Logo
WiadomościAktualnościTo koniec 83-letniej historii

To koniec 83-letniej historii

Koniec 83-letniej historii amerykańskiej marki Pontiac, należącej do koncernu General Motors, jest nieuchronny. Przedstawiciele GM ogłosili, że "uśmiercenie" znanej firmy nastąpi pod koniec 2010 roku.

Pontiac Solstice GXP
Onet
Pontiac Solstice GXP

Jest to część nowego planu "ożywienia" koncernu GM, który ma przyspieszyć realizację kluczowych decyzji. Zapowiedziano także, że odłączenie najgorzej radzących sobie w obecnej chwili firm Saab, Saturn oraz Hummer nastąpi najpóźniej do końca bieżącego roku.

Do niedawna największy światowy producent samochodów skupi się obecnie na utrzymaniu w jak najlepszej kondycji swoich czterech amerykańskich marek: Chevrolet, Cadillac, Buick oraz GMC. Do roku 2010 General Motors oferować będzie 34 różne modele samochodów, co, w porównaniu do 48 w roku 2008, daje zmniejszenie oferty o niemal 30%.

Nowy prezes zarządu koncernu, Fritz Henderson, powiedział, że podejmuje niezwykle trudne, ale i niezbędne działania, które zadecydują o długoterminowej kondycji spółki. Dodał także, że odpowiedzialność zarządu polega w tym momencie na uratowaniu GM, przy czym ma świadomość, iż podejmowane akcje ratowania koncernu odbiją się negatywnie na pracownikach fabryk, dilerach, dostawcach, akcjonariuszach i wielu innych, związanych z firmą osobach, a kierownictwo zrobi wszystko, co w ich mocy, by zminimalizować te straty.

Inne znaczące zmiany w zaktualizowanym planie ratowania General Motors obejmują usprawnienie działań w kierunku wstrzymywania produkcji oraz zamykania fabryk, tłoczni i linii montażowych. Zredukowana o około połowę zostanie także liczba autoryzowanych dilerów, z 6 246 w 2008 r. do 3 605 na koniec roku 2010. Oznacza to, że w porównaniu do pierwotnego planu, zamknięciu ulegnie o 500 stacji dilerskich więcej, a redukcja nastąpi o cztery lata wcześniej.

A w jakim stopniu wszystkie te działania odbija się na pracownikach? Zgodnie z informacjami kierownictwa koncernu, zaktualizowany plan pochłonie dodatkowo 7-8 tysięcy miejsc pracy. Zatem w ogólnym rozrachunku, poziom zatrudnienia w USA zmniejszy się z 61 tys. w 2008 r. do 40 tys. w roku 2010, co oznacza redukcję o 34%. Natomiast od roku 2011 koncern planuje zatrudniać 38 tysięcy osób.

Pomimo tego, że marka Pontiac zniknie niebawem z motoryzacyjnej sceny, koncern General Motors prowadzi z Toyotą rozmowy dotyczące zastąpienia modelu Vibe jednym z samochodów pochodzących z oferty japońskiej firmy.

Pontiac Vibe to bliźniacza wersja Toyoty Matrix, a produkowany jest w kalifornijskiej fabryce NUMMI, która należy koncernów Toyota i GM.

Przedstawiciel Pontiaca, Jim Hopson, powiedział magazynowi "Automotive News", że General Motors chce wspólnie z Toyotą i NUMMI ustalić jaki nowy model będzie produkowany w amerykańskich zakładach, ponieważ nie mają zamiaru wycofywać się z współpracy z fabryką.

Niemal pewne jest, że będzie to jeden z aktualnych modeli Toyoty, który sprzedawany będzie przez sieć dilerską jednej z marek GM, najprawdopodobniej Chevroleta. Hopson dodał także, że Pontiac Vibe nie będzie wytwarzany pod inna marką.

GM i Toyota wytwarzają w fabryce NUMMI samochody od 1984 roku. Aktualnie Japończycy produkują tam pikap Tacoma, a General Motors Pontiaca Vibe.

Powiązane tematy: