Sprawdziliśmy cenniki topowych modeli premium Samo opcjonalne wypełnienie fotela w Porsche 911 GT3 RS kosztuje 13 tys. 773 zł Z kolei welurowa podsufitka Ebony w Jaguarze F-Type R-Dynamic wymaga dopłaty niemal 11 tys. zł – to więcej niż dwa najnowsze smartfony iPhone 15 (po 4699 zł sztuka) Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu Dziś wszędzie jest drogo. Wiadomo, inflacja. I to taka, jakiej nie doświadczaliśmy od lat. Drożeją też samochody, a co za tym idzie – ich opcjonalne wyposażenie. Ile kosztuje ono w topowych modelach premium?
Skoro za same auto płaci się sporo, to – tak na zdrowy rozum – dopłaty za dodatki też nie mogą być niskie. Jak bardzo nie są niskie? Sprawdziliśmy. I przeżyliśmy szok. Niejeden.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo
A przecież nie wspięliśmy się na wyżyny luksusu – nie przeglądaliśmy cenników marek luksusowych typu Ferrari, Lamborghini czy Rolls-Royce. Mimo to i tak trudno pozostać niewzruszonym na cenę np. opcjonalnego lakieru Mercedesa-Maybacha klasy S, który jest droższy niż cała Toyota Yaris.
Oto sześć słynnych samochodów premium – od BMW serii 7 po Range Rovera – i ceny ich wybranych opcji. Dla porządku, dane zbieraliśmy 22 września 2023 r.
Galeria zdjęć BMW serii 7 1/6 Źródło: BMW
To co? Chyba zaczniemy od tego telewizora – a dokładniej 31,3-calowego ekranu 32:9 generującego obraz 8K. W nowym BMW serii 7 może się on wysuwać z podsufitki, urozmaicając podróż pasażerom tylnych siedzeń. Trzeba tylko do niego dopłacić – 22,7 tys. zł. No, ale mówimy o samochodzie, w którym sama podsufitka może kosztować 6,2 tys. zł (M Alcantara Anthracite, materiał pokrywa również słupki dachowe). To więcej niż najnowszy iPhone 15 Pro (5999 zł). Na desce rozdzielczej BMW serii 7 może się znaleźć ozdobna listwa M Carbon ze srebrzystą nicią – za 4,2 tys. zł. Samochód może mieć też dwubarwne lakierowanie BMW Individual typu Czarny Szafir (na zdjęciu), trzeba tylko wysupłać 62 tys. 100 zł. To mniej więcej tyle, ile całe BMW serii 7, tyle że około 10-letnie. Wśród opcji znalazła się też pozycja pt. "rezygnacja z emblematu modelu", czyli tabliczki z oznaczeniem wersji. Na szczęście kosztuje to okrągłe 0 zł.
Porsche 911 GT3 RS 2/6 Źródło: Porsche
47 tys. 255 zł dopłaty za ceramiczno-kompozytowe tarcze hamulcowe w Porsche 911 GT3 RS nie zaskakuje tak bardzo, jak koszt żółtej tarczy obrotomierza, etui na dokumenty bądź personalizowanej naklejki z numerem startowym. Obrotomierz z akcentami w Racing Yellow lub Guards Red kosztuje bowiem dodatkowe 1774 zł. Personalizowane skórzane etui na dokumenty z logo Porsche Exclusive Manufaktur wymaga 1958 zł dopłaty, a wspominana naklejka – 4774 zł! Cena przezroczystej folii ochronnej na pokrywę bagażnika, przednie błotniki i zderzak oraz boczne lusterka wynosi 12 tys. 243 zł. To aż o 1226 zł więcej niż w marcu 2023 r. Ale lepiej się na nią zdecydować – nie chciałbyś zarysować lakieru Ice Grey Metallic (na zdjęciu) za 18 tys. 364 zł, nie mówiąc już o kolorze z gamy PTS (Paint To Sample; gama ponad 110 barw) za 79 tys. 452 zł. Inna sprawa, że PTS jest teraz aż o 7222 zł droższy niż w marcu 2023 r. Z kolei cena wydrukowanego w 3D wypełnienia fotela zwyczajnie szokuje. Za tę opcję trzeba dopłacić 13 tys. 773 zł. A jeśli chcesz mieć nieco więcej koloru, to czekają na ciebie pasy bezpieczeństwa w odcieniach Lizard Green, Racing Yellow, Guards Red bądź Silver Grey. Za 1408 zł.
Audi A8 3/6 Źródło: Audi
Załóżmy, że się uprzesz na tzw. pełny pakiet skórzany Audi exclusive. W Audi A8 oznacza to skórę m.in. na siedzeniach, centralnym tunelu między przednimi fotelami, desce rozdzielczej, podszybiu oraz wewnętrznych panelach drzwi, przy czym masz do wyboru kilka kolorów zarówno samej skóry, jak i szwów oraz przeszyć. Jeśli się uprzesz, nie ma rady, trzeba wyłożyć 74 tys. 840 zł. Za 1940 zł mniej masz całą Toyotę Yaris. W Audi A8 najtańszy z lakierów metalizowanych wymaga aż 6550 zł dopłaty, przy czym kolor z palety Audi exclusive kosztuje już 25 tys. 340 zł. Trzeba przyznać, że to i tak taniej niż jeszcze w marcu 2023 r. — odpowiednio o 2670 i 3710 zł. Ciekawie wygląda też dopłata za lodówkę między skrajnymi tylnymi siedzeniami. Urządzenie, które potrafi schładzać w zakresie od -6 do 6 st. C kosztuje dodatkowe… 6490 zł. Skoro w Audi A8 takiej dopłaty wymaga nieduża lodówka, to ile mogą kosztować obręcze kół ze zdjęcia powyżej? To 21-calowe, 10-ramienne Evo z gamy Audi Sport. Nie od rzeczy będzie dodać, że poniższa cena obejmuje także opony 265/35 R21 oraz ich 3-letnie ubezpieczenie. Razem to 25 tys. 930 zł.
Mercedes-Maybach klasy S 4/6 Źródło: Mercedes-Benz Group
Nie da się zaprzeczyć, że Mercedes-Maybach klasy S na tym zdjęciu wygląda efektownie. Sęk w tym, że taki efekt kosztuje. Dokładnie 89 tys. 224 zł. Tyle bowiem trzeba dopłacić za 2-barwne lakierowanie Mercedesa-Maybacha klasy S odcieniami Czerwień Rubelitu i Złoto Kalahari. Z drugiej strony w odpowiednim finansowaniu może to kosztować jedynie 2462 zł… miesięcznie. No ale jak luksus, to luksus. Panel na desce rozdzielczej z linii Manufaktur z drewna orzechowego i aluminiowymi elementami w Mercedesie-Maybachu klasy S wymaga dopłaty 18 tys. 420 zł. Sprzęt audio Burmester to wydatek 30 tys. 509 zł, zaś za samo wyświetlanie logo Maybacha na nawierzchni oraz wirtualnych "dywaników" po otwarciu drzwi trzeba uiścić 1727 zł. Z kolei 21-calowe obręcze kół kosztują 31 tys. 372 zł.
Range Rover 5/6 Źródło: Jaguar Land Rover
Fajny ten lakier i te obręcze, prawda? Razem kosztują... 103 tys. 340 zł. Ten lakier to Icy White z wykończeniem Satin (79 tys. 680 zł dopłaty), te obręcze to 23-calowy, 10-ramienny wzór 1077 za 23 tys. 660 zł. A to wcale nie jest jeszcze top. Wzór 1075 (też 23 cale i 10 ramion) wymaga dopłaty 24 tys. 820 zł. Jeśli się jednak zdecydujesz na Range Rovera w wersji SV, wówczas wzór 1075 będzie cię kosztował jedynie 12 tys. 50 zł. Niestety, w porównaniu z marcem 2023 r. te wszystkie dodatki nieźle podrożały: Icy White Satin o 13 tys. 340 zł, obręcze 1077 o 2490 zł, a 1075 o 1160 zł. Co ciekawe, obręcze 1075 dla wersji SV są już tańsze o 1490 zł. Zajrzyjmy do wnętrza. Cena podświetlanych aluminiowych nakładek progowych w Range Roverze wynosi 5040 zł. Można je przy tym zamówić tylko do wersji wyposażenia SE i HSE. Swoje kosztuje też lodówka między przednimi siedzeniami – to dodatkowe 4560 zł, o 240 zł więcej niż w marcu 2023 r.
Jaguar F-Type 6/6 Źródło: Jaguar Land Rover
I tak dochodzimy do podsufitki droższej niż dwa smartfony iPhone 15. Welurowa Ebony w Jaguarze F-Type R-Dynamic kosztuje bowiem 10 tys. 180 zł. Sęk w tym, że podsufitkę Ebony w wersji R-Dynamic możesz mieć tylko wtedy, jeśli zamówisz welurowe daszki przeciwsłoneczne, co wymaga następnych 430 zł. Z kolei za podgrzewane i regulowane elektrycznie w 12 kierunkach przednie fotele w tym samochodzie trzeba dopłacić 9410 zł, ale są one dostępne tylko wtedy, jeśli się dokupi elektrochromatyczne, elektrycznie składane i podgrzewane boczne lusterka z pamięcią ustawień oraz elektrycznie regulowaną kolumnę kierownicy (także z pamięcią ustawień) za 4420 zł. Z kolei 20-calowe obręcze kół ze zdjęcia kosztują już 16 tys. 420 zł (wzór 1041) i są dostępne jedynie w odmianie R75. Dla tej wersji Jaguara F-Type zarezerwowano również kolejną opcję: karbonowo-ceramiczne tarcze hamulcowe za niecałe 60 tys. zł (59 tys. 380 zł). Inna sprawa, że decydując się na takie tarcze, obręcze 1041 dostajesz za darmo.