Logo
WiadomościAktualnościZakaz nie wejdzie w życie. Producenci samochodów mogą odetchnąć

Zakaz nie wejdzie w życie. Producenci samochodów mogą odetchnąć

  • Unia Europejska postanowiła nie zakazywać używania włókna węglowego
  • Karbon umożliwia produkcję lekkich, wydajnych i bezpiecznych samochodów
  • Obawy dot. włókna węglowego koncentrują się na mikrowłóknach, jednak karbon sam w sobie nie jest szkodliwy
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Włókno węglowe to komponent, który zrewolucjonizował budowę supersamochodów. Dzięki niemu możliwe jest połączenie niskiej masy z wysoką sztywnością i bezpieczeństwem. To właśnie karbon pozwala producentom tworzyć samochody o rewelacyjnych osiągach i jest niezbędny takim markom jak McLaren, Ferrari czy Lamborghini. Brak tego materiału byłby ogromnym problemem dla całej branży motoryzacyjnej.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Dlaczego Unia Europejska zdecydowała się nie zakazywać włókna węglowego?
Jakie są korzyści z używania karbonu w samochodach?
Jakie obawy związane są z włóknem węglowym?
Na jaki czas włókno węglowe pozostanie w przemyśle motoryzacyjnym?

Włókno węglowe pozostaje. Producenci odetchną z ulgą

Karbon jest bowiem wykorzystywany także w bardziej popularnych samochodach, szczególnie elektrykach, które ze względu na akumulatory już "na starcie" są cięższe niż spalinowe odpowiedniki. Dzięki zastosowaniu włókna węglowego w miejscu stalowych elementów możliwe jest obniżenie masy samochodu. Mimo wszystko, ze względu na koszty produkcji elementów z tego tworzywa, w tanich autach nie jest on wykorzystywany.

Zakaz używania karbonu byłby bolesny nie tylko dla motoryzacji

Ostatnie dyskusje wokół włókna węglowego skupiały się na potencjalnych zagrożeniach dla środowiska i zdrowia pracowników. Obawy budziły mikrowłókna, które mogą unosić się w powietrzu podczas obróbki materiału. Jednakże, w przeciwieństwie do niektórych toksycznych substancji, karbon sam w sobie nie jest szkodliwy. Kluczowe wydaje się wprowadzenie odpowiednich norm BHP oraz rozwój technologii recyklingu tego materiału.

Na tę chwilę nie ma materiału, który mógłby zastąpić włókno węglowe, choć trwają poszukiwania zastępcy. Zakaz używania karbonu byłby więc bardzo problematyczny dla przemysłu motoryzacyjnego.

Porsche 911 GT3 RS (generacja 992)
Porsche 911 GT3 RS (generacja 992)Porsche

Problem dla UE pozostaje, ale na razie bez zakazów

Jak informuje Motor1 Italia, włókno węglowe nie zostanie wpisane na listę materiałów zakazanych, co pozwoli na jego dalsze wykorzystanie w motoryzacji. To oznacza, że producenci samochodów mogą odetchnąć z ulgą, a miłośnicy motoryzacji nadal będą mogli cieszyć się zaletami, które karbon wnosi do konstrukcji pojazdów – zarówno tych sportowych, jak i elektrycznych.

Podsumowując, włókno węglowe nadal będzie obecne w przemyśle motoryzacyjnym, a jego przyszłość wydaje się bezpieczna przynajmniej do 2029 r. Oczywiście, temat recyklingu i bezpieczeństwa pracy z karbonem pozostaje otwarty i z pewnością będzie przedmiotem dalszych dyskusji i badań.

Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium