- Warszawa planuje wielką rozbudowę sieci metra. Plany sięgają aż do 2050 roku, a pokazana przez Urząd Miasta mapa robi wrażenie
- Nowa linia M4 ma mieć 23 stacje na trasie o długości 26 kilometrów
- Prace przedprojektowe IV linii metra mają potrwać 38 miesięcy
Znamy już wykonawcę, który podejmie się kluczowego etapu w realizacji czwartej linii metra w stolicy. Metroprojekt sp. z o.o. wygrał przetarg i już niebawem przystąpi do opracowania koncepcji przebiegu M4, która ostatecznie połączy Tarchomin z Wilanowem. To kolejny krok w kierunku rozbudowy warszawskiej sieci metra, która do 2050 roku ma składać się z pięciu linii.
Dalsza część artykułu znajduje się pod materiałem wideo:
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoWarszawa stawia na wielkie metro. Ma mieć pięć linii
Prezydent Warszawy, Rafał Trzaskowski, podkreśla dynamikę prac: od końcowego odcinka drugiej linii metra, przez prace nad projektem M3, aż po rozpoczęcie przygotowań do M4. Nowa linia ma być najdłuższą w mieście – z 23 stacjami na trasie liczącej 26 kilometrów. Projekt uwzględnia również stworzenie kolejnej stacji techniczno-postojowej oraz centralnej dyspozytorni. W skrócie, dzieje się coraz więcej, a warszawiacy mogą już zapoznać się z dalekosiężnymi planami miasta. Do ich ukończenia daleka droga.
Nie zwalniamy tempa! Budujemy końcowy odcinek drugiej linii metra na Bemowie, rozpoczęły się również prace nad projektem dla pierwszego odcinka linii M3, teraz rozpoczynamy przygotowanie projektu dla czwartej linii. Właśnie w taki sposób konsekwentnie realizujemy plan budowy – złożonego z pięciu linii – systemu metra w Warszawie do 2050 roku – podkreśla prezydent Warszawy.
Przeczytaj także: Toyota pracuje nad nowym silnikiem. Ma być lepszy niż legendarny 2JZ
Warszawskie metro na mapie. Tak ma wyglądać pięć linii
Budowa nowego metra. Co się będzie teraz działo?
Metroprojekt sp. z o.o. zajmie się przygotowaniem kompleksowej dokumentacji, w tym Projektu Koncepcyjnego oraz raportów wstępnych i końcowych. Analizy hydrogeologiczne, geologiczno-inżynierskie oraz ustalenie stref wpływu budowy obiektów metra na otoczenie to tylko część zadań, które czekają na wykonawcę. Ostateczny efekt prac ma dostarczyć odpowiedzi na pytania dotyczące kluczowych aspektów planowanej inwestycji, w tym ewentualnego etapowania i kolejności realizacji.
Już teraz trzeba podjąć ważną decyzję. Kurs autonomiczny czy z maszynistami?
Jedną z fundamentalnych decyzji, która wpłynie na przyszłą eksploatację linii, będzie wybór między trybem autonomicznym a tradycyjnym zarządzaniem pociągami. Ta decyzja ma bezpośredni wpływ na projektowanie stacji techniczno-postojowych, centralnej dyspozytorni oraz integracji z pozostałymi liniami metra.
Prace przedprojektowe obejmą szczegółową analizę przebiegu linii M4, w tym lokalizację stacji i potencjalnych kolizji. Ważnym aspektem będzie również uwzględnienie rozwiązań proekologicznych, takich jak zaopatrzenie w energię, wykorzystanie ciepła czy gospodarowanie wodami opadowymi. Projekt nie obejmie koncepcji architektonicznej elementów wystroju, która zostanie opracowana w oddzielnym postępowaniu.
Przeczytaj także: Dokąd liczone są odległości na znakach drogowych?
Nowe linie metra w dobrych rękach? Miasto jest tego pewne
Firma Metroprojekt, z ponad siedemdziesięcioletnim doświadczeniem w projektowaniu infrastruktury transportowej, ma na swoim koncie liczne projekty dla warszawskiego metra. Znana z realizacji pierwszej linii oraz części II linii, obecnie angażuje się również w projektowanie III linii metra w konsorcjum z ILF.
Warszawa rozwija swoją sieć metra z myślą o przyszłości, a prace przedprojektowe IV linii mają zostać zakończone w ciągu 38 miesięcy. Ciekawe, kiedy ruszy w końcu budowa i, kiedy warszawiacy pojadą którąś z nowych linii.