przy autostradzie A4. W tym przypadku tor wyścigowy nie będzie służył do ścigania. Celem będzie przejechanie jak najdłuższego dystansu w przeliczeniu na jednostkę paliwa. Światowy rekord wynosi: 3771 km/l.

Shell Eco-marathon 2025: podział na klasy

Zespoły startują w jednej z dwóch klas:

  • Prototype – ultralekkie, aerodynamiczne bolidy stworzone z myślą o maksymalnej efektywności;
  • Urban Concept – większe pojazdy zbliżone do miejskich samochodów osobowych.

Osobna rywalizacja toczy się w kategorii pojazdów autonomicznych.

Pojazdy mogą być napędzane silnikami spalinowymi (na benzynę, olej napędowy lub etanol), energią elektryczną lub wodorem (ogniwa paliwowe). Z każdą edycją jest coraz więcej bezemisyjnych.

Shell Eco-marathon 2025: bolidy polskich zespołów

Na miejscu konferencji zorganizowanej w Warszawie znajdowały się pojazdy wszystkich czterech zespołów z Polski, trzy klasy Prototype i jeden Urban.

Project Hydrive – AGH w Krakowie

  • Silnik: silnik elektryczny o mocy 20 W
  • Wymiary: 3200x700 mm
  • Waga: 60 kg
Shell Eco-marathon 2025: bolidy studentów polskich uczelni
Shell Eco-marathon 2025: bolidy studentów polskich uczelniŻródło: Auto Świat / Krzysztof Słomski

Iron Warriors – Politechnika Łódzka

  • Rodzaj napędu: silnik benzynowy
  • Waga: 36 kg
Shell Eco-marathon 2025: bolidy studentów polskich uczelni
Shell Eco-marathon 2025: bolidy studentów polskich uczelniŻródło: Auto Świat / Krzysztof Słomski

Rotor – Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie

  • Rodzaj napędu: silnik spalinowy zasilany etanolem
  • Wymiary: 2800x900 mm
  • Waga: 46 kg
Shell Eco-marathon 2025: bolidy studentów polskich uczelni
Shell Eco-marathon 2025: bolidy studentów polskich uczelniŻródło: Auto Świat / Krzysztof Słomski

Hydrogreen Pollub – Politechnika Lubelska

  • Rodzaj napędu: wodorowy (ogniwo paliwowe zasilające silnik elektryczny)
  • Wymiary: 3000x1400 mm
  • Waga: 80 kg
Shell Eco-marathon 2025: bolidy studentów polskich uczelni
Shell Eco-marathon 2025: bolidy studentów polskich uczelniŻródło: Auto Świat / Krzysztof Słomski
Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium