Auto Świat Wiadomości Aktualności Tak jakby położyli na sobie 500 słoni. Próby obciążeniowe na najwyższej budowanej estakadzie zakończone

Tak jakby położyli na sobie 500 słoni. Próby obciążeniowe na najwyższej budowanej estakadzie zakończone

Równowartość 500 słoni — takim obciążeniom zostały poddane elementy konstrukcyjne estakady drogi S19 na odcinku Babica — Jawornik. Wszystko po to, by sprawdzić założenia i w spokoju kontynuować pracę nad tym najwyższym obecnie budowanym obiektem w Polsce.

Próby obciążeniowe na budowie drogi S19 Babica — Jawornik
Zobacz galerię (2)
GDDKiA
Próby obciążeniowe na budowie drogi S19 Babica — Jawornik
  • Estakada drogi S19 została obciążona siłą o równowartości 500 słoni
  • Użyto zaawansowanej hydrauliki siłowej do uzyskania maksymalnej siły obciążającej
  • Estakada ES-26 jest wysoka na 80 m. To więcej niż ma Bazylika Mariacka w Krakowie
  • Odcinek drogi S19 Babica – Jawornik to 11,6 km drogi ekspresowej z kilkoma obiektami inżynierskimi
  • Zachęcamy do oddawania głosów w specjalnej ankiecie, która znajduje się pod artykułem

Obciążeniom zostały poddane konkretnie pale posadowienia pośredniego podpór. Zastosowano w tym przypadku metodę belki odwróconej, która polega na stopniowym zwiększaniu obciążenia pala testowego aż do osiągnięcia jego nośności obliczeniowej, a następnie redukcji nacisku do zera i ponownym obciążeniu do wyższej wartości. Przemieszczenia (polegające na ugięciu) pali są rejestrowane w trakcie każdego cyklu zmiany obciążenia.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Droga S19: gigantyczne obciążenie równe 500 słoniom

Podczas testów na jednym z pali estakady zastosowano maksymalną siłę wynoszącą 29 tys. 600 kN, czyli 2960 ton, która równa jest ciężarowi około 500 słoni. Aby uzyskać taki nacisk, użyto zaawansowanej hydrauliki siłowej, w tym siłowników i pomp hydraulicznych. Konieczne było również zaprojektowanie i wykonanie specjalnej konstrukcji stalowej, w której wykorzystano m.in. dwie belki stalowe o wysokości 2 m. Do pomiarów użyto mierników indukcyjnych, mających dokładność 0,01 mm. Były to największe w Polsce zaplanowane siły dla tego typu obciążeń pali.

Pomiary zakończyły się wynikiem pozytywnym, potwierdzając poprawność założeń projektowych oraz jakość wykonania. Podobne obciążenia, choć nieco mniejsze, zaplanowano na sąsiednich podporach:

  • 2780 ton na podporze P5,
  • 2810 ton na podporze P3.
Budowa drogi S19 Babica — Jawornik
Budowa drogi S19 Babica — JawornikGDDKiA

Droga S19: estakada wyższa niż ceniony i wysoki zabytek

Estakada o niezbyt chwytliwej nazwie ES-26, usytuowana między miejscowościami Żarnowa i Godowa, to ośmioprzęsłowa konstrukcja o długości 1082 m i szerokości 29 m, łagodnie wpisująca się w otaczający krajobraz. Najciekawszą i wyjątkową cechą tej budowli jest jej wysokość, która w jednej z osi przekracza 80 m, co czyni ją wyższą od wieży Bazyliki Mariackiej w Krakowie. Wysokość konstrukcyjna ustroju nośnego (część konstrukcji, która służy do przenoszenia obciążeń działających na całość obiektu) wynosi maksymalnie 12,5 m, co oznacza, że mogłaby pomieścić dom jednorodzinny lub — znów posługując się słoniami — cztery takie zwierzęta stojące jeden na drugim.

Projektowanie tak spektakularnej konstrukcji w trudnym terenie stanowi wyzwanie pod względem posadowienia. W najbardziej niekorzystnych warunkach przewiduje się wykonanie pali o średnicy 1,5 m i długości 42 m. Budowa estakady wymagać będzie wbudowania ponad 80 tys. m3 mieszanek betonowych różnych klas oraz 16 tys. ton stali konstrukcyjnej i sprężającej.

Budowa drogi S19 Babica — Jawornik
Budowa drogi S19 Babica — JawornikGDDKiA

Droga S19 Babica — Jawornik: jak będzie wyglądać droga

S19 Babica – Jawornik to 11,6 km drogi ekspresowej z węzłem Żarnowa – Strzyżów, zlokalizowanym w rejonie miejscowości Strzyżów, oraz Miejscem Obsługi Podróżnych Jawornik w kierunku Rzeszowa. W ramach projektu wybudowanych zostanie osiem estakad, pięć wiaduktów oraz cztery przejścia dla zwierząt.

Dodatkowo powstanie tymczasowy łącznik z drogą krajową nr 19 w miejscowości Jawornik, który po zakończeniu budowy drugiego odcinka S19 przekształci się w drogę gminną, służącą m.in. służbom ratowniczym jako wjazd awaryjny na S19 przez MOP Jawornik. Wartość umowy na ten odcinek wynosi 1 mld 253 mln 370 tys. zł.

Droga S19 Babica — Jawornik
Droga S19 Babica — JawornikGDDKiA
Autor Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków