Prognozy firmy J. D. Power Automotive Forecasting wróżą dobre czasy dla silników Diesla. Sprzedaż tych silników w samochodach ma w okresie od roku 2005 do 2015 wzrosnąć z 15 mln do 29 mln szt. rocznie. W skali całego świata oznacza to wzrost udziału silników Diesla z 18 % w roku 2005 do 26 % w roku 2015.

W ostatnich dziesięcioleciach przede wszystkim w Europie zwiększał się popyt na jednostki wysokoprężne, w kolejnych latach wzrost sprzedaży w Europie nie będzie już taki drastyczny. Silniki Diesla mają teraz odnosić sukcesy przede wszystkim w Chinach, Korei, Indiach i w Północnej Ameryce.

Udział samochodowych silników Diesla na największym rynku świata, w USA, wynosił w roku 2005 zaledwie 3,2 %, jednak w 10 lat później ma on wzrosnąć do 10 %. Z drugiej strony J. D. Power nie oczekuje, by podobna sytuacja miała miejsce na rynku japońskim, gdzie istnieją jak bariery w odbiorze silników wysokoprężnych między klientami, tak bariery w normach prawnych. Na przekór temu, właśnie japońscy producenci będą należeli do grupy największych producentów jednostek wysokoprężnych, a już dzisiaj niektóre japońskie Diesle znajdują się na szczycie rozwiązań technologicznych w tej branży.

J. D. Power oczekuje nasycenia niektórych ważnych rynków europejskich silnikami wysokoprężnymi już w najbliższych latach. Przygotowywana norma emisji spalin Euro 5 prawdopodobnie nie wpłynie ekonomicznie na decydowanie między silnikiem benzynowym i Diesla, jednak restrykcyjne wymagania normy Euro 6, taki wpływ mieć mogą. Kosztowne technologie, które będą ograniczały emisję szkodliwych spalin, podwyższą cenę jednostek wysokoprężnych, co może oznaczać ponowny wzrost popularności silników benzynowych.

W roku 2015 oczekuje się, że udział silników wysokoprężnych w Europie wyniesie ok. 60 %.

Największym światowym dostawcą silników Diesla do samochodów osobowych pozostanie Volkswagen, na drugim miejscu ulokuje się Ford.

Według danych Europejskiej Federacji Producentów Samochodowych ACEA udział rynkowy silników wysokoprężnych w roku 1995 wynosił w Europie Zachodniej 22 %, w roku 2000 było to już 32,1 %, a w roku 2005 49,3 %. Największe nasycenie silnikami Diesla w państwach byłej piętnastki odnotowano w Luksemburgu (75,4 %), Belgii (72,6 %), Francji (69,1 %) i Hiszpanii (67,8 %). W Niemczech w roku 2005 odnotowano udział 42 % jednostek wysokoprężnych wśród nowo zarejestrowanych samochodów.