• W Polsce funkcjonuje obecnie sześć autostrad, z czego na trzech z nich (A1, A2, A4) pobierane są opłaty
  • Aktualnie najbardziej zaawansowane prace trwają na A1 i A2, a najmniejsze postępy są na autostradzie A18
  • GDDKiA planuje poszerzenie najbardziej zatłoczonych odcinków autostrad A2 i A4
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Jednak polska sieć autostrad nadal znajduje się w budowie. Aktualnie prace trwają na odcinkach o łącznej długości ok. 139 km – mowa o następnych fragmentach tras A1, A2 i A18. Kolejne 114 km jest już na etapie przetargu. Jednocześnie powstają też plany rozbudowy autostrady A4, a na A6 i A8 przygotowywana jest nowa infrastruktura. Jak zapewnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, docelowo (wraz z dopiero planowaną autostradą A50) długość polskiej sieci autostrad ma wynieść ok. 2100 km. Sprawdziliśmy, jak wygląda zaawansowanie prac i plany na poszczególnych trasach.

Mapa autostrad w Polsce - stan na 31.12.2020 r. Foto: GDDKiA
Mapa autostrad w Polsce - stan na 31.12.2020 r.

Autostrada A1 – poczekamy do 2022 r.

Aktualnie trwa budowa 81-kilometrowego odcinka tej trasy pomiędzy Tuszynem a początkiem obwodnicy Częstochowy. Budowa podzielona jest na pięć kontraktów (cztery w woj. łódzkim i jeden w woj. śląskim). Prace są utrudnione, bo odbywają się przy nieprzerwanym ruchu samochodowym. W zależności od daty podpisania umowy, aktualne ich zaawansowanie waha się od 38 do 72 proc.

Aktualnie kierowcy mogą już korzystać z nowej betonowej jezdni na całej długości czterech odcinków (trzy w woj. łódzkim i jeden w śląskim): Tuszyn - Piotrków Trybunalski, Kamieńsk - Radomsko i Radomsko - granica województwa łódzkiego i śląskiego oraz od granicy województw do początku autostradowej obwodnicy Częstochowy. To blisko 57 km autostrady, na których dostępne są po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Na kolejnych czterech kilometrach, czyli początkowym fragmencie odcinka Piotrków Trybunalski - Kamieńsk, kierowcy jadą po wschodniej jezdni, mając na razie po jednym pasie ruchu.

Budowa autostrady A1, zarówno w województwie śląskim, jak i łódzkim zakończy się w 2022 r., ale już w 2021 oddanych zostanie łącznie 39,6 km tej trasy na odcinkach: Tuszyn - Piotrków Trybunalski Południe (15,9 km), Kamieńsk - Radomsko (16,7 km) oraz Radomsko - granica woj. łódzkiego i śląskiego (7 km). Jednak na początku kierowcy otrzymają tylko trzy pasy w obu kierunkach. Trzema pasami w każdą stronę na całym odcinku Tuszyn - początek obwodnicy Częstochowy pojedziemy dopiero w 2022 r.

Autostrada A1 podsumowanie:

  • Łączna długość: 564,1 km
  • W eksploatacji: 483,4 km – w tym ok. 331 km w zarządzie GDDKiA, a ok. 152 km w zarządzie koncesjonariusza: Gdańsk Transport Company na odcinku Gdańsk (Rusocin) – Toruń (Toruń Południe)
  • W budowie: 80,7 km

Autostrada A2 – od Kałuszyna na wschód

Aktualnie A2 jest gotowa od zachodnich granic kraju do znajdującego się na wschodzie od Warszawy Kałuszyna. Z końcem 2019 r. ta autostrada wydłużyła się o odcinek łączący węzła Lubelska z obwodnicą Mińska Mazowieckiego. Dzięki temu kierowcy podróżujący na wschód od stolicy mają do dyspozycji już ok. 36 km autostrady.

W ubiegłym orku podpisano także umowy na dwa kolejne odcinki tej trasy pomiędzy węzłami Kałuszyn i Groszki oraz Gręzów i Siedlce Zachód. Przewidywany termin ukończenia prac na tych fragmentach trasy to jesień 2023 r. Na początku grudnia zeszłego roku została wybrana też oferta w przetargu na zaprojektowanie i budowę odcinka pomiędzy węzłami Groszki i Gręzów o długości ok. 13 km. W przetargu znajduje się też odcinek A2 od Siedlec do Białej Podlaskiej. Na przełomie roku poznaliśmy też oferty na zaprojektowanie i budowę 19-kilometrowego fragmentu autostrady A2 pomiędzy węzłem Siedlce Zachód a rejonem miejscowości Malinowiec oraz 12,5-kilometrowego fragmentu trasy pomiędzy węzłem Łukowisko a rejonem miejscowości Swory. Aktualnie poszukiwany jest także projektant ostatniego odcinka A2 na odcinku od węzła Biała Podlaska do granicy z Białorusią.

Budowa na wschodzie to nie koniec prac nad A2. Duże natężenie ruchu na odcinku między Łodzią a Warszawą sprawiło, że podjęta została decyzja o dobudowie na długości ok. 89 km dodatkowego pasa ruchu dla każdej z jezdni. Trwają już prace przygotowawcze. Docelowo jednak Autostrada A2 na odcinku od węzła Konotopa do węzła Pruszków będzie miała po cztery pasy ruchu w każdą stronę, natomiast dalszy odcinek do węzła Łódź Północ po trzy pasy ruchu. Zakończenie rozbudowy tego odcinka przewiduje się dopiero na drugą połowę 2025 r.

Autostrada A2 podsumowanie:

  • Łączna długość: 620,6 km
  • w eksploatacji: 487,5 km, w tym ok. 232,5 km w zarządzie GDDKiA (z czego 99 km płatne na odcinku Konin - Stryków), a ok. 255 km (z czego 238 km płatne) w zarządzie koncesjonariusza: Autostrada Wielkopolska na odcinku Konin - Świecko
  • W realizacji: 24,5 km
  • W przetargu: 76,3 km
  • W przygotowaniu: 32,3 km

Autostrada A4 – skończona, ale będzie rozbudowywana

Choć główna arteria na południu naszego kraju jest już skończona, nie oznacza to, że nie będą trwały tam prace – z czym się już chyba wszyscy pogodzili. Niestety, autostrada A4 jest za wąska, dlatego podjęto decyzję o jej rozbudowie na najbardziej obciążonych odcinkach. Z końcem 2020 r. GDDKiA ogłosiła przetargi na opracowanie dokumentacji dla budowy lub rozbudowy A4 od Krzyżowej do Wrocławia oraz budowy drogi ekspresowej S5 od Sobótki do Bolkowa.

Drugie postępowanie, ze względu na wzajemne oddziaływanie na siebie dróg S5 i A4, prowadzone jest jednocześnie dla odcinka A4 od węzła Legnica Południe do węzła Wrocław Wschód/Stary Śleszów o długości ok. 80 km oraz dla drogi ekspresowej S5 Bolków - Sobótka o długości ok. 50 km. Pod uwagę brane są trzy warianty: budowy lub rozbudowy A4 wraz z budową S5.

Niedługo ruszy też budowa dodatkowego pasa ruchu o długości 900 m na istniejącym odcinku A4 od węzła Kraków Południe do wiaduktu w ciągu ul. Kąpielowej (Południowa Autostradowa Obwodnica Krakowa).

Poszukiwany jest też projekt rozbudowy węzła Kraków Południe na skrzyżowaniu autostrady A4 i drogi krajowej nr 7 (Zakopianki).

Autostrada A4 – podsumowanie:

  • Łączna długość: 667 km;
  • W eksploatacji: 667 km, w tym ok. 606 km w zarządzie GDDKiA (z czego 162,4 km płatne na odcinku Wrocław (węzeł Bielany Wrocławskie) - Sośnica (węzeł Gliwice Sośnica), a ok. 61 km w zarządzie koncesjonariusza: Stalexport Autostrada Małopolska SA; Kraków (Balice) - Katowice (Murckowska)

Autostrady A6 i A8 – planowane nowe oznakowanie i ekrany

Te dwie krótkie autostrady są już w całości dostępne dla kierowców, ale w najbliższym czasie nadal będą trwały na nich prace. Autostradowa Obwodnica Wrocławia (A8) zostanie wyposażona w jednolity, zintegrowany inteligentny system teleinformatyczny, umożliwiający uruchomienie usług ITS. W tym roku, wzdłuż niektórych odcinków A8, powstaną również nowe ekrany akustyczne.

Z kolei pod koniec wakacji podjęto decyzję o przygotowanie i realizację nowego wiaduktu na autostradzie A6, na zachód od istniejącego MOP Kołbaskowo przy granicy polsko-niemieckiej wraz z drogami dojazdowymi i placami do zawracania.

Autostrada A8 podsumowanie:

  • Łączna długość: 22,7 km
  • W eksploatacji: 22,7 km

Autostrada A6 podsumowanie:

  • Łączna długość: 28,8 km
  • W eksploatacji: 28,8 km

Autostrada A18 - najmniej zaawansowana

W najbliższym czasie zniknie 70 km starej, pamiętającej jeszcze czasy II wojny światowej, betonowej jezdni południowej na drodze krajowej, nr 18. Trasa na odcinku pomiędzy Olszyną i Golnicami zamieni się w autostradę. Dwa odcinki A18 od granicy państwa do okolic węzła Iłowa są już w realizacji, a dwa kolejne do węzła Golnice na terenie woj. dolnośląskiego są na etapie końcowym procedury przetargowej. Na ostatnie dwa odcinki zostali już wybrani wykonawcy, podpisanie umów planowane jest w I kwartale 2021 r.

Autostrada A18 podsumowanie:

Łączna długość: 71,4 km

W realizacji: 33,6 km

W przetargu: 37,8 km