Pomysłodawcą takich stacji jest producent aut elektrycznych Nio, który nazywany jest także chińską Teslą. Punkty wymiany akumulatorów mają być alternatywą dla tych, którzy nie mają czasu na spędzenie godziny na doładowanie akumulatorów. W zasadzie wymiana baterii ma odbywać się w pełni automatycznie i trwać nie dłużej niż tankowanie auta spalinowego do pełna, łącznie z zapłaceniem rachunku.

Stacja wymiany baterii Nio Power Swap Station 2.0 pozwala na wymianę aż 312 akumulatorów dziennie. Co ciekawe, chińska firma Nio ma już kilkuletnie doświadczenie w podmianie rozładowanych akumulatorów na pełne - pierwsze tego typu punkty uruchomiła już w 2014 r., a do czerwca 2020 przeprowadziła 500 tys. wymian baterii.

Jednak nowa, inteligentna generacja stacji, zbudowana we współpracy z Sinopec, ma otworzyć firmie szersze perspektywy i zapewnić ekspansję, m.in. dlatego, że wydajność nowej stacji jest niemal trzykrotnie większa niż punktów działających do tej pory. Pierwszy punkt Nio Power Swap Station 2.0 powstał w Pekinie.

Punkt został wyposażony w ponad 200 sensorów oraz cztery systemy komputerowe współpracujące na zasadzie chmury. Co to daje? Pozwala nie tylko na sprawną wymianę akumulatora w pojeździe, ale daje też możliwość automatycznego zaparkowania pojazdu w stacji. Partner Nio, czyli firma Sinopec, wiąże spore plany z tego typu systemem, bowiem w planach firmy jest budowa sieci 5 tys. takich punktów.