Auto Świat Wiadomości Aktualności To może być rewolucja. Liebherr zaprezentuje silnik na... amoniak

To może być rewolucja. Liebherr zaprezentuje silnik na... amoniak

Podczas zbliżających się targów Bauma 2025 firma Liebherr zaprezentuje trzy rozwiązania z dziedziny silników spalinowych. Jednym z nich jest koncepcja silnika zasilanego amoniakiem. Na razie ta jednostka zapewniająca wysoką gęstość mocy ma być kierowana do zastosowań poza drogami publicznymi.

Liebherr już wkrótce zaprezentuje silnik zasilany amoniakiem
Liebherr już wkrótce zaprezentuje silnik zasilany amoniakiemLiebherr
  • Firma Liebherr zaprezentuje na targach Bauma 2025 makietę silnika zasilanego amoniakiem, dedykowanego zastosowaniom poza drogami publicznymi
  • Amoniak uznano za obiecujące paliwo dzięki wysokiej gęstości mocy i roli nośnika wodoru, co ogranicza koszty transportu i magazynowania
  • Wykorzystanie wodoru uzyskanego z amoniaku za pomocą katalizatora pozwoli na eliminację emisji CO2 w silnikach amoniakowych

Nieprzypadkowo Liebherr na miejsce prezentacji koncepcji silnika zasilanego amoniakiem wybrał targi Bauma, czyli targi maszyn budowlanych. Ta niemiecko-szwajcarska grupa już od kilku lat prowadzi badania m.in. nad silnikami na amoniak, które mogłyby znaleźć zastosowanie np. w górnictwie i przemyśle budowlanym.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Silnik amoniakowy na razie do zastosowań w przemyśle wydobywczym

W ocenie Liebherra uzyskane przez zespół badawczy wyniki uzasadniają wykorzystanie amoniaku jako źródła zasilania dla dwupaliwowych silników spalinowych. Zielony amoniak może służyć jako nośnik wodoru, ograniczając koszty jego transportu i magazynowania. Zielony wodór, jak przypomina serwis chip.de, produkowany jest w procesie elektrolizy wody przy użyciu energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych.

Rolę niskoemisyjnych lub wręcz bezemisyjnych rozwiązań mogą pełnić generatory i układy napędowe zasilane zielonym amoniakiem. Jednym z nich jest silnik amoniakowy, którego makieta zostanie zaprezentowana na targach Bauma 2025. Jednostka ta ma zapewniać wysoką gęstość mocy niezbędną w przemyśle wydobywczym.

W optymalnym przypadku silnik nie emitowałby CO2

Serwis chip.de zwraca uwagę na istotny aspekt związany z wykorzystaniem amoniaku jako paliwa. Jest nim temperatura zapłonu, która wynosi ok. 650 st. C. Dla porównania w przypadku benzyny mówimy o temperaturze od ok. 200 do 400 st. C i od ok. 220 do 300 st. C, gdy mamy do czynienia z olejem napędowym. Ta duża różnica może oznaczać konieczność dodawania do amoniaku innych paliw, aby przynajmniej zapoczątkować zapłon. Możliwe, że dodatkowe paliwo byłoby wymagane także do ciągłej pracy silnika amoniakowego.

Paliwem, które nadawałoby się do wspomagania zapłonu amoniaku, jest olej napędowy. Alternatywą może być wodór. Ten, w niewielkich ilościach, można uzyskać bezpośrednio z amoniaku przy użyciu katalizatora. W tym drugim przypadku silnik amoniakowy nie emitowałby CO2.

Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków