O działających w Polsce fabrykach Opla, Fiata, Volkswagena i produkowanych tam autach osobowych wiedzą wszyscy. Ale tylko specjaliści z branży wiedzą o fabrykach części i akcesoriów motoryzacyjnych – a jest tych fabryk w Polsce tysiąc!

Wartość wyprodukowanych w Polsce części i akcesoriów motoryzacyjnych w 2015 r. wyniosła 69,5 miliarda zł (16 miliardów euro). To dane z corocznego raportu przygotowywanego przez Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych.

Co ciekawe, wartość wyprodukowanych w ciągu roku części i akcesoriów samochodowych jest aż o 20 miliardów zł większa niż wartość wszystkich wyprodukowanych w Polce samochodów osobowych i pojazdów (47,6 miliarda zł).

Polska jest też dużym producentem przyczep i naczep samochodowych – wartość rocznej produkcji to 3,1 miliarda złotych.

W sumie wartość wyprodukowanych w Polsce samochodów, pojazdów, przyczep, części samochodowych wynosi 120 miliardów zł (28 miliardów euro).

Raport podkreśla także wykorzystywanie polskich inżynierów w centrach badawczych firm motoryzacyjnych działających w Polsce.

W fabrykach samochodów w Polsce potrzebni są głównie robotnicy i technicy na liniach produkcyjnych – projekty aut powstają poza Polską, w firmach macierzystych.

Inaczej jest w firmach produkujących części i akcesoria. Np. Delphi w dwóch centrach badawczo-rozwojowych w Krakowie i Ostrowie Wielkopolskim zatrudnia ok. 1100 polskich inżynierów, którzy opracowują części elektroniczne.

Firma TRW zatrudnia ok. 300 polskich inżynierów opracowujących samochodowe systemy bezpieczeństwa.

Valeo do prac nad wymiennikami ciepła, chłodnicami, systemami wycieraczek, rozrusznikami i alternatorami zatrudnia ok. 140 polskich inżynierów.

Skoro polska branża motoryzacyjna jest tak silna, to pojawia się pytanie, czy powstanie samochód polskiej konstrukcji.

Nie, nie powstanie! To zupełnie inna bajka. Zaprojektowanie i przygotowanie nowego samochodu to gigantyczne wydatki idące w setki miliardów euro (projekt to stosunkowo najtańsza i najłatwiejsza rzecz, znacznie droższe są badania, opracowanie technologii produkcji, przygotowanie fabryki, a potem reklama i marketing).

Szansą dla polskiej motoryzacji nie jest samochód rodzimej konstrukcji, lecz właśnie to, co się teraz dzieje – produkcja części i akcesoriów na najwyższym światowym poziomie i ich eksport.