Pierwszą hybrydową Toyotą był Prius – jako koncept pokazany w Tokio w 1995 r., w Japonii dostępny od 1997 r., a w Europie sprzedawany od roku 2000.

Napęd hybrydowy polega na połączeniu w jednym aucie silnika spalinowego z motorem elektrycznym zasilanym z baterii ładowanej podczas jazdy i hamowania.

Rozdziałem energii i włączaniem silników spalinowego i elektrycznego steruje komputer, kierowca nie musi w tej sprawie nic robić.

Bateria również jest ładowania automatycznie podczas jazdy oraz przy hamowaniu – silnik elektryczny zamienia się wówczas w prądnicę.

Napęd hybrydowy pozwala na znaczne oszczędności paliwa – szczególnie podczas jazd miejskich i w korkach. Kompaktowe auta hybrydowe spalają w takich warunkach zaledwie 3-4 l/100 km.

Hybrydy emitują znacznie mniejsze ilości toksycznych substancji w spalinach niż auta z silnikami spalinowymi, mają też niską emisję dwutlenku węgla (poniżej 100 g/km).

Na całym świecie sprzedaż samochodów z napędem hybrydowym przekroczyła 8 milionów. Najwięcej hybryd kupili Japończycy – 3,888 miliona. Na drugim miejscu jest USA – 2,789 miliona, a na trzecim – Europa – milion aut.

W Polsce Toyota sprzedaje 7 modeli z napędem hybrydowym: Yarisa, Aurisa, Priusa, Priusa+, Priusa Plug-in, Aurisa Tourins Sports oraz terenowego RAV4.

Najpopularniejszą hybrydą jest w Polsce Auris – od początku 2015 r. sprzedano 2378 egz. W 2014 r. sprzedano 1742 hybrydowe Aurisy.