• W salonie Volkswagena w Radomiu można zobaczyć kultowe modele Lamborghini, w tym legendarne Lamborghini Countach oraz terenowe LM 002
  • Oprócz przynależności do rodziny Lamborghini wspólną cechą dla wszystkich prezentowanych samochodów jest zastosowanie silników V12
  • Najnowocześniejszą z wystawionych konstrukcją jest Diablo, które już na początku lat 90. ubiegłego wieku osiągało prędkość maksymalną 325 km/h
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

W ostatnich tygodniach salon Volkswagena w Radomiu stał się jednym z najważniejszych miejsc w Polsce dla fanów Lamborghini. Wszystko dlatego, że właśnie tutaj prezentowane są unikatowe modele tej kultowej włoskiej marki. Goście odwiedzający salon mogą obejrzeć siedem aut, przy czym, co ciekawe, wszystkie pochodzą z prywatnej kolekcji. Aby ułatwić obejrzenie samochodów także tym, którzy na co dzień pracują, salon w Radomiu będzie wyjątkowo czynny w niedzielę 30 stycznia br., kiedy to odbywa się finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy (WOŚP). Wcześniej, w innym radomskim salonie wystawiano Lamborghini Countach.

Lamborghini Diablo

Lamborghini Diablo (1990 r.) Foto: Mariusz Kamiński / Auto Świat
Lamborghini Diablo (1990 r.)

To jeden z najbardziej rozpoznawalnych modeli w całej gamie Lamborghini. Auto powstało jako następca legendarnego Countacha i w ofercie włoskiego producenta pozostawało od roku 1990 aż do 2001 r. Źródłem napędu był 12-cylindrowy silnik o pojemności 5,7 litra, który uzyskiwał moc 492 KM. Samochód rozpędzał się do 325 km/h, przy czym pierwsze 100 km/h osiągał już po 4 sekundach. Z informacji umieszczonej przy prezentowanym w Radomiu modelu wynika, że przez 11 lat wyprodukowano niecałe 3 tys. sztuk Diablo, w tym 873 egzemplarze pierwszej wersji.

Lamborghini Countach LP 5000 QV

Lamborghini Countach LP 5000 QV (1986 r.) Foto: Mariusz Kamiński / Auto Świat
Lamborghini Countach LP 5000 QV (1986 r.)

Bez wątpienia Countach stał się najbardziej rozpoznawalnym modelem w historii Lamborghini i jednym z kultowych supersamochodów sportowych. Prezentowany w Radomiu Countach jest wyjątkową konstrukcją, bowiem został wykonany specjalnie dla Patricka Mimrana, który był współwłaścicielem Lamborghini i który w latach 1981-1987 pełnił również rolę dyrektora zarządzającego. Auto wyróżnia się indywidualną specyfikacją silnika, zastrzeżonym kolorem ze złotymi felgami, a także specjalnym pakietem elektronicznym. Dzięki silnikowi V12 o pojemności 5167 cm3, zapewniającemu moc 475 KM, Countach LP 5000 QV osiągał prędkość maksymalną 297 km/h i przyspieszenie 0-100 km/h wynoszące 5,0 sekund.

Lamborghini Jarama 400 GT

Lamborghini Jarama 400 GT (1973 r.) Foto: Mariusz Kamiński / Auto Świat
Lamborghini Jarama 400 GT (1973 r.)

Lamborghini Jarama 400 GT powstało jako następca prezentowanego także w Radomiu modelu Islero GTS. Chociaż jak wynika z informacji dostępnej przy wystawionym aucie, Włosi wyprodukowali łącznie 177 sztuk Jaramy 400 GT, to pokazany egzemplarz jest jednym z 20 aut w wersji "tetto aplibile". Samochód wykorzystywał silnik V12 o pojemności 3939 cm3. Uzyskiwana moc 350 KM wystarczała, aby ważący 1340 kg samochód przyspieszał od 0 do 100 km/h w 6,5 sekundy i mógł jechać z prędkością nawet 260 km/h.

Lamborghini 350 GT

Lamborghini 350 GT (1966 r.) Foto: Mariusz Kamiński / Auto Świat
Lamborghini 350 GT (1966 r.)

Goście odwiedzający salon Volkswagena w Radomiu mogą zobaczyć jeden ze 120 egzemplarzy 350 GT, które powstały w latach 1964-1966. Model ten był pierwszym seryjnie produkowanym Lamborghini i napędzany był 3,5-litrową jednostką V12 o mocy 280 KM. W połowie lat 60. ubiegłego wieku osiągi auta, tj. przyspieszenie 0-100 km/h wynoszące 6,4 sekundy oraz prędkość maksymalna 250 km/h, budziły uznanie wśród fanów motoryzacji.

Lamborghini Islero GTS

Lamborghini Islero GTS (1969 r.) Foto: Mariusz Kamiński / Auto Świat
Lamborghini Islero GTS (1969 r.)

Będący poprzednikiem Jaramy 400 GT, model Islero GTS napędzany był takim samym silnikiem 3.9 V12 o mocy 350 KM i mimo wyższej o ponad 100 kg masy własnej (1460 kg) uzyskiwał takie same osiągi. W układzie napędowym Lamborghini zastosowało 5-biegową przekładnię własnej konstrukcji, która przekazywała napęd na tylne koła. Oprócz Islero GTS dostępny był również model Islero. Pierwszy został wyprodukowany w liczbie 100 sztuk, drugiego powstało 125 sztuk.

Lamborghini 400 GT Flying Star II

Lamborghini 400 GT Flying Star Foto: Mariusz Kamiński / Auto Świat
Lamborghini 400 GT Flying Star

Niewątpliwym unikatem, obok modelu prezentowanego modelu Countach, jest także Lamborghini 400 GT Flying Star II. Według informacji widniejącej przy egzemplarzu pokazanym w Radomiu jest to jedyna wyprodukowana sztuka. Samochód miał swoją premierę w 1966 r. podczas wystawy samochodowej w Turynie, a jego pierwszym właścicielem był brat francuskiej pisarki znanej jako Francise Sagan. W aucie zastosowano widlasty silnik 12-cylindrowy, którego pojemność zwiększono z 3464 cm3 do 3939 cm3, co pozwoliło uzyskać moc 320 KM.

Lamborghini LM 002

Lamborghini LM 002 (1992 r.) Foto: Mariusz Kamiński / Auto Świat
Lamborghini LM 002 (1992 r.)

Na długo przed wprowadzeniem do oferty modelu Urus, Lamborghini miało w swojej ofercie prawdziwego SUV-a, model LM 002. Samochód nie zdobył jednak dużej popularności, czego potwierdzeniem jest liczba wyprodukowanych aut – przez sześć lat, tj. od 1986 do 1992 r., powstało jedynie 301 sztuk. Pod maską pracowało potężne V12 o pojemności 5167 cm3, co wystarczało, aby dostarczyć moc 450 KM. Przy masie własnej sięgającej 2,7 tony pozwalało to na rozpędzenie auta do 210 km/h i uzyskanie przyspieszenia 0-100 km/h wynoszącego 8 sekund.