• Na trasie S1 na Śląsku ukończono drążenie dwóch tuneli o łącznej długości 2 km
  • Na trasie budowane są trzy mosty drogowe i pięć estakad, a także mury i ściany oporowe
  • Trasa S1 Pyrzowice-Zwardoń łączy kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej

Drogowcy poinformowali, że druga nawa tunelu w Białożyńskim Groniu (Mała Barania) została w całości wydrążona, co oznacza, że etap przebijania się przez góry na trasie S1 w woj. śląskim został ukończony. Pod koniec czerwca br. w dłuższym z dwóch tuneli (1 km) wykonywanych w masywie Białożyńskiego Gronia przebito nawę w kierunku Zwardonia. Z kolei zakończenie drążenia krótszego tunelu (834 m) nastąpiło pod koniec 2022 r.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Tunel, którego druga nawa została przebita, budowano od listopada 2020 r. od przejścia północnego. Po pokonaniu 110 m doszło do zawału skał stropowych, co spowodowało zatrzymanie prac. Roboty górnicze ponowiono w grudniu 2021 r., a w styczniu 2022 r. rozpoczęto drążenie od strony portalu południowego.

Droga S1 Przybędza — Milówka: 8,5 km malowniczej drogi

W ramach budowy odcinka ekspresowej S1 Przybędza — Milówka powstają dwa tunele: pierwszy pod masywem Barania Góra o długości 834 m, a drugi pod masywem Białożyńskiego Gronia o długości 1 km. Tunele są drążone Nową Austriacką Metodą Górniczą (NATM), całym przekrojem, aby nie osłabić górotworu.

Trasa S1 Przybędza — Milówka Foto: GDDKiA
Trasa S1 Przybędza — Milówka

W obu są już dwie nawy, które zostaną połączone ze sobą trzema przejściami poprzecznymi. Budowane są też trzy mosty drogowe (w sumie 2,3 km), a także estakady w ciągu drogi S1 (łącznie będzie ich pięć o sumarycznej długości 3,7 km). Na trasie wykonywanych jest 10 murów oporowych, dziewięć konstrukcji oporowych oraz siedem ścian oporowych. Ich łączna powierzchnia wyniesie 96 tys. m2.

Węzły Przybędza i Milówka są rozbudowywane o dodatkowe łącznice. Trasa będzie jednojezdniowa przed i za tunelami (3,7 km), z kolei w tunelach i pomiędzy nimi każdy kierunek jazdy będzie miał swoją jezdnię i po dwa pasy (4,8 km).

Droga S1 Przybędza — Milówka: zaawansowanie prac

W krótszym tunelu pod koniec czerwca betonowano spąg (dolna powierzchnia warstwy skalnej). W tunelu do Zwardonia jest już 59 z 69 segmentów spągu oraz 19 segmentów kaloty (górne warstwy tunelu). Tu zaawansowanie prac to około 57 proc. W sąsiednim tunelu od maja zabetonowano 19 segmentów spągu, czyli 14 proc. całości.

Ogólne zaawansowanie robót całego tego odcinka S1 przekracza 66 proc. W przypadku prac mostowych to 85 proc., drogowych - 61 proc., wykopy wykonano w 97 proc., a nasypy w 87 proc. 17 lipca zakończono betonowanie ustroju nośnego na najdłuższej estakadzie (940 m).

Trasa S1 Przybędza — Milówka Foto: GDDKiA
Trasa S1 Przybędza — Milówka

Droga S1 Przybędza — Milówka: prawie dwuletnia obsuwa

Umowa opiewa na prawie 1 mld 400 mln zł. Została podpisana 10 października 2019 r. z pierwotnym terminem zakończenia umowy przypadającym 10 sierpnia 2023 r. W związku jednak z licznymi okolicznościami, jakie napotkały wykonawcę, przełożono go na przełom 2024 i 2025 r. Z uwagi jednak na konieczne procedury odbiorowe, tym odcinkiem drogi S1 kierowcy pojadą w I połowie 2025 r.

Trasa S1 Przybędza — Milówka. Mapa Foto: GDDKiA
Trasa S1 Przybędza — Milówka. Mapa

Droga S1. To część ważnego europejskiego korytarza

Trasa S1 Pyrzowice — Zwardoń jest bardzo ważną drogą międzykrajową łączącą kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej. Biegnie od autostrady A1 w Pyrzowicach do granicy ze Słowacją w Zwardoniu. Tam łączy się z autostradą D3 relacji Żylina – Skalité. Trasa w Polsce liczy 148 km, a GDDKiA odpowiada za 136 km. Pozostałe fragmenty są w zarządzie miast.

W realizacji jest aktualnie 55 km drogi ekspresowej S1 w woj. śląskim. To odcinki Podwarpie – Dąbrowa Górnicza (niemal 7 km), Mysłowice Kosztowy – Bielsko-Biała (cztery zadania, w sumie prawie 40 km) oraz Przybędza – Milówka (obejście Węgierskiej Górki, 8,5 km). Wartość tych inwestycji przekracza 4 mld zł.