Spełnione marzenia

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Wjubileuszowym 50 Rajdzie Finlandii zwycięstwo odniósł, tak jak to wcześniej zapowiadał, Marcus Grönholm. Zawodnik zespołu Peugeot Esso nie miał właściwie żadnych problemów w odniesieniu kolejnego, trzeciego sukcesu w rajdowych mistrzostwach świata.

Ta wygrana dała mu także pierwsze miejsce w punktacji kierowców. Na mecie w Jyvaskyla Marcus Grönholm powiedział: "Jestem bardzo szczęśliwy z tego wyniku. Fińscy kibice bardzo mnie dopingowali podczas całego rajdu i chcę im za to podziękować. Do zdobycia mistrzostwa jeszcze długa droga, ale mamy ogromną szansę tego dokonać jeszcze w tym roku. Peugeot jest niezawodny."Peugeot cieszy się nie tylko z trzeciego zwycięstwa modelu 206 WRC w rajdowych mistrzostwach świata, ale także ze znakomitej postawy całego teamu. Obok Marcusa Grönholma o punkty dla teamu walczył jego kuzyn Sebastian Lindholm. Wybór tego 39-letniego kierowcy fińskiego nie był przypadkowy. Lindholm to trzykrotny mistrz kraju i zwycięzca 70 zawodów. Poza tym zaliczył 32 starty w mistrzostwach świata. O punkty, ale tylko dla siebie, ścigał się trzeci z członków zespołu, Francuz Francois Delecour. Obu kierowcom udało się zakończyć Rajd Finlandii w punktowanej szóstce. Sebastian Lindholm był piąty, a Francois Delecour szósty.Początkowo o pierwsze miejsce w Finlandii z Marcusem Grönholmem rywalizował dotychczasowy lider mistrzostw świata, Brytyjczyk Richard Burns. Po pierwszym etapie kierowca Subaru był drugi ze stratą niecałych pięciu sekund. Niestety, następnego dnia na mecie lotnej pierwszego odcinka specjalnego w Juupajoki stracił kontrolę nad swoim samochodem. Subaru po dachowaniu znalazło się poza drogą. Załoga wyszła z wypadku bez szwanku, ale pojazd nie nadawał się już do dalszej jazdy.Znakomicie od początku rajdu spisywał się Harri Rovanperä, prowadzący prywatną Toyotę Corollę WRC. Na drugim etapie Fin zmienił na drugiej pozycji Richarda Burnsa. Niewiele brakowało, aby na tym miejscu ukończył rajd. Przeszkodziło mu w tym małe spóźnienie na start odcinka specjalnego i atak Colina McRae na Fordzie Focusie WRC. Nieźle wypadli także inni prywatni kierowcy z Finlandii, ale tutaj trudno z nimi wygrywać. Na siódmej pozycji sklasyfikowany został Pasi Hagström (także Toyota Corolla WRC). Najlepsi prywatni kierowcy rajdowi świata nie startują w Pucharze Teamów FIA. W Finlandii w tej konkurencji pokazały się tylko trzy załogi. Dziesięć punktów za zwycięstwo zdobył Abdullah Bakhashab z Arabii Saudyjskiej, drugi był Francuz Frederic Dor, a Hamed Al Wahaibi z Omanu nie ukończył imprezy. Po dziewięciu rajdach w punktacji FIA Teams Cup prowadzi ekipa Toyota Team Saudi Arabia (Abdullah Bakhashab) 32 punkty przed Spike Subaru Team (Toshihiro Arai) i F. Dor Rally Team (Frederic Dor). Zespół Krzysztofa Hołowczyca (Wizja TV Turning Point Rally Team) jest na piątym miejscu z 10 punktami. Nasz kierowca kolejną próbę podreperowania swego konta podejmie podczas kolejnej eliminacji na Rajdzie Cypru, tym razem w Subaru Imprezie WRC przygotowywanym nie przez brytyjski Prodrive, ale przez włoską firmę Procar.Na szutrowych trasach Finlandii debiutowała świeżo homologowana wersja Seata Cordoby E3. Obaj kierowcy zespołu, Didier Auriol i Toni Gardemeister, podróżowali z różnymi przygodami. Ostatecznie metę na jedenastym miejscu osiągnął tylko Francuz.W Rajdzie Finlandii startowała także polska załoga Tomasz Kuchar i Maciej Szczepaniak. Po raz pierwszy jechali na Toyocie Corolli WRC. Polacy w końcowej klasyfikacji imprezy zajęli 22 miejsce. Są zadowoleni ze startu, cieszą się, że wyprzedzili obie załogi, które zostały sklasyfikowane w Pucharze Teamów FIA. Wynik zadowalający, chociaż przed nimi sklasyfikowano aż sześć załóg startujących na pojazdach grupy N. Grupę samochodów seryjnych w Finlandii wygrała załoga Jani Paasonen i Jakke Honkanen na Mitsubishi Carismie GT (szesnaste miejsce w klasyfikacji generalnej). No cóż, w mistrzostwach świata nawet na samochodzie WRC trudno włączyć się do walki o wyższe lokaty. W kraju niemal etatowi zwycięzcy punktacji Formuły 2 na 2-litrowym Volkswagenie Golfie Kit Car walczą głównie z dużo słabszymi - Skodą Felicią (1600 ccm) i Fiatem Seicento (1100 ccm).50 Rajd Finlandii (1680,14 km, 23 odcinki specjalne o łącznej długości 410,18 km): 1. Marcus Grönholm/Timo Rautiainen (Peugeot 206 WRC) 3.22.37,1; 2. Colin McRae/Nicky Grist (Ford Focus WRC) - strata 1.06,2; 3. Harri Rovanperä/Risto Pietiläinen (Toyota Corolla WRC) - 1.09,6; 4. Tommi Mäkinen/Risto Mannisenmaki (Mitsubishi Lancer Evo VI) - 1.38,7; 5. Sebastian Lindholm/Jukka Aho (Peugeot 206 WRC) - 2.06,0; 6. Francois Delecour/Daniel Grataloup (Peugeot 206 WRC) - 5.05,0; 7. Pasi Hagström/Tero Gardemeister (Toyota Corolla WRC) - 5.16,5; 8. Juha Kankkunen/Juha Repo (Subaru Impreza WRC 2000) - 5.52,9; 9. Alister McRae/David Senior (Hyundai Accent WRC) - 6.09,1; 10. Markko Martin/Michael Park (Toyota Corolla WRC) - 6.50,6.Klasyfikacja rajdowych mistrzostw świata po 9 eliminacjach. Kierowcy: 1. Marcus Grönholm 44, 2. Richard Burns 38, 3. Colin McRae 36, 4. Carlos Sainz 27, 5. Tommi Mäkinen 26, 6. Juha Kankkunen 18, 7. Harri Rovanperä 7, 8. Petter Solberg 6, 9. Didier Auriol, Toshihiro Arai i Freddy Loix po 4. Producenci: 1. Ford 63, 2. Subaru 60, 3. Peugeot 54, 4. Mitsubishi 33, 5. Skoda 8, 6. Seat 7, 7. Hyundai 5.Andrzej Jakubaszek

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków