REKLAMA
Auto Świat Wiadomości Aktualności Najbardziej denerwująca rzecz w nowych samochodach. Wielu kierowców jej nie znosi

Najbardziej denerwująca rzecz w nowych samochodach. Wielu kierowców jej nie znosi

Wszystkie nowe samochody sprzedawane na obszarze Unii Europejskiej muszą być wyposażone w obowiązkowe elementy podnoszące bezpieczeństwo jazdy. Takie są przepisy. Znajduje się wśród nich system ISA, który często stwarza problemy, ponieważ nie działa prawidłowo. Z tego powodu wielu kierowców wyłącza go przed rozpoczęciem jazdy, co w niektórych autach jest łatwiejsze, a w innych trudniejsze.

Dźwiękowa informacja o przekroczeniu ograniczenia prędkości
Auto Świat / Krzysztof Słomski
Dźwiękowa informacja o przekroczeniu ograniczenia prędkości

Układ ISA (Intelligent Speed Asisstance) to inteligentny asystent prędkości aktywowany przy każdym uruchomieniu silnika. Zgodnie z unijnymi wymogami od lipca 2022 r. musiały być w niego wyposażane nowo homologowane pojazdy, od lipca 2024 r. układ jest obowiązkowy we wszystkich sprzedawanych nowych pojazdach.

System rozpoznawania znaków
System rozpoznawania znakówAuto Bild

System ISA często się myli

Idea jest słuszna: kierowca jest informowany komunikatem dźwiękowym o przekroczeniu obowiązującego ograniczenia prędkości, co powinno skłonić go do przepisowej jazdy. System pobiera dane z kamer rozpoznających znaki drogowe stojące przy drodze, a także z map nawigacji. Tyle teorii, rzeczywistość wygląda nieco inaczej, i to modelach samochodów praktycznie wszystkich producentów.

Często zdarza się, że komputer samochodu pokazuje nieodpowiednie, zaniżone ograniczenie prędkości. Myli się na zwykłych ulicach, jak i na drogach ekspresowych, gdy kamera sczyta informację ze znaku przy drodze serwisowej. System "wariuje" także na parkingach i drogach lokalnych. To oznacza, że kierowca jest atakowany uciążliwym pikaniem w sytuacji, gdy jedzie zgodnie z przepisami. Przekroczenie dozwolonej prędkości nawet o kilka km na godz. również oznacza alarm.

Wyłączanie układu wchodzi w nawyk

Renault i Mitsubishi
Renault i MitsubishiKrzysztof Słomski / Auto Świat

ISA to system pomocniczy, więc kierowca może go wyłączyć (tak jak układ stop/start). Niestety czasami wymaga to przeklikania się przez menu na ekranie dotykowym samochodu. To uciążliwe i niebezpieczne, gdy prowadzisz pojazd. Coraz więcej producentów stosuje przydatne skróty.

Może być nim specjalny przycisk z "samochodem w kółku" na desce rozdzielczej, który po dwukrotnym kliknięciu dezaktywuje akustyczne ostrzeganie o ograniczeniu prędkości. Takie rozwiązanie znajdziemy w Renault i bliźniaczych modelach Mitsubishi, stosuje je także Mazda. Inni producenci przygotowali komendy na kierownicy, np. w Mercedesie wystarczy dłużej przytrzymać przycisk od regulacji poziomu dźwięku.

Funkcja ostrzegania przed przekraczaniem prędkości - wyłączanie, przycisk
Funkcja ostrzegania przed przekraczaniem prędkości - wyłączanie, przyciskFilip Trusz / Auto Świat
Mercedes-AMG GT Coupe 63 4Matic+
Mercedes-AMG GT Coupe 63 4Matic+Krzysztof Słomski / Auto Świat