Jesteśmy przekonani, że współpraca tak wielu instytucji, firm i organizacji przyniesie sukces. Mam nadzieję, że w ten sposób przyczynimy się do zmniejszenia liczby wypadków drogowych w Polsce" - powiedział Jacek Drzewiecki, Dyrektor Działu Systemy Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego."Całkowicie popieramy ideę jak najszybszego wprowadzenia w Polsce obowiązku jazdy na światłach przez cały rok. Badania pokazują, że przełoży się to bezpośredniona poprawę bezpieczeństwa dorosłych i najmłodszych uczestników ruchu drogowego. Dlatego postanowiliśmy dołączyć do instytucji, które popierają ten pomysł!" - powiedział Tomasz Gomólak, przedstawiciel Komisji ds. Bezpieczeństwa WMCPD w Elblągu.Pomimo faktu, że w 2006r. liczba wypadków drogowych w Polsce zmniejszyła się w porównaniu do roku poprzedniego, wciąż zatrważająco wyglądają statystyki dotyczące ofiar. W 2006r. na polskich drogach zginęły 5 103 osoby, a 57 930 zostały ranne. Ponad 50% wypadków ma miejsce w okresie od marca do września, czyli w czasie dobrej widoczności, kiedy nie ma obowiązku jazdy na światłach w ciągu dnia. Według szacunków ekspertów z Instytutu Transportu Samochodowego, rozszerzenie w Polsce obowiązku używania świateł w dzień także na miesiące od marca do września powinno zmniejszyć liczbę zabitych w wypadkachz udziałem co najmniej dwóch pojazdów o 20%!Dzięki włączonym reflektorom nawet w słoneczny dzień samochód jest lepiej widoczny z większej odległości. Łatwiej przez to oszacować prędkość auta. To ważne także dla pieszych, motocyklistów i rowerzystów. Włączone światła to większe bezpieczeństwo dla wszystkich użytkowników dróg. Z badań przeprowadzonych przez Pentor wynika, że w tej chwili 82% kierowców uważa, że pozytywnym efektem jazdy przez całą dobę z włączonymi światłami jest poprawa widoczności samochodu, a 27%, że to większe bezpieczeństwo dla prowadzącego.Według raportu opublikowanego przez Europejską Komisję ds. Energii i Transportu (DG TREN) w 2003r. ("Daytime Running Lights, Final Report" TNO Human Factor), stosowanie świateł w dzień:- zmniejsza liczbę wypadków w dzień z udziałem co najmniej dwóch uczestników (wypadki podwójne) o 5-15%;- zmniejsza liczbę wypadków z udziałem motocykli o 32%;- zwiększa zużycie paliwa i emisję CO2 o 0,5 - 1,5% (dla porównania klimatyzacja pobiera moc nawet kilku kW, co oznacza ponad 10% większe zużycie paliwa; nieekonomiczny sposób jazdy zwiększa zużycie paliwa nawet ponad 15%);- dwukrotnie zwiększa częstotliwość wymiany żarówek, co powoduje wzrost wydatków o 6 € na rok na samochód.Koalicji na rzecz jazdy na światach przez cały rok powstała w maju 2006r. i za cel postawiła sobie propagowanie idei jazdy na światłach przez cały rok oraz budowania poparcia społecznego tej inicjatywy. Obecnie do Koalicji należy już blisko 41 organizacji, a ideę wprowadzenia w Polsce obowiązku jazdy na światłach przez cały rok poparło 45 parlamentarzystów z każdej opcji politycznej, którzy na złożyli do Ministra Transportu 15 interpelacji w tej sprawie oraz Rzecznik Praw Obywatelskich, który skierował do Ministra Transportu wystąpienie generalne dotyczące planów ministerstwa wobec wprowadzenia do Ustawy o ruchu drogowym nowelizacji nakazującej całoroczną jazdę na światłach w dzień. Resort planuje wprowadzenie takiej poprawki najpóźniej w I kwartale 2007r.