Sprinter - samochód o wielu twarzach
Sprinter może być vanem z zabudowaną „paką" do przewozu towarów, pick-upem z odkrytą skrzynią, osobowym busem. Jeśli uwzględnić różne długości auta, rozstawy osi, wysokości, rodzaje napędów, wersje silnikowe i zabudowy to okazuje się, że istnieje 1700 wariantów konfiguracji Sprintera.
Podczas światowej prezentacji w Duisburgu pokazano 3 wersje Sprintera: Tourera, czyli osobowego mikrobusa, Vana – tzw. blaszaka do przewozu towarów oraz Pick-upa ze skrzynią do przewozów towarów. Był jeszcze czwarty wariant – eSprinter, ale ta odmiana na razie nie pojawi się w salonach Mercedesa, trafi do nich w 2019 roku.
Spriner - diesle pod maską
Wszystkie Sprintery mają silniki Diesla 6-cylindrowe. Firma ze Stuttgartu nie skreśla diesli, widzi dla nich zastosowanie jeszcze przez długie lata, czego dowodem jest m.in. inwestycja w Polsce – w Jaworze na Śląsku powstaje fabryka silników wysokoprężnych Mercedesa.
Sprinter - rodzaje napędów
Nowością w nowym Sprinterze jest możliwość wyboru napędu tylko na przednie koła. Dotyczy to lżejszych wersji dostawczaka (na tylnej osi są pojedyncze koła, a nie tzw. bliźniaki). Przedni napęd powoduje, że podłoga skrzyni ładunkowej jest położona niżej niż w wersjach z napędem na tył, ułatwia to załadunek i wyładunek towarów. W wersjach osobowych niżej położony próg ułatwia wsiadanie i wysiadanie.
Sprinter z napędem na przód oferowany jest ze skrzynią automatyczną 9-biegową lub manualną 6-biegową. Oczywiście oprócz wersji z napędem tylko na przód można zamówić Sprintera z napędem na tylną oś lub w wersji 4x4.
Sprinter - zmiany we wnętrzu
Największe zmiany w nowym Sprinterze widać w kabinie. Została ona całkowicie przebudowana. W dotychczasowym modelu środek deski zajmował masywny panel z radiem, ew. nawigacją i dużą liczbą przycisków oraz pokręteł. Teraz Sprinter w tym miejscu ma duży ekran o przekątnej 10,25 cala, a system multimedialny został przejęty z najnowszej klasy A.
Rozbudowa systemów elektronicznych ma zapewnić i kierowcy, i zarządzającemu flotą Sprinterów stały kontakt, dostęp do internetu, do aplikacji ułatwiających dotarcie i kontakt z klientem.
Spriner - bezpieczeństwo przede wszystkim
W nowym Sprinterze wprowadzono systemy bezpieczeństwa, takie jak w najnowszych samochodach osobowych. Jest tu m.in. adaptacyjny tempomat Distronic, asystent hamowania, asystent toru jazdy, asystent utrzymania toru jazdy przy silnym wietrze. W opcji nowy Sprinter posiada systemy wspomagające parkowanie z kamerą z tyłu lub pokazującą obraz 360 stopni.
Jedną z licznych ciekawostek technicznych są specjalne wycieraczki Sprintera – płyn do spryskiwaczy przechodzi przez ramiona wycieraczki i jest rozpryskiwany na szybę tuż przed wycieraczką, a nie punktowo z miejsca na podszybiu.
Sprinter - ceny
Polskich cen Sprintera jeszcze nie znamy. W Niemczech Sprinter w podstawowej, najtańszej wersji kosztuje netto 19 990 euro, czyli ok. 25 tys. euro brutto.
W galerii zdjęcia nowego Sprintera w różnych wersjach.