Auto Świat Wiadomości Aktualności Sportowy charakterek

Sportowy charakterek

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Już za dwa miesiące w europejskich salonach Opla zadebiutuje kolejna wersja nadwoziowa najnowszej generacji Vectry. Tym razem będzie to pięciodrzwiowy GTS - liftback, o wyraźnie podkreślonym sportowym designie.

Sportowy charakterek
Zobacz galerię (4)
Auto Świat
Sportowy charakterek

Auto według przedstawicieli koncernu kierowane jest do młodszych klientów niż wersja sedan i w prostej lini odwołuje się do modeli coupé dostępnych kiedyś w ofercie Opla, jak np. Kadett GT, Calibra, Tigra czy wreszcie produkowana obecnie Astra Coupé. Stylistom Opla udało się w tym modelu połączyć dynamizm i agresywność typową dla sportowych aut z elegancją rasowej limuzyny. Decydują o tym takie elementy jak: duże przyciemniane szkła reflektorów, mocno pochylona przednia szyba, linia dachu charakterystyczna dla coupé, tylny spoiler zintegrowany z klapą bagażnika, dwie chromowane rury wydechowe w wersji V6, szerokie listwy progowe, 17-calowe alufelgi, szerokie zderzaki oraz chromowany grill ze znakiem niemieckiej firmy. Imponujący jest współczynnik oporu powietrza Cx - 0,28. Wnętrze właściwie nie różni się od wersji sedan, zawiera natomiast więcej sportowych akcentów, jak np. chromowane listwy na desce rozdzielczej i drzwiach bocznych, drążek skrzyni biegów oraz sportowe, profilowane fotele. Jakość materiałów na najwyższym poziomie. Uwagę zwraca bogate wyposażenie wpływające na komfort użytkowania auta oraz idealne wręcz wyciszenie kabiny. Przestrzeń bagażowa ma taką samą pojemność jak w sedanie - 500 l. Ofertę jednostek napędowych otwiera benzynowy silnik o pojemności 1,8 l i mocy 122 KM. To propozycja dla mniej wymagających kierowców, którzy większą wagę przywiązują do sportowego designu niż do osiągów i dla których także ważne jest ekonomiczne zużycie paliwa. Drugi silnik to jednostka o pojemności 2,2 l dysponująca mocą 147 KM i momentem 203 Nm. Warto zauważyć, że 90 procent maksymalnej wartości momentu dostępne jest już przy 1900 obr. /min, co zapewnia bardzo dobrą elastyczność nawet przy niskiej prędkości obrotowej silnika. Zużycie paliwa jest tylko o niespełna litr większe niż w przypadku podstawowej jednostki, a osiągi zdecydowanie lepsze. Dla najbardziej wymagających kierowców Opel przygotował wersję z sześciocylindrowym silnikiem 3,2 l. Osiąga on moc maksymalną 211 KM oraz moment obrotowy 300 Nm i gwarantuje sportową dynamikę jazdy. Do 100 km/h auto przyspiesza w 7,5 s (z manualną przekładnią) i może osiągać maksymalną prędkość 248 km/h. Średnie zużycie paliwa sięgające 10,1 l/100 km to w tej klasie wynik bardzo dobry. Oczywiste jest, że jazda tą wersją dostarcza najwięcej przyjemności. Auto błyskawicznie reaguje na wciśnięcie pedału gazu, a do wnętrza dociera tylko miłe rasowe brzmienie. Uzupełnieniem oferty jest wersja z turbodoładowanym silnikiem wysokoprężnym o pojemności 2,2 l i mocy 125 KM. Dzięki wysokiej wartości momentu obrotowego, 280 Nm, dostępnej w zakresie od 1500 do 2750 obr./min jednostka ta cechuje się dobrą elastycznością i zapewnia bardzo przyzwoite osiągi. Stanowi też udany kompromis między dynamiczną jazdą a ekonomicznym zużyciem paliwa. Jedyną jej wadą jest nieco większa w porównaniu z silnikami benzynowymi hałaśliwość. Wszystkie silniki dostępne są z pięciostopniową przekładnią manualną, a z wyjątkiem 1.8 opcjonalnie z nową automatyczną pięciobiegową skrzynią ActiveSelect. Należy ona do tzw. skrzyń inteligentnych i przystosowuje pracę do stylu jazdy prowadzącego. Kierowca ma także możliwość manualnej zmiany przełożeń oraz wyboru trybu pracy przekładni między letnim a zimowym. Układ jezdny Vectry GTS to wyrafinowana konstrukcja techniczna o nazwie IDS (Interactive Driving System - interaktywy system jezdny). Zawieszenie jest tu obniżone o 20 mm w porównaniu z wersją sedan i dzięki zastosowaniu innych amortyzatorów i sprężyn ma sztywniejszą charakterystykę, dostosowaną do sportowego wizerunku auta. Rozwiązanie to idealnie sprawdza się podczas szybkiej, dynamicznej jazdy, a na zakrętach auto zachowuje dużą stabilność bez wykazywania tendencji do nad- czy podsterowności. Opanowanie auta nie nastręcza żadnych trudności. Aktywne elektrohydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego dostosowuje siłę wspomagania w zależności od prędkości. W zachowaniu pełnej kontroli nad autem pomaga też czterokanałowy ABS z systemem CBC (Cornerin Brake Control) kontrolującym hamowanie na zakrętach, układ EBD rozdzielający siłę hamowania na poszczególne koła o lepszej przyczepności oraz Brake Assist pozwalający na zwiększenie siły hamowania w sytuacjach awaryjnych. Na tym nie koniec. Vectra GTS standar-dowo wyposażona jest również w systemy kontroli trakcji TC Plus i stabilności ESP Plus. Nad bezpieczeństwem biernym pasażerów Vectry GTS czuwają m.in. dwie przednie i dwie boczne poduszki powietrzne, kurtyny, trzypunktowe pasy bezpieczeństwa na wszystkich pięciu miejscach (na czterech skrajnych z napinaczami i ogranicznikami siły napięcia), opatentowany przez Opla system odłączania pedałów podczas wypadku i system aktywnych zagłówków na przednich fotelach. Auto objęte będzie 12-letnią gwarancją perforacyjną, a okresy międzyprzeglądowe zostały wydłużone do 30 tys. km w przypadku wersji benzynowych i 50 tys. km dla wysokoprężnej. Ceny i wyposażenie modeli, które będą dostępne na polskim rynku, poznamy we wrześniu.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: