• W 2018 r. Toyota powróciła do nazwy Corolla i przedstawiła 12. już generację swojego kompaktowego modelu
  • Samochód oferowany jest w trzech wersjach nadwoziowych i jednym z czterech poziomów wyposażenia. Kombi dodatkowo występuje w wersji Trek
  • Charakterystyczny dla Toyoty napęd hybrydowy jest dostępny w autach z silnikami benzynowymi 1.8 oraz 2.0

Tym, czym dla Volkswagena jest Golf, tym samym dla Toyoty jest Corolla. To prawdziwy koń pociągowy japońskiej marki, który na przestrzeni kilku dekad doczekał się kilkunastu generacji. Najnowsza, 12. już generacja, została zaprezentowana w 2018 r. i dla Toyoty stała się okazją do powrotu do historycznej nazwy Corolla po kilkunastu latach stosowania nazwy Auris.

Toyota Corolla 2.0 Hybrid 184 KM GR Sport Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Toyota Corolla 2.0 Hybrid 184 KM GR Sport
Toyota Corolla 1.8 Hybrid Foto: Rafał Sękalski / Auto Świat
Toyota Corolla 1.8 Hybrid
Toyota Corolla TS Foto: Toyota
Toyota Corolla TS

Toyota Corolla — dopasowana do potrzeb klientów

Obecna generacja Corolli dostępna jest w trzech wersjach nadwoziowych, tj. jako 5-drzwiowy hatchback, 4-drzwiowy sedan oraz 5-drzwiowe kombi. Ten pierwszy idealnie sprawdza się w roli przestronnego auta miejskiego, drugi może pełnić rolę eleganckiej limuzyny dla klientów, którzy nie chcą lub nie mogą zdecydować się na większy gabarytowo model, a kombi z łatwością odpowie na potrzeby rodzin i kierowców prowadzących aktywny tryb życia lub poszukujących uniwersalnego pojazdu, który w razie czego pozwoli przewieźć większą ilość bagażu. Z przestrzenią bagażową sięgającą 596 l (581 l w wersji 2.0 Hybrid) Toyota Corolla TS znacząco przewyższa możliwości transportowe sedana, który może zmieścić 471 l, nie wspominając już o Corolli hatchback, do której załadujemy 361 l (313 l w 2.0 Hybrid). A wszystko to w autach o długości 4650 mm (TS, 4670 mm Trek)/4630 mm (sedan)/4370 mm (hatchback). Także pasażerowie nie mają powodów do narzekania — kabina jest przestronna, jakość wykończenia nie budzi zastrzeżeń, a niektóre elementy podstawowego wyposażenia mogą zawstydzić nawet producentów aut klasy premium, którzy analogiczne udogodnienia potrafią traktować jako wymagające dopłaty "ekstrasy". Cieszy również bogate wyposażenie wpływające na bezpieczeństwo.

Toyota Corolla TS kombi Foto: Toyota
Toyota Corolla TS kombi
Toyota Corolla TS kombi Foto: Toyota
Toyota Corolla TS kombi
Toyota Corolla TS kombi Foto: Toyota
Toyota Corolla TS kombi
Toyota Corolla TS kombi Foto: Toyota
Toyota Corolla TS kombi

Toyota Corolla — cztery jednostki napędowe, w tym dwie hybrydy

Klienci decydujący się na odmianę hatchback lub kombi mogą wybierać pomiędzy trzema jednostkami napędowymi, w tym dwoma pracującymi w układzie hybrydowym. W sedanie Toyota montuje jeden z dwóch silników benzynowych, przy czym mocniejszy to taki sam układ hybrydowy jak ten stosowany w Corolli hatchback i Corolli TS.

  • 1.2 Turbo: najmniejszy z silników wykorzystywanych do napędu Corolli hatchback i kombi ma cztery cylindry i łączony jest z 6-biegową przekładnią manualną lub bezstopniową Multidrive S. Jednostka dostarcza moc 85 kW (116 KM) oraz moment obrotowy 185 Nm i średnio zużywa od 5,8 do 7,2 l benzyny na 100 km w przypadku skrzyni manualnej oraz od 6,1 do 7,3 l/100 km w autach z przekładnią bezstopniową. Niezależnie od wersji nadwoziowej modele z "manualem" osiągają prędkość maksymalną 200 km/h, a te z Multidrive S 195 km/h. Nieznaczne różnice pomiędzy hatchbackiem i kombi dostrzegalne są natomiast w przyspieszeniu 0-100 km/h. Hatchback z przekładnią manualną rozpędza się w 9,3 sekundy, a ze skrzynią Multidrive S w 10,0 sekund, natomiast kombi odpowiednio w 9,6 oraz 10,3 sekundy.
Toyota Corolla 1.2 Turbo - czy to dobra alternatywa dla hybrydy? Foto: Adam Mikuła / Auto Świat
Toyota Corolla 1.2 Turbo - czy to dobra alternatywa dla hybrydy?
  • 1.5 VVT-i: bazowa jednostka w sedanie, która podobnie jak 1.2 Turbo w hatchbacku i Corolli TS współpracuje z 6-biegową skrzynią manualną lub bezstopniową Multidrive S. Niezależnie od rodzaju zastosowanej przekładni silnik uzyskuje moc 92 kW (125 KM) oraz 153 Nm momentu obrotowego. Rodzaj skrzyni biegów nie ma wpływu na prędkość maksymalną oraz przyspieszenie 0-100 km/h — w obu przypadkach jest to 190 km/h i 12,1 sekundy — ale za to decyduje o poziomie zużycia paliwa. Minimalnie oszczędniejsza jest przekładnia manualna (średnio 5,6-6,2 l/100 km), w autach z Multidrive S trzeba liczyć się ze średnim zużyciem paliwa 5,8-6,5 l/100 km.
  • 1.8 Hybrid: jedyny silnik, który znajdziemy we wszystkich trzech wersjach nadwoziowych Corolli. 4-cylindrowy motor benzynowy uzyskuje moc 72 kW (98 KM) i moment obrotowy 142 Nm, a wspomagający go silnik elektryczny osiąga moc 53 kW (72 KM) i 163 Nm momentu obrotowego. Łączna moc całego układu hybrydowego wynosi 90 kW (122 KM). W układzie przeniesienia napędu Toyota stosuje bezstopniową przekładnię e-CVT, która w istocie jest inną konstrukcję niż bezstopniowa skrzynia Multidrive S. Niezależnie od rodzaju nadwozia Corolla 1.8 Hybrid osiąga prędkość maksymalną 180 km/h i zużywa średnio 4,4-5,1 l benzyny na 100 km (sedan 4,4-5,2 l/100 km). Pierwsze 100 km/h od startu najszybciej osiąga hatchback (10,9 s), później sedan (11,0 s), a najmniej dynamiczne jest kombi (11,1 s).
Toyota Corolla 1.8 hybrid Foto: Rafał Sękalski / Auto Świat
Toyota Corolla 1.8 hybrid
  • 2.0 Hybrid Dynamic Force: swoją topową jednostkę Toyota zarezerwowała dla hatchbacka i kombi. Głównym źródłem napędu jest 2-litrowy silnik benzynowy o mocy 112 kW (152 KM), dostarczającym moment obrotowy 190 Nm, który wspomagany jest przez silnik elektryczny osiągający moc 80 kW (109 KM) i moment obrotowy 202 Nm. Wszystko to przekłada się na łączną moc całego systemu 135 kW (184 KM). Tak samo jak w przypadku 1.8 Hybrid Toyota łączy 2-litrową jednostkę z przekładnią automatyczną e-CVT. Corolla z tym napędem uzyskuje prędkość maksymalną 180 km/h, rozpędza się od 0 do 100 km/h w 7,9 s (hatchback) lub 8,1 s (kombi) i średnio zużywa 4,7-5,6 l benzyny na 100 km.
Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid Foto: Maciej Brzeziński / Auto Świat
Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid

Toyota Corolla — cztery (pięć w TS) wersje wyposażeniowe

Nabywcy Corolli hatchback oraz sedan mają do wyboru cztery wersje wyposażeniowe, tj. Active, Comfort, GR Sport i Executive. W przypadku kombi dochodzi jeszcze Trek, która podobnie jak GR Sport bazuje na wersji Comfort, ale ma zwiększony o 20 mm prześwit i dodatkowe osłony nadkoli.

Toyota Corolla TREK Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Toyota Corolla TREK

W podstawowej wersji Active Toyota standardowo montuje m.in. komplet poduszek powietrznych (przednie, boczne, kurtynowe i kolanowa dla kierowcy), inteligentny tempomat adaptacyjny, kamerę cofania, system multimedialny Toyota Touch 2, elektrycznie sterowane szyby z przodu i z tyłu, podgrzewane i elektrycznie regulowane lusterka boczne, klimatyzację manualną (automatyczną dwustrefową w hybrydach), analogowy prędkościomierz, a nawet interfejs Apple CarPlay/Android Auto (przewodowe). Wersja Comfort ma seryjną klimatyzację 2-strefową także w autach z konwencjonalnym napędem, a ponadto światła przeciwmgielne LED, 16-calowe felgi aluminiowe, obszyte skórą kierownicę i dźwignię zmiany biegów, czy też podłokietnik w drugim rzędzie siedzeń.

Toyota Corolla 2.0 Hybrid 184 KM GR Sport Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Toyota Corolla 2.0 Hybrid 184 KM GR Sport
Toyota Corolla 2.0 Hybrid 184 KM GR Sport Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Toyota Corolla 2.0 Hybrid 184 KM GR Sport

GR Sport oferuje wyraźnie wyższy poziom komfortu. Standardem są tutaj np. elektrycznie składane lusterka boczne, automatycznie ściemniające się lusterko wsteczne, przednie i tylne czujniki parkowania, system bezkluczykowego dostępu do samochodu, moduł bezprzewodowego ładowania smartfona w konsoli centralnej, nawigacja oraz podgrzewane fotele przednie. Z kolei wyróżnikiem topowej wersji Executive są m.in. podgrzewane wycieraczki z przodu, podgrzewana kierownica, lakierowane lusterka zewnętrzne, chromowane listwy okienne, nakładki progowe, ale też kolorowy wyświetlacz na tablicy wskaźników z efektem trójwymiarowości.

Toyota Corolla 2.0 Hybrid 184 KM GR Sport Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Toyota Corolla 2.0 Hybrid 184 KM GR Sport
Toyota Corolla 2.0 Hybrid 184 KM GR Sport Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Toyota Corolla 2.0 Hybrid 184 KM GR Sport

Toyota Corolla — kompakt w cenie od 83 tys. zł

Choć to może wydawać się nieco zaskakujące, najtańszą Corollą jest sedan. Cena tego auta z silnikiem 1.5, manualną przekładnią i wersją wyposażeniową Active zaczyna się od 82,9 tys. zł. Ceny hatchbacka i kombi z tym samym poziomem wyposażenia, ale silnikiem 1.2 zaczynają się odpowiednio od 84,9 tys. zł i 87,9 tys. zł. Klienci, którzy chcieliby cieszyć się lepiej wyposażoną wersją Comfort muszą dopłacić 8,5 tys. zł (9,5 tys. zł w przypadku kombi). Z kolei dopłata do automatycznej przekładni bezstopniowej Multidrive S wynosi 6,5 tys. zł, ale w sedanie, w przeciwieństwie do hatchbacka i kombi, ta oferowana jest dopiero od wersji Comfort.

Jeśli zależy nam na hybrydowej Corolli, najtaniej wyjdzie nas zakup hatchbacka z silnikiem 1.8, który przy cenie 97,5 tys. zł jest o tysiąc złotych tańszy od sedana i o 2,9 tys. zł tańszy od kombi. Ceny 2-litrowej hybrydy zaczynają się od 113,2 tys. zł (hatchback) i kończą na 142,3 tys. zł w przypadku kombi z topowym wyposażeniem Executive (oczywiście bez dodatkowych opcji). Zarezerwowana dla Corolli TS wersja Trek dostępna jest wyłącznie w modelach hybrydowych i kosztuje od 127 tys. zł (1.8 Hybrid) lub 135,9 tys. zł (2.0 Hybrid Dynamic Force).