- Volkswagen to zdecydowany lider europejskiego rynku. Na drugim miejscu nie znalazła się jednak żadna inna europejska marka, a japońska Toyota
- Świetne wyniki zanotowała jedna z niemieckich marek premium. Włodarze BMW mają dużo więcej powodów do zadowolenia niż rywale z Mercedesa i Audi
- Największe spadki sprzedaży zanotował Smart, a największe wzrosty - Mitsubishi
Przez pierwsze trzy kwartały 2024 r. w Europie zarejestrowano już prawie 10 mln nowych samochodów. Takie dane przedstawiło Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA).
Przeczytaj także: Już jutro paliwo za 4,99 zł za litr. Stacje Avia wracają ze swoją promocją
Według danych ACEA w 2024 roku w Europie zarejestrowano 9 779 605 nowych samochodów osobowych, co oznacza wzrost o 1,0 proc. w porównaniu do poprzedniego roku. Z danych Stowarzyszenia wynika, że niezagrożoną pozycję numer jeden zajmuje marka Volkswagen, która jako jedyna odnotowała ponad 1 mln rejestracji
- komentuje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar w swoim najnowszym raporcie. Nad drugą w zestawieniu Toyotą Volkswagen ma bardzo znaczącą przewagę. To ponad 300 tys. rejestracji w trzy kwartały. Pozycja Niemców na rodzimym kontynencie jest więc niezagrożona.
Dalsza część artykułu znajduje się pod materiałem wideo:
Kto sprzedaje najwięcej samochodów w Europie? Przejdźmy do konkretnych liczb
Druga w zestawieniu Toyota może się pochwalić dokładnie 693 567 zarejestrowanymi samochodami. Toyoty na podium, zwłaszcza z polskiej perspektywy, gdzie Japończycy dominują od dłuższego czasu, się spodziewaliśmy. Wydawałoby się, że podium powinna domknąć jakaś inna marka popularna. Z Francji. Jednak nie. Trzecią najpopularniejszą marką w Europie jest BMW, które zanotowało bardzo wyraźny wzrost sprzedaży i z wynikiem 574 919 nie tylko wskoczyło na podium, ale też zdystansowało bezpośrednich konkurentów.
Co ciekawe, na czwartym miejscu wcale nie znalazły się ani Renault, ani Peugeot, a należąca do koncernu Volkswagen czeska Skoda. Francuzi z Renault zajęli dopiero piąte miejsce. Jak wygląda czołowa dziesiątka? Wypisujemy i liczbę zarejestrowanych aut, i zmianę rok do rok.
Przeczytaj także: Trzy prawa jazdy i koniec jazdy. Ukraińscy kierowcy zapętlili się w kartach
Top 10 najpopularniejszych marek w Europie w 2024 r. Dane po trzech kwartałach
- Volkswagen - 1 mln 22 tys. 922 szt. (-0,8 proc.)
- Toyota - 693 tys. 567 (+11,4 proc.)
- BMW - 574 tys. 919 (+9,5 proc.)
- Skoda - 561 tys. 009 (+10,4 proc.)
- Renault - 508 tys. 025 (+0,8 proc.)
- Audi - 505 tys. 364 (-8,5 proc.)
- Mercedes - 497 tys. 888 (+0,4 proc.)
- Peugeot - 485 tys. 037 (-3,4 proc.)
- Dacia - 427 tys. 032 (+2,0 proc.)
- Kia - 413 tys. 327 (-7,7 proc.)
Kto zyskał najwięcej, a kto stracił?
Największe wzrosty sprzedaży zanotowało Mitsubishi. W porównaniu z analogicznym okresem 2023 r. to aż 58,1 proc. Powyżej 30-procentowymi wzrostami mogą się pochwalić: Volvo (37 proc.) i Honda (35 proc.). Z kolei Lexus jest na plusie o 25,7 proc.
A kto zanotował największe spadki sprzedaży? Tutaj "lideruje" Smart z wynikiem -43 proc., co nikogo nie zdziwi. Dużo straciły także: DS (-26,1 proc.), MINI (-22,7 proc.), Ford (-17,9 proc.) i Fiat (-13,4 proc.). Markom pozostają jeszcze trzy miesiące ostatniego kwartału, żeby odrobić straty.