Od początku 2009 roku sprzedano w Europie 10 946 264 samochody osobowe, o 6,6% (774 078 sztuk) mniej niż przed rokiem. Zdecydowaną większość stanowią oczywiście samochody sprzedane na rynkach zachodnioeuropejskich - 10,3 miliona sztuk, w tym niespełna 300 tys. aut w krajach EFTA. Zaledwie 640 tys. aut sprzedano na rynkach nowych państw członkowskich UE.

W ujęciu sumarycznym największym rynkiem europejskim pozostaje niezmiennie rynek niemiecki. Na koniec III kwartału tegoroczna sprzedaż osiągnęła tam poziom 2 990 766 sztuk i wciąż wykazuje największy w skali kontynentu wskaźnik wzrostu - o 26,1%. Tym samym rynek niemiecki umocnił się na pozycji lidera, zwiększając udział o ponad 7 pproc., z 20,2 do 27,3%.

Dwie kolejne pozycje zajmują rynki francuski i włoski z bardzo zbliżonymi wynikami, zarówno we wrześniu (183,1 tys. aut i 189,5 tys. aut), jak i od początku roku - kolejno 1 613 501 aut i 1 611 205 aut. Rynek francuski zwiększył dynamikę wzrostu sprzedaży na przestrzeni roku do 2,4%, a rynek włoski wykazuje łagodniejszy spadek - obecnie wynosi on 5,9%.

Na czwartym miejscu ponownie znalazł się rynek brytyjski z tegoroczną sprzedażą skumulowaną w wysokości 1 517 039 aut, o 15,5% mniejszą niż przed rokiem.

Trzy dalsze pozycje zajmują niezmiennie Hiszpania (677,2 tys. aut), Belgia (374,9 tys. aut) i Holandia (316,6 tys. aut). Po dziewięciu miesiącach roku wszystkie te rynki odnotowały mniejszą sprzedaż niż rok wcześniej, ale wskaźniki spadku w porównaniu do poprzednich miesięcy są mniejsze i wynoszą odpowiednio 28,6% (na koniec sierpnia 32,0%), 14,9% (wobec 15,8%) i 24,8% (25,5% po ośmiu miesiącach).

Ósme miejsce należy ponownie do rynku austriackiego (247,7 tys. aut, +6,7%), a dziewiąte zajmuje rynek polski (239,6 tys. aut, +1,7%). Poza wymienionymi wyżej, jeszcze tylko dwa rynki wykazały rosnącą tendencję sprzedaży w stosunku do ubiegłego roku: sklasyfikowany na 13. miejscu rynek czeski (117,7 tys. aut, +8,0%) i na 19. miejscu - rynek słowacki (62,4 tys. aut, +19,7%).

Sprzedaż samochodów osobowych na 1000 mieszkańców wyniosła po trzech kwartałach dla całej Europy 22 auta; najwięcej tradycyjnie w Luksemburgu (86 aut), w Belgii (37 aut), Niemczech (36 aut) i Austrii (30 aut). Dla Polski taki wskaźnik wynosi obecnie 6 aut.

Liderem miesięcznego zestawienia wyników jest Wielka Brytania, gdzie sprzedano 367,9 tys. aut, podczas gdy w Niemczech tylko 316,2 tys. sztuk.