Końcówka roku to okres żniw dla całej branży handlowej, w tym i sprzedawców samochodów. W motoryzacji dodatkowy wpływ na grudniową sprzedaż mają również tak zwane rocznikowe promocje. Korzystają na nich klienci, uzyskując wysokie rabaty, sięgające nawet 20 proc. w przypadku niektórych wersji mniej popularnych modeli.
Kilka ostatnich dni grudnia nie będzie jednak miało dużego wpływu na wyniki sprzedaży nowych aut na polskim rynku. Firma Samar przedstawiła zatem swoją wstępną, lecz wiarygodną prognozę. Wynika z niej, że w 2016 r. w Polsce zostanie sprzedanych łącznie niemal 460 tys. samochodów osobowych i dostawczych, z czego około 400 tys. to auta osobowe. To najlepszy wynik od 2000 roku, kiedy– jak podaje Samar – do klientów trafiło 468 tys. aut. Później sprzedaż gwałtownie spadła za sprawą masowo importowanych aut używanych.
Oto liderzy naszego rynku, uwzględniając samochody osobowe i dostawcze (po 11 miesiącach i 20 dniach grudnia):
Marka | sprzedaż (szt.) |
Skoda | 52 393 |
Volkswagen | 45 798 |
Toyota | 40 300 |
Opel | 35 818 |
Ford | 33 566 |
Renault | 30 223 |
Fiat | 19 658 |
Kia | 19 094 |
Dacia | 18 311 |
Hyundai | 17 479 |
Na pewno nie zmieni się pozycja lidera naszego rynku. Ponad 50 tys. sprzedanych samochodów Skody daje tej marce pewną, pierwszą pozycję. To przede wszystkim zasługa Octavii i Fabii. Kolejne miejsca na podium zajmą Volkswagen i Toyota, od lat prowadzące walkę o drugą pozycję. Górą jest Volkswagen, który wygrał też w 2015 roku.
Jak komentuje w swojej analizie Samar, powodem dużego wzrostu sprzedaży aut w mijającym, 2016 roku, jest duża aktywność firm – zarówno tych jednoosobowych, jak i korporacji. Różnego rodzaju przedsiębiorstwa kupiły bowiem aż 67,5 proc. zarejestrowanych samochodów osobowych. Co ciekawe, swoją mocną pozycję na naszym rynku Skoda Octavia zawdzięcza właśnie firmom. Klienci indywidulani najbardziej cenią zaś Opla Astrę.
W galerii przedstawiamy najczęściej kupowane samochody na naszym rynku.
Samar