• Fundacja Mozilla przyjrzała się 25 markom samochodów pod kątem prywatności zbieranych przez nie danych
  • Wyniki audytu nie pozostawiają wątpliwości — samochody gromadzą bardzo dużo informacji o ich właścicielach
  • Spore obawy budzi nie tylko ilość zbieranych danych, ale też to, do czego mogą być wykorzystane

Mocno upraszczając, współczesne samochody to komputery na kołach. Wyposażone są w systemy wspierające kierowcę, ostrzegające i interweniujące w razie zagrożenia, czy umożliwiające prawie autonomiczną jazdę. Ale jeśli martwiliście się, że wasz telefon "podsłuchuje" i stanowi zagrożenie dla waszej prywatności, to mamy złe wieści. Fundacja Mozilla informuje, że samochody są pod tym względem o wiele gorsze.

Samochody zbierają za dużo danych osobowych

Mozilla przebadała pod kątem bezpieczeństwa i prywatności 25 marek samochodowych. Przyznano 25 ocen za to, w jaki sposób firmy je produkujące i zarządzające danymi, gromadzą i wykorzystują je. Każda ze sprawdzonych marek gromadzi więcej danych osobowych, niż jest to konieczne, i wykorzystuje je do innych celów, niż tylko obsługa pojazdu i zarządzanie relacjami z ich właścicielami. To znacznie więcej, niż w przypadku aplikacji związanych ze zdrowiem psychicznym — tam tak niski poziom ochrony stwierdzono u i tak szokująco wysokiej liczby aż 63 proc. z nich.

Fundacja Mozilla (The Mozilla Foundation) – organizacja non-profit powołana 15 lipca 2003 r., której celem jest zapewnienie organizacyjnego, prawnego i finansowego wsparcia dla projektu Mozilla i jego pochodnych. Jej sztandarowymi produktami są przeglądarka Mozilla Firefox oraz klient poczty Mozilla Thunderbird. Fundacja zajmuje się także kwestiami bezpieczeństwa i działa także na rzecz transparentności w internecie (manifest fundacji można znaleźć na stronie mozilla.org)

Mozilla ostrzega, że niski poziom ochrony idzie tutaj w parze z ogromnymi możliwościami gromadzenia danych. Samochody są w stanie dostarczać o wiele więcej informacji niż inteligentne urządzenia w naszych domach czy smartfony w naszych kieszeniach. Zbierają dane na podstawie naszych interakcji z pojazdem, usług internetowych, z których korzystamy na jego pokładzie, z aplikacji służących do łączenia się smartfonu z samochodem, czy w końcu z zewnętrznych aplikacji, takich jak mapy i nawigacja. Sposoby na zbieranie, gromadzenie i udostępnianie danych są bardzo rozległe.

Pamiętać trzeba, że badanie to dotyczyło najprawdopodobniej w większości rynku amerykańskiego, co też podkreślono przy dwóch konkretnych markach, znacząco "odstających" na plus od lokalnej konkurencji.

Większość sprzedaje i udostępnia dane

Wg Mozilli już wystarczająco złą sytuacją jest, kiedy duża korporacja zbiera dużo danych o właścicielach. Są to dane osobowe, które wykorzystane mogą być do badań, marketingu lub do często niesprecyzowanych "celów biznesowych". Większość, bo aż 84 proc. z badanych przez Mozillę marek, gwarantuje sobie także prawa do udostępniania tych danych dostawcom usług, brokerom danych oraz innym firmom. Aż 19 marek, czyli 76 proc., gwarantuje sobie także prawo do odsprzedaży danych. Ponad połowa (56 proc.) może także udostępnić dane na prośbę organów ścigania.

Kierowca praktycznie nie ma kontroli nad swoimi danymi

Mozilla stwierdziła, że ze wszystkich marek, które zostały sprawdzone pod kątem dbałości o prywatność danych, tylko dwie gwarantują "prawo do bycia zapomnianym" czy w praktyce do usunięcia danych na prośbę właściciela. Są to jednak marki europejskie, a w Europie nad prywatnością czuwa unijne rozporządzenie o ochronie danych, czy też rozporządzenie o ochronie danych osobowych (General Data Protection Regulation), które wszyscy znamy pod nazwą RODO.

Mozilla zwraca ponadto uwagę, że producenci nie publikują zbyt szczegółowych informacji dotyczących bezpieczeństwa, mimo rozległych polityk prywatności. Żadna z badanych marek nie spełniła minimalnych standardów bezpieczeństwa, jakie stawia fundacja. Główną obawą Mozilli jest fakt, że nie jest w stanie stwierdzić, czy którakolwiek z marek stosuje szyfrowanie danych, co jest absolutnym minimum bezpieczeństwa.

Mozilla Foundation przebadała pod kątem bezpieczeństwa następujące marki: Renault, Dacia, BMW, Subaru, Fiat, Jeep, Chrysler, Dodge, Volkswagen, Toyota, Lexus, Ford, Lincoln, Audi, Mercedes, Honda, Acura, Kia, Chevrolet, GMC, Cadillac, Hyundai, Nissan i Tesla.