- Były prezes Toyoty, Akio Toyoda, ostrzega przed katastrofą związaną z utratą miejsc pracy przy pełnej elektryfikacji branży motoryzacyjnej. Akio Toyoda wciąż znajduje się we władzach koncernu
- Toyoda apeluje o zrównoważone podejście do transformacji napędów, które nie wyklucza silników spalinowych
- Toyota dominuje na polskim rynku samochodowym, zarejestrowano najwięcej samochodów japońskiej marki, a jej udział w rynku wynosi prawie 19 proc
- Wizja rynku zdominowanego przez pojazdy elektryczne może być przepisem na katastrofę dla branży motoryzacyjnej - alarmuje Akio Toyoda, były prezes Toyoty. Szef japońskiego giganta przemysłu samochodowego przestrzega, że pełna elektryfikacja może doprowadzić do utraty nawet 5,5 miliona miejsc pracy, w tym w sektorze dostawców firmy.
Dalsza część artykułu znajduje się pod materiałem wideo:
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoToyoda stawia na różnorodność napędów
O słowach byłego szefa Toyoty rozpisują się amerykańskie media. Dlaczego? Akio Toyoda, członek rodziny założycielskiej koncernu, nie kryje swojego sceptycyzmu wobec idei całkowitego przejścia na pojazdy elektryczne. Podczas wystąpienia na Uniwersytecie Nagoya podkreślił znaczenie utrzymania różnorodności napędów, w tym silników spalinowych, jako klucz do ochrony miejsc pracy w przemyśle.
Prezes Toyoty nie po raz pierwszy wyraża swoje przekonania na temat przyszłości motoryzacji. W przeszłości krytykował rządy za forsowanie pojazdów elektrycznych i wskazywał na potencjalne braki w dostawach energii elektrycznej. Toyoda opowiada się za podejściem, które pozwoli na równowagę pomiędzy pojazdami hybrydowymi, spalinowymi a elektrycznymi, dążąc do neutralności węglowej bez nadmiernego narażania branży na ryzyko.
Przeczytaj także: Co lepsze? Hamowanie silnikiem czy jazda na luzie? Wyjaśniamy
Toyota ma w USA bardzo mocną pozycję. Z tego samego powodu co w Polsce?
Mimo że Akio Toyoda stoi na czele firmy, która była krytykowana za opór wobec działań na rzecz klimatu, Toyota odnosi korzyści z obecnego spowolnienia w adopcji pojazdów elektrycznych. W sytuacji, gdy inni producenci, tacy jak Ford czy GM, rewidują swoje strategie EV, Toyota utrzymuje pozycję lidera rynku w Stanach Zjednoczonych, dzięki silnej ofercie hybrydowej, która zyskuje na popularności.
Akio Toyoda, prezes Toyoty, wyraża poważne obawy dotyczące przyszłości sektora motoryzacyjnego w obliczu narastającej presji na przejście na pojazdy elektryczne. Wskazuje na ryzyko utraty milionów miejsc pracy i apeluje o bardziej zrównoważone podejście do transformacji napędów, które nie wyklucza silników spalinowych. Pomimo tych ostrzeżeń, Toyota nadal odnosi sukcesy na rynku, wykorzystując wolniejsze tempo przejścia na elektryczność na rzecz wzmacniania swojej pozycji jako lidera sprzedaży hybryd.
Przeczytaj także: Szef BMW M ma dość żartów z nadwagi M5. 2,5 t ma być nieodczuwalne
Podobną sytuację obserwujemy w Polsce. Toyota jest zdecydowanym liderem naszego rynku i wręcz dominuje nad resztą. Od stycznia do końca września tego roku zarejestrowano w Polsce 74175 samochodów japońskiej marki. Udział w rynku Toyoty wynosi prawie 19 proc. Dla porównania druga w zestawieniu Skoda może się pochwalić 43036 rejestracji, a trzeci Volkswagen - 26579 szt.