Logo

Raport przejrzystości rynku aut używanych – wiemy, o ile średnio oszuści cofają liczniki

  • Ponad 60 proc. używanych samochodów oferowanych do sprzedaży w Polsce ma na koncie mniejsze lub większe szkody
  • Spada odsetek samochodów używanych, w przypadku których są dowody na cofnięcie licznika
  • Najbardziej "zepsute" rynki samochodów używanych w Europie to: Ukraina, Łotwa, Litwa, Rumunia i Estonia
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Niektóre dane zawarte w raporcie są dość szokujące i wynika z nich wprost, iż kupno używanego samochodu, a zwłaszcza starego używanego samochodu jest niezwykle ryzykowne. Jednocześnie, biorąc pod uwagę metodologię zbierania danych, wszelkie dane zawarte w raporcie, mówiące o odsetku samochodów powypadkowych czy z cofniętymi licznikami, należy traktować jako "nie mniej niż". Nie jest bowiem tak, że takie firmy, jak carVertical mają stuprocentową skuteczność w kwestii ujawniania przyszłości powypadkowej samochodów oraz zwykłych oszustw. Można wręcz przypuszczać, że jest to wynik daleki od 100 procent.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Skąd carVertical ma dane i o czym nie może wiedzieć

Pod uwagę wzięte zostały informacje o używanych egzemplarzach samochodów wygenerowane na żądanie klientów carVertical, którzy kupują tak zwane raporty na temat samochodów, które zamierzają kupić. Dane te dostawca usługi pozyskuje z baz danych ubezpieczycieli, warsztatów autoryzowanych i sieciowych, stacji kontroli pojazdów, policji różnych krajów, w przypadku niektórych państw także z rządowych rejestrów.

To oznacza, że w zamawianym raporcie nie będzie informacji o tym, że samochód wziął udział w wypadku, jeśli szkoda nie była likwidowana przez ubezpieczyciela, za naprawę właściciel płacił z własnej kieszeni i z konieczności korzystał z warsztatu, który nie raportuje nigdzie o wykonywanych usługach lub wręcz działa w szarej strefie. Nie będzie informacji o naprawie powypadkowej, jeśli auto było nieubezpieczone i zostało kupione w stanie rozbitym przez handlarza, który następnie organizował naprawę w szarej strefie. Ale i tak raport jest ciekawy i pozwala na porównanie różnych krajów: sposób pozyskiwania danych jest taki sam w przypadku każdego rynku, a informacje w nim zawarte, nawet jeśli niepełne, są przestrogą dla kupujących używane samochody.

Oszustwa licznikowe: jest lepiej, ale czy dobrze?

Największe ryzyko kupna samochodu z cofniętym licznikiem stwierdzono na Łotwie (11,1 proc.) i w Ukrainie (9,6 proc.). W Polsce 4,1 proc. samochodów miało sfałszowany przebieg, a średnia wartość cofnięcia licznika to blisko 76 tys. km. W wielu wypadkach oznacza to, że przebieg samochodu został "zmniejszony" o połowę. Kupno takiego samochodu to ogromny problem nie tylko z tego powodu, że jego wartość jest istotnie mniejsza od zapłaconej kwoty, lecz także z powodu znacznie wyższych kosztów eksploatacji. Bywa, że nabywcy są przekonani, iż stan licznika odzwierciedla przebieg pojazdu i zastany "przebieg" traktują jako punkt odniesienia do wymaganych czynności serwisowych. Jasne jest, że w takim wypadku dochodzi do poważnych usterek np. silnika, rujnujących budżet nowego właściciela.

Handlarze nie są głupi i też korzystają z raportów

Warto mieć przy tym świadomość, że polscy nieuczciwi sprzedawcy samochodów używanych bardzo często, zanim zdecydują się na cofnięcie licznika w oferowanym samochodzie, sprawdzają, jakie dane na temat tego pojazdu są dostępne w sieci – w tym w takich firmach jak carVertical. I dostosowują poziom oszustwa do zastanej sytuacji, aby nie ryzykować wykrycia przestępstwa.

Ważne: oszustwa licznikowe są znacznie mniej prawdopodobne w przypadku samochodów pochodzących z polskiej sieci dilerskiej. Każde auto po raz pierwszy trafia na obowiązkowe badanie techniczne po trzecim roku eksploatacji, natomiast wcześniej jest na gwarancji – to nie jest dobry okres na cofanie licznika. Potem kolejny obowiązkowy przegląd następuje po dwóch latach, a następne co rok – i za każdym razem stan licznika jest odnotowywany i wysyłany do rządowej bazy danych, do której każdy ma dostęp.

Inna sytuacja jest w przypadku samochodów z importu: zanim przebieg samochodu jakkolwiek zostanie odnotowany w polskich bazach danych, może być bezpiecznie modyfikowany – no, chyba że auto było regularnie serwisowane w autoryzowanym warsztacie za granicą, co daje nadzieje, że także jego przebieg był do końca pod kontrolą.

Więcej niż połowa samochodów w Polsce to auta powypadkowe

Ponad 62 proc. samochodów oferowanych do sprzedaży w Polsce to auta po mniejszych i większych kolizjach i wypadkach. Średnia wartość szkody to 18 tys. zł. W praktyce oznacza to, że część z tych szkód to usterki niewarte wręcz uwagi (np. stłuczone szyby), ale część to szkody całkowite. Kwalifikacja szkody jako całkowitej w niczym nie przeszkadza kolejnym właścicielom i pośrednikom w sprzedaży samochodu jako bezwypadkowego.

Tak wysoki (najwyższy wśród 25 porównywanych krajów) odsetek samochodów pokolizyjnych i powypadkowych autorzy raportu tłumaczą tym, że w Polsce ponad połowa aut oferowanych do sprzedaży to pojazdy importowane jako używane. Z oczywistych względów większość samochodów importowanych to auta w jakiś sposób wadliwe – powypadkowe albo z dużym przebiegiem; aut pełnowartościowych zazwyczaj nie opłaca się sprowadzać do Polski.

Wielka Brytania ma najbardziej przejrzysty rynek aut używanych

Zwycięzcą rankingu jest Wielka Brytania, gdzie niewiele ponad 2 proc. pojazdów miało sfałszowany przebieg i mniej niż 18 proc. pojazdów miało za sobą jakieś szkody. Łatwo to wytłumaczyć: w Wielkiej Brytanii rynek wszelkich napraw samochodów jest bardzo szczegółowo kontrolowany. Warsztaty odnotowują i przekazują dalej dane o przebiegach aut nie tylko przy okazji dużych napraw powypadkowych – to zdarza się także przy najprostszych czynnościach serwisowych takich jak wymiana części eksploatacyjnych.

Autor Maciej Brzeziński
Pasjonat technologii, prywatnie także zapalony kolarz
Pokaż listę wszystkich publikacji
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium
Skrót artykułu