Logo
WiadomościAktualnościNajbardziej denerwująca rzecz w nowych samochodach. Wielu kierowców jej nie znosi

Najbardziej denerwująca rzecz w nowych samochodach. Wielu kierowców jej nie znosi

Wszystkie nowe samochody sprzedawane na obszarze Unii Europejskiej muszą być wyposażone w obowiązkowe elementy podnoszące bezpieczeństwo jazdy. Takie są przepisy. Znajduje się wśród nich system ISA, który często stwarza problemy, ponieważ nie działa prawidłowo. Z tego powodu wielu kierowców wyłącza go przed rozpoczęciem jazdy, co w niektórych autach jest łatwiejsze, a w innych trudniejsze.

Posłuchaj artykułu

00:00 / 00:00
Audio generowane przez AI (ElevenLabs) i może zawierać błędy
Dźwiękowa informacja o przekroczeniu ograniczenia prędkości
Auto Świat / Krzysztof Słomski
Dźwiękowa informacja o przekroczeniu ograniczenia prędkości

Układ ISA (Intelligent Speed Asisstance) to inteligentny asystent prędkości aktywowany przy każdym uruchomieniu silnika. Zgodnie z unijnymi wymogami od lipca 2022 r. musiały być w niego wyposażane nowo homologowane pojazdy, od lipca 2024 r. układ jest obowiązkowy we wszystkich sprzedawanych nowych pojazdach.

Poznaj kontekst z AI

Jakie elementy muszą być w nowe samochody w UE?
Co to jest system ISA?
Dlaczego kierowcy wyłączają system ISA?
Jakie są problemy z działaniem układu ISA?
System rozpoznawania znaków
System rozpoznawania znakówAuto Bild

System ISA często się myli

Idea jest słuszna: kierowca jest informowany komunikatem dźwiękowym o przekroczeniu obowiązującego ograniczenia prędkości, co powinno skłonić go do przepisowej jazdy. System pobiera dane z kamer rozpoznających znaki drogowe stojące przy drodze, a także z map nawigacji. Tyle teorii, rzeczywistość wygląda nieco inaczej, i to modelach samochodów praktycznie wszystkich producentów.

Często zdarza się, że komputer samochodu pokazuje nieodpowiednie, zaniżone ograniczenie prędkości. Myli się na zwykłych ulicach, jak i na drogach ekspresowych, gdy kamera sczyta informację ze znaku przy drodze serwisowej. System "wariuje" także na parkingach i drogach lokalnych. To oznacza, że kierowca jest atakowany uciążliwym pikaniem w sytuacji, gdy jedzie zgodnie z przepisami. Przekroczenie dozwolonej prędkości nawet o kilka km na godz. również oznacza alarm.

Wyłączanie układu wchodzi w nawyk

Renault i Mitsubishi
Renault i MitsubishiKrzysztof Słomski / Auto Świat

ISA to system pomocniczy, więc kierowca może go wyłączyć (tak jak układ stop/start). Niestety czasami wymaga to przeklikania się przez menu na ekranie dotykowym samochodu. To uciążliwe i niebezpieczne, gdy prowadzisz pojazd. Coraz więcej producentów stosuje przydatne skróty.

Może być nim specjalny przycisk z "samochodem w kółku" na desce rozdzielczej, który po dwukrotnym kliknięciu dezaktywuje akustyczne ostrzeganie o ograniczeniu prędkości. Takie rozwiązanie znajdziemy w Renault i bliźniaczych modelach Mitsubishi, stosuje je także Mazda. Inni producenci przygotowali komendy na kierownicy, np. w Mercedesie wystarczy dłużej przytrzymać przycisk od regulacji poziomu dźwięku.

Funkcja ostrzegania przed przekraczaniem prędkości - wyłączanie, przycisk
Funkcja ostrzegania przed przekraczaniem prędkości - wyłączanie, przyciskFilip Trusz / Auto Świat
Mercedes-AMG GT Coupe 63 4Matic+
Mercedes-AMG GT Coupe 63 4Matic+Krzysztof Słomski / Auto Świat
Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium