Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > Unia Europejska i Japonia za obowiązkowym systemem awaryjnego hamowania

Unia Europejska i Japonia za obowiązkowym systemem awaryjnego hamowania

Ruch samochodowy w miastach i na głównych trasach jest coraz większy, więc łatwo o najechanie na inny pojazd. Ma temu przeciwdziałać automatyczny układ hamowania. Tego typu system, znany z najnowszych i droższych modeli, już niedługo może znaleźć się na liście wyposażenia obowiązkowego wszystkich aut osobowych i lekkich dostawczych.

Układy automatycznego hamowania
Układy automatycznego hamowaniaŹródło: Bosch

Tzw. system AEB (z ang. Advanced Emergency Braking) pod różnymi nazwami można już spotkać w coraz większej liczbie nowych samochodów (w standardzie lub za dopłatą), również w Polsce. Jego obecność premiuje organizacja Euro NCAP, przeprowadzająca testy zderzeniowe nowych aut.

Systemy już są, ale wytycznych brak

Najbardziej zaawansowane układy rozpoznają już nie tylko inne auta, ale również jednoślady, a nawet pieszych. Po wykryciu przeszkody z przodu pojazdu, wysłaniu sygnałów ostrzegawczych i braku reakcji ze strony kierowcy, system automatycznie rozpoczyna hamowanie. W ten sposób kolizji można całkowicie uniknąć lub złagodzić jej skutki.

Do tej pory nie było jednak żadnych ustandaryzowanych wymagań technicznych gwarantujących skuteczne działanie systemu. Międzynarodowe rozporządzenie ONZ zmieni ten stan rzeczy w państwach, które je przyjmą - wprowadzi ścisłe wytyczne i być może spowoduje, że niektóre z obecnie stosowanych układów będą musiały zostać zaktualizowane.

Projekt rozporządzenia uzgodniło już około 40 państw, przede wszystkim kraje należące do Unii Europejskiej i Japonia. W pracach nie uczestniczą Stany Zjednoczone, Chiny, ani Indie. Teraz projekt zostanie przesłany do rozpatrzenia i formalnego przyjęcia podczas czerwcowej sesji Światowego Forum na rzecz Harmonizacji Przepisów dotyczących Pojazdów Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ. Rozporządzenie może wejść w życie już na początku 2020 roku.

Kiedy i za ile?

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem system automatycznego hamowania awaryjnego stanie się obowiązkowy na terytorium Unii Europejskiej w 2022 roku. To oznacza, że od tego czasu każdego roku 15 mln nowych samochodów (dane za 2017 rok) będzie wyposażanych w system ograniczający liczbę wypadków. Można się spodziewać, że nowe regulacje spowodują wzrost cen głównie wśród najtańszych modeli samochodów.

Krzysztof Słomski
Krzysztof Słomski
Wydawca AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Powiązane tematy:Unia EuropejskaElektronika
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków