W podsumowaniu finansowym 2021 r. Skoda informuje, że zanotowała o 3,9 proc. wyższe przychody niż w "pandemicznym" roku 2020 (17,7 mld euro kontra 17,1 mld euro). Tu różnica nie wydaje się duża, ale spójrzmy na zysk operacyjny firmy – w 2021 r. wzrósł z poziomu 756 mln euro do 1,08 mld euro. To wynik lepszy aż o 43,2 proc. względem 2020 r. Poprawiła się też rentowność sprzedaży, która wyniosła 6,1 proc.

Skoda w 2021 r. dostarczyła klientom prawie 900 tys. samochodów

W 2021 r. klienci czeskiej marki odebrali na całym świecie łącznie 878,2 tys. nowych samochodów. Co ciekawe, w aż 45 tys. przypadków były to egzemplarze w pełni elektrycznego SUV-a Enyaq iV, czym zaskoczony jest nawet... sam producent. Od początku marca br. produkcja Skody Enyaq iV jest jednak mocno ograniczona z powodu braku dostępności wiązek kabli wytwarzanych w Ukrainie.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

"Napięta sytuacja w zakresie dostaw półprzewodników osłabiła nasz wzrost w ubiegłym roku. Dzięki szybkiej decyzji o produkowaniu nieukończonych samochodów do późniejszej realizacji byliśmy w stanie ustabilizować nasz wynik" – podsumowuje Karsten Schnake, członek zarządu Skoda Auto ds. zamówień. Schnake spodziewa się też znacznej poprawy podaży półprzewodników już w drugiej połowie 2022 r.

Czesi mają pomysł, jak uzyskać dobry wynik w 2022 r.

Czy w tym roku Skodzie uda się utrzymać tendencję wzrostową? Cóż, firma otwarcie mówi, że wojna w Ukrainie może się mocno odbić na jej działalności, ale z tym samym problemem borykają się także inni europejscy producenci. Już teraz widocznym skutkiem inwazji Rosji na Ukrainę są wąskie gardła w łańcuchach dostaw utrudniające bieżącą produkcję zakładanej liczby samochodów.

Zobacz nasz raport: Wojna w Ukrainie wstrzymuje produkcję samochodów

"W 2022 r. będziemy koncentrować się głównie na kontynuacji naszego skutecznego programu zarządzania kryzysowego i efektywności, aby jak najlepiej chronić naszą działalność w tych trudnych czasach" – wyjaśnia Christian Schenk, członek zarządu Skoda Auto ds. finansów i IT. Mimo oszczędności Skoda w nadchodzących latach planuje inwestować w rozwój aż dwa mld euro rocznie, skupiając się na elektryfikacji gamy modelowej.