Auto Świat Wiadomości Aktualności Uwaga: zmiany w akcyzie przyjęte przez Senat!

Uwaga: zmiany w akcyzie przyjęte przez Senat!

Autor Piotr Karczmarczyk
Piotr Karczmarczyk

Senat przyjął projekt ustawy zmieniającej sposób naliczania akcyzy na samochody. Wiadomo już, że stracą biedni, a zyskają bogaci. Nowością jest też objęcie akcyzą aut dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony.

Czy import aut używanych będzie się jeszcze opłacał?
Onet
Czy import aut używanych będzie się jeszcze opłacał?

Ustawa przyjęta przez Senat zmienia diametralnie zasady obliczania akcyzy. Dotychczasowe stawki ustalane od wartości samochodu (3,1 proc. od aut z silnikami o pojemności do 2000 cm3 i 18,6 proc. od aut osobowych z silnikiem powyżej 2000 cm3) zastąpią stałe stawki akcyzy, które będą uzależnione od pojemności silnika i norm emisji spalin spełnianych przez samochód. Według przyjętego projektu, będzie obowiązywało osiem kategorii pojemności silnika oraz cztery normy emisji spalin (od euro 3 do euro 6) – im większa pojemność i niższa norma, jaką spełnia silnik, tym wyższa stawka akcyzy.

Za przyjęciem projektu głosowało 81 senatorów PiS, PO i senator niezależny Grzegorz Napieralski. Przeciw był senator PiS Jerzy Czerwiński. Nikt nie wstrzymał się od głosu. Jak widać, senatorowie w tym przypadku byli wyjątkowo jednomyślni.

Jak tłumaczył Grzegorz Peczkic, senator PiS, do tej pory było dużo nieprawidłowości, a podatek albo nie był płacony, albo był płacony w bardzo zaniżonej formie. Podobne opinie wyrażał senator PO Kazimierz Kleina, który twierdzi, że projekt ma szansę uporządkować kwestię zaniżania deklarowanej wartości samochodów przy obliczaniu akcyzy. Szacunkowe dane mówią, że budżet państwa w związku z tym procederem może tracić rocznie od 460 do 480 milionów złotych rocznie.

Projekt jako inicjatywa Senatu musi przejść teraz całą ścieżkę legislacyjną, co oznacza, że procedura potrwa jeszcze kilka tygodni.

Akcyza także dla dostawczaków

Jednak to nie koniec zmian. Nowością jest też objęcie podatkiem także aut dostawczych – według starych zasad podatek odprowadzano wyłącznie od samochodów osobowych. Z podatku zwolnione będą samochody elektryczne oraz pojazdy zabytkowe, mikrobusy o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony oraz motocykle, a akcyza od aut hybrydowych będzie obniżona o 20 proc.

Tak będą wyglądać nowe stawki akcyzy

Pojemność silnika (w cm3)Euro 6Auta od 2016 r.Euro 5lata 2010-1015Euro 4lata 2005-2009Euro 3 i starszeauta z roku 2004 i starsze
poniżej 11991000 zł2000 zł2300 zł3500 zł
1200-14991500 zł2400 zł2550 zł8000 zł
1500-19991950 zł3120 zł3320 zł10 000 zł
2000-24999000 zł18 000 zł20 700 zł29 000 zł
2500-299914 000 zł25 000 zł32 000 zł40 000 zł
3000-349920 000 zł36 000 zł46 000 zł57 000 zł
3500-399927 000 zł42 000 zł62 000 zł76 000 zł
4000 i więcej35 000 zł55 000 zł80 000 zł98 000 zł

Niektóre stawki wyglądają dość absurdalnie, ale dla pocieszenia dodamy, że najwyższych z nich nikt nie zapłaci. Przyjęta przez Senat ustawa przewiduje, że w przypadku aut używanych sprowadzonych do Polski, stawka akcyzy będzie pomniejszana o tzw. współczynnik deprecjacji. Będzie on zależny od liczby miesięcy, jakie minęły od daty pierwszej rejestracji pojazdu. Zasada jest prosta, im starsze auto, tym współczynnik większy, a tym samym niższy podatek do zapłacenia.

Zastosowano tu następujący wzór:

Wartość akcyzy = współczynnik bazowy x (1 – współczynnik deprecjacji)

Tabela deprecjacji

Liczba miesięcy jakie upłyneły od daty pierwszej rejestracjiDeprecjacja
2 i poniżej0,03
od 3 do 40,08
od 5 do 60,12
od 7 do 120,18
od 13 do 240,25
od 25 do 360,35
od 37 do 480,45
od 49 do 600,55
od 61 do 720,60
od 73 do 840,65
od 85 do 960,70
od 97 do 1080,75
od 109 do 1200,78
od 121 do 1320,82
od 133 do 1440,84
od 145 do 1560,86
od 157 do 1680,88
od 169 (14 lat i miesiąc)0,90
Autor Piotr Karczmarczyk
Piotr Karczmarczyk
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków