Wiadomości Aktualności Uber stawia na własne pociągi. Chcą przyćmić giganta

Uber stawia na własne pociągi. Chcą przyćmić giganta

Opracowanie: 
  • Natalia Żelazowska

Znany przede wszystkim z przewozów zamawianych przez aplikację Uber szykuje się na kolejny krok w rozwoju usług transportowych. Po samochodach, hulajnogach elektrycznych, rejsach łodziami czy lotach hydroplanem, firma planuje wejść w zupełnie nowy dla siebie segment — transport kolejowy. Wiadomo, kiedy i gdzie możemy spodziewać się startu pierwszych pociągów.

Uber stawia na własne pociągi. Chcą przyćmić giganta
Sergii Figurnyi / Shutterstock
Uber stawia na własne pociągi. Chcą przyćmić giganta
  • Uber łączy siły z firmą Gemini Trains i planuje rozwój w zakresie transportu kolejowego
  • Przewoźnik planuje rozwój na trasach łączących Londyn z Brukselą, Paryżem i Lille. Tym samym ma stać się poważną konkurencją dla monopolisty kanału La Manche, Eurostara
  • Pierwsze pociągi Uber Trains miałyby ruszyć w 2029 r.

Użytkownicy Ubera nie od dziś w wybranych krajach mogą kupić bilety na przejazdy kolejowe u europejskich przewoźników. Teraz jednak amerykański gigant zapowiada własne składy. W 2029 r. na trasach łączących Londyn z Brukselą, Paryżem i Lille mają ruszyć pierwsze pociągi sygnowane jako Uber Trains. Projekt realizowany będzie we współpracy z firmą Gemini Trains i tym samym ma zbić dominację Eurostara, który obecnie obsługuje przejazdy przez tunel pod kanałem La Manche.

Uber rusza z własną koleją

"Wierzymy, że bezkompromisowa kultura obsługi klienta na pierwszym miejscu, połączona z atrakcyjnymi cenami biletów i prawdziwie innowacyjną ofertą, pomoże ożywić podróże koleją" — oświadczyła firma Gemini Trains na swojej stronie internetowej.

Pociągi Eurostar
Pociągi EurostarJun Huang / Shutterstock

Podróżni od dawna narzekają na wysokie ceny przewoźnika obsługującego połączenia dużych prędkości. Jak podkreśla EuroNews, bilet na trasie Londyn–Paryż potrafi kosztować 230 euro (ponad 1 tys. zł), nawet przy dokonaniu rezerwacji z kilkutygodniowym wyprzedzeniem. Innym zarzutem kierowanym w jego stronę są też częste opóźnienia, które jeszcze silniej podkreślają dysproporcję między kosztem a jakością oferowanych usług. Brak realnej konkurencji sprawia, że podróże Eurostarem uchodzą dziś za jedne z najdroższych na kontynencie, ale z uwagi na rynkowy monopol pasażerowie nie mają alternatywy. Badanie przeprowadzone w grudniu 2024 r. przez europejską organizację Transport & Environment wskazało Eurostar jako najgorzej radzącą sobie firmę kolejową w Europie.

Uber konkurencją dla Eurostara

Wejście Ubera na rynek kolejowy może tę sytuację diametralnie zmienić. Nowa oferta ma nie tylko obniżyć koszty podróży, ale też uprościć proces rezerwacji. Bilety będzie można kupić bezpośrednio w aplikacji, podobnie jak ma to miejsce w przypadku rezerwacji przejazdu samochodowego. Jeśli projekt się powiedzie, Uber Trains mogą stać się atrakcyjną alternatywą dla milionów osób podróżujących między Wielką Brytanią, Francją i Belgią.

Kiedy ruszą Uber Trains?

Na start pierwszych kursów będziemy musieli jednak jeszcze trochę poczekać. Według zapowiedzi przewoźnika pociągi ruszą dopiero w ciągu czterech lat.

Opracowanie: 
  • Natalia Żelazowska