Zgodnie z komunikatem Chrysler LLC z dnia 30 kwietnia 2009 – w wyniku akceptacji całościowego planu restrukturyzacji przez licznych partnerów koncernu, strategiczny alians z włoską firmą Fiat S.p.Astaje się rzeczywistością.

Powstaje nowa, pełna wigoru organizacja, zdolna stawić czoła wyzwaniom współczesności. Oznacza to możliwość optymalizacji potencjałów produkcyjnych oraz globalnej bazy dostawców obu tych firm, zapewniającim dostęp do nowych rynków zbytu. Planowana jest równieżprodukcja zespołów napędowych oraz innych komponentów Fiata w zakładach wytwórczych Chryslera.

- To partnerstwo przekształca Chryslera w firmę nową i pełną wigoru, o ogromnych możliwościach strategicznych – powiedział Bob Nardelii, przewodniczący rady dyrektorów i CEO Chrysler LLC. Będziemy mogli lepiej spełniać oczekiwania naszej klienteli i dealerów oferując szerszą gamę jeszcze bardziej konkurencyjnych, przyjaznych środowisku i ekonomicznych pojazdów o uznanej jakości. Uzyskujemy także dostęp do nowych produktów uzupełniających nasze obecne portfolio oraz do nowych możliwości współpracy w zakresie technologii i dystrybucji na rynkach światowych.

Rozmowy z firmą Fiat pod kątem zawiązania globalnego sojuszu rozpoczęły się z inicjatywy Chryslera już ponad rok temu, a podczas ostatnich miesięcy szereg tematów planowanej współpracy rozwinięto i uściślono.Zarówno Chrysler jak jego liczni partnerzy poświęcili wiele wysiłku, aby dojść do porozumienia, którego efektem będzie znaczne obniżenie kosztów oraz poszerzenie zakresu planowanej współpracy.

- Pragniemy Was wszystkich osobiście zapewnić, iż nowa firma będzie kontynuować produkcję i obsługę wszystkich pojazdów marki Jeep®, Dodge i Chrysler, bez żadnych zmian będzie także działać marka akcesoriów i części zamiennych Mopar®. Pracownicy Chryslera staną się pracownikami naszej nowej firmy i wszystkie punkty dealerskie Chrysler LLC pozostają otwarte dla klienteli. Będziemy jak dotąd honorowaćzobowiązania gwarancyjne bez żadnych przeszkód, a nasi klienci mogą z pełnym zaufaniem dalej kupować pojazdy naszych marek – oświadczył Bob Nardelli.

Mimo znacznego zaawansowania rozmów na wielu "frontach" Chrysler nie był w stanie uzyskać koniecznych koncesji od swych wszystkich wierzycieli, co pozwoliłoby uniknąć postępowania upadłościowego.Efektem tego jest, iż w dniu 30 kwietnia br. – zgodnie z instrukcją Ministerstwa Skarbu USA – Chrysler LLC oraz 24 jego filie w USA złożyły dobrowolne wnioski o zastosowanie takiego postępowania na mocy Rozdziału 11 (Chapter 11) Kodeksu Upadłościowego USA w Sądzie Upadłościowym dla Southern District of New York.

- Pomimo, iż zawarcie kompleksowego porozumienia okazało się niemożliwe, jestem wdzięczny za wszelkie ustępstwa i koncesje partnerów Chryslera, dzięki którym mogliśmy osiągnąć uzgodnienie zasad współpracy z firmą Fiat – powiedział Bob Nardelii. Moim priorytetem było zachowanie Chryslera i ochrona tysięcy osób zależnych od tej firmy. Chociaż cieszy mnie fakt zawarcia globalnego aliansu, osobiście jestem rozczarowany że musieliśmy wnioskować o Chapter 11. Nie było to moją główną intencją.

Na mocy Sekcji 363 Kodeksu Upadłościowego, Chrysler składa także wniosek o szybkie sądowe zatwierdzenie porozumienia z FIATem oraz sprzedaży głównych aktywów nowej firmie. Dzięki temu nowa firma ma szanse powstać w okresie 30 do 60 dni – a więc uzyskać wszelkie szanse na osiągnięcie rentowności w skali długofalowej.

Nardelli, który kieruje Chryslerem od roku 2007 poinformował zarząd Chrysler LLC oraz Ministerstwo Skarbu USA, że planuje odejście po utworzeniu zgodnie z paragrafem 11, nowej firmy i finalizacji aliansu z Fiatem. Zapowiedział pzrejście do Cerberus Management LP na stanowisko doradcy.

- Przyszedł czas, aby to inni mogli przejąćkierownictwo transformacji Chryslera w sojuszu z FIATem. Będę ściśle współpracował ze wszystkimi partneramitak, aby jak najprędzej doprowadzić do realizacji tego aliansu – powiedział Bob Nardelii.

W trakcie procesu restrukturyzacji rząd USA zapewni odpowiedni poziom finansowania transformacyjnego DIP (Debtor-in Possession) celem zapewnienia normalnej działalności CLLC – a więc ‘business as usual’.Oznacza to, iż Chrysler LLC będzie bez zmian honorował wszelkie zobowiązania gwarancyjne, regulował należności wobec dostawców oraz utrzymywał pełną współpracę z siecią sprzedaży (dealerską) w służbie naszej cennej klienteli.

- Tworząc nową i przyszłościową firmę korzystamy z takiej formy kontrolowanej upadłości, ponieważ tylko w ten sposób możemy szybko wdrożyć radykalne lecz niezbędne zmiany: modyfikację struktury wynagrodzeń dla pracowników aktywnych oraz świadczeń dla pracowników emerytowanych pod kątem konkurencyjności z zakładami zagranicznych producentów w USA, zmniejszenie wysokości oraz kosztów zadłużenia, pozbycie się zbędnych aktywów, racjonalizację (w tym i poprawę skuteczności) sieci sprzedaży oraz wdrożenie korzystniejszych warunków umownych z naszymi dostawcami- mówił dalej Bob Nardelli.

Działalnośći operacje Chryslera w Meksyku, Kanadzie oraz innych krajach świata nie są przedmiotem postępowania upadłościowego. Częścią procesu restrukturyzacji – przy poparciu ministerstwa Skarbu USA – jest zasadnicze porozumienie z GMAC (General Motors Acceptance Corporation) jako preferowanym kredytodawcą dla dealerów Chryslera i ich klienteli,który będzie zdolny zaoferowaćnajkorzystniejsze warunki w zakresie standardowego finansowania zakupów w systemie spłat ratalnych.

W wyniku sfinalizowania całości transakcji, VEBA ( Voluntary Employee Beneficiary Association ) stanie się właścicielem 55 procent udziałów nowej firmy a rządy USA i Kanady otrzymają proporcjonalne udziały w 10 procentach.

Do Fiat S.p.A. należeć będzie początkowo 20 procent udziałów Chryslera, z możliwością podwyższenia o dodatkowe 15 procent w trzech ratach po 5 procent pod warunkiem spełnienia następujących warunków: udostępnienia Chryslerowi do produkcji w USA platformy samochodu o zużyciu paliwa 9,5 l / 100 km; udostępnienia Chryslerowi do produkcji i zastosowania w USA rodziny silników paliwooszczędnych oraz udostępnienia Chryslerowi dostępu do swej światowej sieci sprzedaży pod kątem zwiększenia eksportu pojazdów marek Chryslera.

Fiat nie może byćudziałowcem większościowym aż do czasu, gdy wszystkie pożyczki udzielone przez rząd USA zostaną w całości spłacone.

Częścią procesu restrukturyzacji jest również czasowe wstrzymanie większości działalności produkcyjnej Chryslera z dniem 4 maja 2009. Normalna produkcja zostanie wznowiona po sfinalizowaniu planowanej transakcji, co przewidywanejest w okresie 30 do 60 dni.

- Pragniemy podziękować Administracji i Ministerstwu Skarbu USA, Prezydenckiemu Zespołowi ds. Motoryzacji, kongresmanom, urzędom na szczeblu stanowym oraz społecznościom lokalnym a także rządowi kanadyjskiemu orazadministracji prowincji Ontario za ich starania i wysiłki na rzecz naszej firmy – powiedział Bob Nardelli. Wymienić tu także należy Cerberusa i Daimlera, których zasługą jest stworzenie bazy dla aliansu oraz innych partnerów Chryslera, w tym kierownictwo związków zawodowych UAW i CAW, naszych pracowników, dealerów i dostawców. Bez ich poświęcenia, ogromnej lojalności oraz wiary w Chryslera, alians ten nie byłby możliwy. Oczekujemy na udane partnerstwo z FIATem. Choćprzedtem czeka nas jeszcze wiele zmian związanych z wprowadzeniem planu, ale to właśnie dzisiaj – korzystając z wielu istotnychelementów zaczynamy budować nową i przyszłościową firmę – o niższym zadłużeniu i lepszej sytuacji bilansowej, o bogatszym port folio produktowym, wspieraną przez partnera o dobrym standingu finansowym.