Logo

Tak jakby położyli na sobie 500 słoni. Próby obciążeniowe na najwyższej budowanej estakadzie zakończone

  • Estakada drogi S19 została obciążona siłą o równowartości 500 słoni
  • Użyto zaawansowanej hydrauliki siłowej do uzyskania maksymalnej siły obciążającej
  • Estakada ES-26 jest wysoka na 80 m. To więcej niż ma Bazylika Mariacka w Krakowie
  • Odcinek drogi S19 Babica – Jawornik to 11,6 km drogi ekspresowej z kilkoma obiektami inżynierskimi
  • Zachęcamy do oddawania głosów w specjalnej ankiecie, która znajduje się pod artykułem
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Obciążeniom zostały poddane konkretnie pale posadowienia pośredniego podpór. Zastosowano w tym przypadku metodę belki odwróconej, która polega na stopniowym zwiększaniu obciążenia pala testowego aż do osiągnięcia jego nośności obliczeniowej, a następnie redukcji nacisku do zera i ponownym obciążeniu do wyższej wartości. Przemieszczenia (polegające na ugięciu) pali są rejestrowane w trakcie każdego cyklu zmiany obciążenia.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Droga S19: gigantyczne obciążenie równe 500 słoniom

Podczas testów na jednym z pali estakady zastosowano maksymalną siłę wynoszącą 29 tys. 600 kN, czyli 2960 ton, która równa jest ciężarowi około 500 słoni. Aby uzyskać taki nacisk, użyto zaawansowanej hydrauliki siłowej, w tym siłowników i pomp hydraulicznych. Konieczne było również zaprojektowanie i wykonanie specjalnej konstrukcji stalowej, w której wykorzystano m.in. dwie belki stalowe o wysokości 2 m. Do pomiarów użyto mierników indukcyjnych, mających dokładność 0,01 mm. Były to największe w Polsce zaplanowane siły dla tego typu obciążeń pali.

Pomiary zakończyły się wynikiem pozytywnym, potwierdzając poprawność założeń projektowych oraz jakość wykonania. Podobne obciążenia, choć nieco mniejsze, zaplanowano na sąsiednich podporach:

  • 2780 ton na podporze P5,
  • 2810 ton na podporze P3.
Budowa drogi S19 Babica — Jawornik
Budowa drogi S19 Babica — JawornikGDDKiA

Droga S19: estakada wyższa niż ceniony i wysoki zabytek

Estakada o niezbyt chwytliwej nazwie ES-26, usytuowana między miejscowościami Żarnowa i Godowa, to ośmioprzęsłowa konstrukcja o długości 1082 m i szerokości 29 m, łagodnie wpisująca się w otaczający krajobraz. Najciekawszą i wyjątkową cechą tej budowli jest jej wysokość, która w jednej z osi przekracza 80 m, co czyni ją wyższą od wieży Bazyliki Mariackiej w Krakowie. Wysokość konstrukcyjna ustroju nośnego (część konstrukcji, która służy do przenoszenia obciążeń działających na całość obiektu) wynosi maksymalnie 12,5 m, co oznacza, że mogłaby pomieścić dom jednorodzinny lub — znów posługując się słoniami — cztery takie zwierzęta stojące jeden na drugim.

Projektowanie tak spektakularnej konstrukcji w trudnym terenie stanowi wyzwanie pod względem posadowienia. W najbardziej niekorzystnych warunkach przewiduje się wykonanie pali o średnicy 1,5 m i długości 42 m. Budowa estakady wymagać będzie wbudowania ponad 80 tys. m3 mieszanek betonowych różnych klas oraz 16 tys. ton stali konstrukcyjnej i sprężającej.

Budowa drogi S19 Babica — Jawornik
Budowa drogi S19 Babica — JawornikGDDKiA

Droga S19 Babica — Jawornik: jak będzie wyglądać droga

S19 Babica – Jawornik to 11,6 km drogi ekspresowej z węzłem Żarnowa – Strzyżów, zlokalizowanym w rejonie miejscowości Strzyżów, oraz Miejscem Obsługi Podróżnych Jawornik w kierunku Rzeszowa. W ramach projektu wybudowanych zostanie osiem estakad, pięć wiaduktów oraz cztery przejścia dla zwierząt.

Dodatkowo powstanie tymczasowy łącznik z drogą krajową nr 19 w miejscowości Jawornik, który po zakończeniu budowy drugiego odcinka S19 przekształci się w drogę gminną, służącą m.in. służbom ratowniczym jako wjazd awaryjny na S19 przez MOP Jawornik. Wartość umowy na ten odcinek wynosi 1 mld 253 mln 370 tys. zł.

Droga S19 Babica — Jawornik
Droga S19 Babica — JawornikGDDKiA
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium
Skrót artykułu