Zapewne spory udział w spadku sprzedaży samochodów produkowanych przez marki należące do koncernu Volkswagen, ma afera Dieselgate. W 2015 roku sprzedaż spadła z 10,14 mln egz. na 9,93 mln. Na wielu rynkach spadki odnotowano w ostatnich miesiącach 2015 r., a szczególnie w Chinach.
Największy spadek sprzedaży w 2015 r. odnotował MAN (-14,7 proc.), a drugi w tym niechlubnym zestawieniu był Volkswagen (-4,8 proc.). Trzy marki koncernu mogą się pochwalić pozytywnymi wynikami. Najlepszy wynik w 2015 r. odnotowało Porsche, które w analogicznym okresie 2014 r. sprzedało 225 100 aut, co oznacza 18,6 proc. wzrost. Pozostałe trzy marki to: Audi, które sprzedało 1 803 200 aut (+3,6 proc.), Skoda – 1 055 500 (+2,4 proc.) i coraz dynamiczniejszy SEAT – 400 000 (+2,4 proc.).
Marka | Sprzedaż 2015 (egz.) | Sprzedaż 2014 (egz.) | zmiana (%) |
Volkswagen | 5 823 400 | 6 118 700 | -4,8 |
Audi | 1 803 200 | 1 741 100 | 3,6 |
Skoda | 1 055 500 | 1 037 200 | 1,8 |
Seat | 400 000 | 390 500 | 2,4 |
Porsche | 225 100 | 189 800 | 18,6 |
Volkswagen Commercial Vehicles | 430 800 | 446 600 | -3,5 |
MAN | 102 500 | 120 100 | -4,0 |
Scania | 76 600 | 79 800 | |
RAZEM: | 9 930 600 | 10 137 400 | -2,0 |
Zatrzymał się wzrost sprzedaży na rynku chińskim, a spadki odnotowano także w krajach Ameryki Południowej (29,8 proc.) i w Rosji (36,8 proc.). Największy wzrost sprzedaży w 2015 r. odnotowano w Ameryce Północnej (+4,4 proc.) i w Niemczech (+4.0 proc.).
Chociaż jeszcze inne koncerny nie ogłosiły wyników sprzedaży w 2015 r., to wszystko na to wskazuje, iż najlepszy wynik uzyska Toyota, która według nieoficjalnych danych przekroczyła 10,1 mln egzemplarzy.