Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > Nocna akcja na Zakopiance. Alarm w tunelu pod Luboniem Małym i wojenny scenariusz

Nocna akcja na Zakopiance. Alarm w tunelu pod Luboniem Małym i wojenny scenariusz

W tunelu na S7 pod Luboniem Małym wybrzmiał alarm i zarządzono ewakuację. Minionej nocy na zakopiance odegrał się w nocy scenariusz jak z filmu akcji. Służby ratunkowe – policja, straż pożarna i pogotowie – przeprowadziły wielką operację. Nie była to jednak konsekwencja wypadku czy pożaru.

Kontrterroryści w tunelu na S7 (Zakopianka)
Kontrterroryści w tunelu na S7 (Zakopianka)Źródło: GDDKiA
  • Służby ratunkowe i oddział kontrterrorystów przeprowadziły ćwiczenia w tunelu na Zakopiance. Na drodze S7 zrealizowano scenariusz wojenny
  • Funkcjonariusze musieli zmierzyć się z terrorystami blokującymi przejazd i grożącymi wysadzeniem obiektu
  • Tunel o długości ponad dwóch kilometrów ma nowoczesne systemy bezpieczeństwa i ewakuacji. Kosztował blisko 2,5 mld zł

W nocy, w mrocznych przestrzeniach tunelu na trasie ekspresowej S7, rozegrał się scenariusz godny filmu akcji. Tym razem jednak żadne realne zagrożenie nie wisiało nad użytkownikami Zakopianki, były to bowiem ćwiczenia służb ratunkowych. Funkcjonariusze w realistycznych warunkach doskonalili swoje umiejętności i sprawdzali koordynację wspólnych działań różnych jednostek.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Kontrterroryści w tunelu na Zakopiance (S7)

Zazwyczaj w tunelu pod Luboniem Małym ćwiczono akcje związane z karambolami i pożarami. Wczorajszy scenariusz zakładał jednak sytuację, która mogłaby się wydarzyć podczas wojny lub zamachu terrorystycznego. Zamachowcy zablokowali tunel i grozili jego wysadzeniem. Służby musiały przygotować ostrożną i precyzyjną odpowiedź.

Kontrterroryści w tunelu na S7
Kontrterroryści w tunelu na S7Źródło: GDDKiA

W ćwiczeniach wzięły udział nie tylko lokalne jednostki straży pożarnej i policji, ale też jednostka do zadań specjalnych – Krakowski Samodzielny Pododdział Kontrterrorystyczny Policji. To na niej spoczęło zadanie neutralizacji zagrożenia i opanowania napiętej sytuacji w tunelu. Pozostałe służby przygotowały zaplecze medyczne i ratownicze, bo w takich warunkach może zdarzyć się wszystko. Nie bez powodu w akcji brały udział nawet psy i robot saperski.

Służby lubią tunel na Zakopiance. Jest gotowy na trudne sytuacje

Wybudowany na odcinku S7 Lubień – Rabka-Zdrój tunel o długości ponad dwóch kilometrów to jeden z najnowocześniejszych obiektów tego typu w naszym kraju. Przebiega pod górą Luboń Mały, ma po dwa pasy ruchu w każdą stronę i obowiązuje w nim ograniczenie prędkości do 100 km na godz., pilnowane przez system odcinkowego pomiaru prędkości.

Opancerzony pojazd w tunelu pod Luboniem Małym
Opancerzony pojazd w tunelu pod Luboniem MałymŹródło: GDDKiA

Co ważne, obiekt jest przystosowany do działań służb w sytuacjach zagrożenia życia. Wzdłuż ścian tunelu znajdują się drogi ewakuacyjne o szerokości 1,2 m i awaryjny pas przejazdowy o długości 3,5 m. Do tego 11 nisz ewakuacyjnych rozmieszczonych dokładnie co 172,5 m i gęściej zaplanowane nisze alarmowe i hydrantowe – oddzielone szkłem, by żadne hałasy nie zakłócały połączeń z centrum alarmowym. Tunel posiada też wiele systemów bezpieczeństwa i monitoringu, co pozwala na zdalne monitorowanie sytuacji. Wybudowanie go kosztowało łącznie 2,5 mld zł, z czego prawie 1,3 mld zł pokryła Unia Europejska.

Krzysztof Grabek
Krzysztof Grabek
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków