Stwarza ono podstawy do zawarcia globalnego sojuszu strategicznego pomiędzy tymi firmami.

Dzięki sojuszowi, który stanowić ma kluczowy element planu odbudowy rentowności Chryslera, firma ta może uzyskać dostęp do platform i zespołów napędowych ekonomicznych, atrakcyjnych pod względem rynkowym pojazdów oraz innych komponentów – celem produkcji w zakładach wytwórczych Chrysler Group.

Obok możliwości znacznych oszczędności kosztowych, dostępne byłyby również kanały dystrybucyjne Fiata na rozwojowych rynkach światowych. Fiat jest także gotów zapewnić swą pomoc w dziedzinie zarządzania, aby wesprzeć przygotowywanie wymaganego przez ministerstwo skarbu USA planu powrotu Chryslera do trwałej rentowności.

To właśnie Fiat w ciągu ostatnich kilku lat dokonał z wielkim powodzeniem swej restrukturyzacji. Planowany sojusz pozwoli także Grupie Fiat oraz Chrysler pełniej wykorzystać potencjał swych sieci dystrybucji oraz zoptymalizować organizację produkcji i światowej bazy dostawców.

Planowany alians odpowiada wszelkim warunkom finansowania udzielonego Chrysler Groupprzez amerykańskie ministerstwo skarbu, zgodnie z którymi każdy partner firmy winien uczestniczyć w działaniach restrukturyzacyjnych Chrysler Group – a więc kredytodawcy, pracownicy, związek zawodowy UAW, dealerzy, dostawcy oraz Chrysler Financial.

Stanowić to będzie istotne wsparcie dla powodzenia planu dochodzenia do rentowności na skalę długoterminową. Ostateczne zawiązanie sojuszu uzależnione jest od ‘due dilligence’(oceny staranności) oraz spełnienia wymogów formalno-prawnych, w tym narzuconych przez ministerstwo skarbu USA.

W zamian za wniesienie do aliansu konkretnych wartości – m.in. możliwego wykorzystania platform i produktów (w tym pojazdów miejskich i kompaktowych w celu rozszerzenia obecnego portfolio Chrysler Group), wspólnego wykorzystania technologii (w tym ekologicznych i paliwooszczędnych zespołów napędowych) oraz otwarcie dostępu do kolejnych rynków i dystrybucji dla pojazdów produkcji Chrysler Group poza Ameryką Północną – Grupa Fiat otrzyma początkowo udział w Chrysler LLC na poziomie 35 procent.

Porozumienie o sojuszu nie przewiduje bezpośrednich inwestycji gotówkowych firmy Fiat w struktury Chrysler Group ani też finansowania Chrysler Group w przyszłości.

- Jest to krok milowy w gwałtownie zmieniającym się świecie motoryzacji oraz dowód na zdecydowanie Fiata i Chryslera, aby utrzymać istotne znaczenie w skali globalnej. Umowa stworzy naszym firmom szansę dostępu do najciekawszych rynków samochodowych z ofertą produktów innowacyjnych i ekologicznych, w dziedzinie których Fiat jest uznanym liderem światowym – oraz korzyści wynikające z synergii kosztowej. To porozumienie jest kolejnym wśród szczególnych sojuszy i układów partnerskich pomiędzy Grupą Fiat a czołowymi producentami i dostawcami na rynku motoryzacyjnym w okresie ostatnich pięciu lat, a których celem jest wszechstronny rozwój zaangażowanych stron – powiedział dyrektor wykonawczy Grupy Fiat, Sergio Marchionne.

- Partnerstwo Chrysler/Fiat to wielka sprawa, ponieważ stwarza podwaliny dla nowego gracza w skali globalnej i daje Chrysler Group wymierne korzyści strategiczne, m.in. dostęp do produktów uzupełniających nasze obecne portfolio, dostęp do sieci sprzedaży poza Ameryką Północną a także oszczędności na polu kosztów projektowania, inżynierii, produkcji, zaopatrzenia, sprzedaży i marketingu – powiedział Bob Nardelli, przewodniczący rady dyrektorów i dyrektor wykonawczy Chrysler LLC. Porozumienie to pozwoli nam oferować na rynku szerszą gamę pojazdów poszukiwanych i konkurencyjnych, które spełniają wyśrubowane normy emisji spalin i zużycia paliwa, przestrzegając przy tym warunków pomocy rządowej. Nasze partnerstwo oznacza także korzyść dla amerykańskiego podatnika, albowiem gwarantuje rentowność Chrysler Group w skali długoterminowej oraz przyszłościowy rozwój produktów i technologii w naszym kraju – więc odbudowę zaufania konsumenckiego i utrzymanie amerykańskich miejsc pracy.

- To wspaniała wiadomość dla organizacji UAW Chryslera. Deklarujemy wsparcie i współpracę na drodze do odbudowy długofalowej rentowności Chryslera – stwierdził Ron Gettelfinger, przewodniczący związku zawodowego UAW.

- Wyrażamy poparcie dla tak ważnej inicjatywy o charakterze strategicznym, ponieważ jest to wsparcie dla odzyskania rentowności tej wielkiej firmy, utrzymania jej marek oraz, naturalnie – miejsc pracy dla członków UAW Chrysler Group – powiedział Generał Holiefield, wiceprzewodniczący UAW.