Logo
WiadomościAktualnościWyższe składki za polisę OC

Wyższe składki za polisę OC

Od kilku lat przeciętna cena polisy OC to 380-390 zł. Eksperci nie są jednomyślni ale skłaniają się ku temu, że średnia składka na koniec tego roku przekroczy próg 400 zł.

Wyższe składki za polisę OC
PAP
Wyższe składki za polisę OC

Przemawia za tym wiele argumentów. Rok 2008 jest pierwszym pełnym, w którym towarzystwa musiały od każdej polisy OC płacić 12 proc. tzw. podatku Religi. Wygląda na to, że w II półroczu towarzystwa mogą próbować podwyższać ceny, żeby zapewnić sobie zyski. Od kilkunastu miesięcy tzw. wskaźnik rentowności technicznej na udziale własnym, pokazujący - w uproszczeniu - jak towarzystwa zarabiają na sprzedaży polis OC komunikacyjnego, spada. To efekt coraz wyższych wydatków na odszkodowania, głównie za szkody osobowe. Przewidywany wzrost wypłat osobom poszkodowanym, np. z tytułu utraty zdrowia, zarobków czy zadośćuczynienia za śmierć osoby bliskiej, mają być głównymi czynnikami wzrostu składek w kolejnych latach.

Przykład TU PZM pokazuje, że konkurencja na naszym rynku rzeczywiście jest ostra i może złagodzić wzrosty cen. Jeszcze rok temu w statystykach KNF ta firma wykazywała brak przychodów z ubezpieczeń komunikacyjnych. Po pierwszym półroczu tego roku spółka była jedną z najbardziej dynamicznie rozwijających się w tym segmencie zdobywając 58 mln zł składek z polis komunikacyjnych, co dało jej 15 pozycję na rynku.

Wśród najbardziej dynamicznie rosnących w segmencie polis komunikacyjnych jest też Commercial Union, który zanotował wzrost niemal od zera do 24,8 mln zł składek. Sprzedaż odbywa się tylko przez telefon i internet. Liberty Direct, która nie raportuje do KNF, z 28,7 mln zł składek również należy do najbardziej dynamicznie rosnących, bo sprzedaż rozpoczęła się we wrześniu ubiegłego roku.

Te przykłady pokazują, że nasz rynek jest jeszcze nie do końca podzielony i według specjalistów jest jeszcze miejsce dla nowych graczy. Pierwsza dziesiątka kontroluje prawie 92 proc. rynku OC i 95 procent rynku AC. Ten rynek rośnie, łącznie o 720 mln zł w I półroczu.

Ostro rywalizują z nim grupa Ergo i MTU. Ta pierwsza rywalizuje głównie o zamożniejszych klientów, którzy kupują OC i AC, a MTU działa w segmencie tych, którzy kupują głównie OC. Jeśli uwzględnić obie firmy łącznie osiągnęły one wzrost przychodów rzędu 164 mln zł.

Warto też odnotować, że po I półroczu jeśli policzyć przychody wszystkich spółek grupy Vienna Insurance Group, czyli Compensy, Interrisk, Benefii i wspomnianego TU PZM, to zajmuje ona obecnie trzecie miejsce na rynku ubezpieczeń komunikacyjnych z przychodami 502,6 mln zł, minimalnie wyprzedzając Wartę. Ta spółka od 1 kwietnia wprowadziła nowe taryfy i nowe podejście do sprzedaży polis.